• MelaB82

6 månaders vaken och pigg mitt i natten-vad göra?

Hej!

Ja som rubriken lyder så har vi en bebis på 6 månader som vaknar mitt i natten och är pigg. Hon brukar vakna runt kl.2 nästan varje natt och ligger då och pratar, snor runt i sängen och gnäller omvartannat i nästan två timmar. Hon somnar runt kl.18.30-19.00 varje kväll och jag brukar amma henne runt kl.22-00.

Jag har tidigare ammat henne om nätterna men nuförtiden så är hon inte speciellt intresserad av att äta när hon vaknar, hon snuttar kanske litegrann men hon är inte hungrig och hon somnar aldrig om av att få ligga intill bröstet som hon alltid gjorde tidigare.

Jag tänder aldrig i sovrummet, jag pratar inte med henne förutom att jag säger att "nu ska vi sova gumman" etc, jag vaggar och vyssjar,byter blöja, bär och lägger ner i sängen och försöker få henne att somna om (vilket nästan aldrig funkar).

Jag är helt slut på morgnarna och min rygg gör ont av allt bärande så jag är mycket tacksam för alla råd jag kan få om hur jag får henne att somna om snabbare!

• Svar på tråden 6 månaders vaken och pigg mitt i natten-vad göra?
  • Natulcien
    MelaB82 skrev 2014-01-09 13:57:01 följande:
    Hennes sömn"rutiner" på dagarna varierar men för det mesta så sover hon en stund på förmiddagen och max två gånger på eftermiddagen. På förmiddagen brukar hon bli trött runt kl.9 och då sover hon i max en timme. På eftermiddagen brukar det variera lite när hon somnar, det beror lite på när hon somnade på förmiddagen och hur länge hon sov då. Men hon brukar bli trött runt kl.12-13. Det varierar hur länge hon sover då med men runt 1 timme brukar det bli. Sen kan hon somna en stund i vagnen om vi går ut och går lite senare på eftermiddagen, 15-20min brukar hon sova då.

Sen så börjar hon bli sömnig igen runt kl.17.30 och slocknar rätt så fort efter att hon fått mat runt kl.18.30 så att försöka hålla henne vaken till kl.22 är nog rätt så omöjligt. Dessutom så sover hon ju gott fram till kl.22-00 så det känns ju som om hon vill och behöver lägga sig så tidigt.

Jag misstänker själv att det är en övergångsfas/utvecklingsfas. På dagtid håller hon för fullt på att träna på att ta sig framåt och försöka krypa så hon är nog i en väldigt intensiv utvecklingsfas.För bara 1-1 1/2 månad sen ammade jag henne på nätterna och både hon och jag somnade om, nu är hon som sagt inte direkt intresserad av bröstet. Visst, hon äter om jag erbjuder henne bröstet men hon är inte hungrig, snuttar bara lite och sen fortsätter hon att snacka och fara runt och böka i sängen Jag tror att hon är så van vid att vanligtvis vakna vid den tiden på natten och äta och att det är det som spökar. Men jag vet inte hur jag ska få henne att "förstå" att man ska sova om natten, inte leka

Ja, då är det väl bara att vänta ut det hela då, och fortsätta som du gör, men kanske försöka få bort bärandet.
  • dorothy83

Låter ganska likt hur vi haft det med båda våra barn i den åldern.

De är båda kvällströtta och somnar lätt vid 19-tiden. Att försöka skjuta läggningen till 22 är stört  omöjligt.

Vi gjorde så lite som möjligt och försökte vara så tråkiga som möjligt mitt i natten. Om barnet kunde nöja sig med att ligga eller sitta tyst i sin säng, satt vi på en stol bredvid och halvsov. Blev det protester på det så tog vi upp han i famnen. Alltid mörkt i rummet och vi bytte inte blöja om det inte hade bajsats förstås.

Jag tror att vi provade att förkorta dagvilan lite men jag vet inte om det var det som fick det att vända eller inte. Tror faktiskt inte det finns nått quick fix på problemet. Det kanske varade en månad för oss ungefär, jag minns faktiskt inte. Det gick över tillslut i alla fall.

• Fjärilslarv
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-09 11:27:46 följande:
    Jag vet inte vad det är för fel på våra gener.....inget av våra barn har behövt sova särskilt mycket.....inte som bebisar och inte som större heller .....trots full rulle och mycket aktiviteter. Bara jag och sambon som undrar om vi någonsin kommer att få sova igen. Vi är väl så gamla då barnen flyger ut att vi inte längre kan sova av den anledningen .
    Kanman få lite av de generna? Tungan ute
  • Majken03

När vår dotter var 6-7 månader höll vi dessa tider: 07.00 vakna o amma frukost. 08.45 Sova 45 min Mat kl 11. 11.30 Sova 2 tim
    13.30 mat. 15.30 Sova 20 min 15.50 Mat. Flaska ersättning innan 19. 19.00 Godnatt! Vi märkte att om sista vilan var för sent eller för länge så blev nätterna inte roliga.

• MelaB82
    Majken03 skrev 2014-01-09 21:05:29 följande:
    När vår dotter var 6-7 månader höll vi dessa tider: 07.00 vakna o amma frukost. 08.45 Sova 45 min Mat kl 11. 11.30 Sova 2 tim
    13.30 mat. 15.30 Sova 20 min 15.50 Mat. Flaska ersättning innan 19. 19.00 Godnatt! Vi märkte att om sista vilan var för sent eller för länge så blev nätterna inte roliga.
    Jag önskar att vi kunde få in så bra rutiner! Hur fick ni det att fungera?
    Kanske får försöka få in lite bättre rutiner om dagarna. Det har ju varit lite dåligt med det nu under alla högtider och helger som har varit nu de senaste veckorna, svårt att få henne att somna vissa tider när man är bortbjuden och så.
  • MelaB82
    dorothy83 skrev 2014-01-09 15:25:54 följande:
    Låter ganska likt hur vi haft det med båda våra barn i den åldern.

De är båda kvällströtta och somnar lätt vid 19-tiden. Att försöka skjuta läggningen till 22 är stört  omöjligt.

Vi gjorde så lite som möjligt och försökte vara så tråkiga som möjligt mitt i natten. Om barnet kunde nöja sig med att ligga eller sitta tyst i sin säng, satt vi på en stol bredvid och halvsov. Blev det protester på det så tog vi upp han i famnen. Alltid mörkt i rummet och vi bytte inte blöja om det inte hade bajsats förstås.

Jag tror att vi provade att förkorta dagvilan lite men jag vet inte om det var det som fick det att vända eller inte. Tror faktiskt inte det finns nått quick fix på problemet. Det kanske varade en månad för oss ungefär, jag minns faktiskt inte. Det gick över tillslut i alla fall.
    Ok, då finns det ett ljus i tunneln i alla fall
  • Majken03

Det där med tiderna o rutinerna införde jag när hon var ca 2 mån. Jag mådde dåligt över att inte kunna veta när hon var trött, hungrig, tänk om jag går ut på en promenad o hon blir hungrig osv osv. Jag typ isolerade mig hemma o mådde pyton för jag inte kunde planera. Läste runt lite o bestämde att nae nu är det jag som bestämmer. Efter 2-3 veckor satt rutinerna. En del tycker inte om fasta tider men det passar oss.

• jennyz

Bra tråd! Vår dotter hade en lång period från att hon var ung en månad, sov lite på kvällen, somnade sedan för natten kring midnatt, sov sedan till 7-8 på morgonen, åt och hade kul en stund somnade sedan om och sov ung 4 Tim till, tyckte att det var kanonbra, då storasyster ska på förskolan kring nio... Men vid 4 mån drygt vände hon och kunde inte komma till ro förrän vid 2-3 på natten, hon kan somna i famnen menså fort jag lägger ner henne så klagas det högljutt... :( hon sover i egen säng bredvid mig, öppet mellan oss så vi kan mysa men det hjälper inte... Så för att inte väcka resten av familjen så har jag gått upp med henne, nersläckt och ingen lek så somnar hon till slut, men på morgonen är jag knäckt!!!
    Nu är hon 5 mån och det är fortfarande så, hoppas det är en fas, hon lär sig väldigt mycket nu... Så roligt är det ju inte attvsra vaken nu! Har provat att lägga tidigare, inatt somnade hon nio och sov gott till ett, nu är hon halvpigg... Hon sover bra på fm, om vi låter henne göra som hon vill så somnar hon kring tre på nattenoch kan sova till två dagen efter, men vi väcker henne dagen efter för att försöka vända dygnet men det verkar vara svårt!!!

• mammalovis

Ja, här råder ingen ordning nu och framför allt inte när sambon är med och bestämmer också och gärna förskjuter tiderna. Jag hoppas vi kan återfå rutinerna så fort storasyster är frisk och kan gå till förskolan igen.

Ikväll sov hon ingen middag utan somnade tidigt och vaknade nu vid halv 12 och bökade runt. Nu har hon ätit, bytt bajsblöja och hon far omkring i gåstolen, så tidig läggning var inget smart drag ikväll ... Jag funderar på om alla bajsblöjor hänger ihop med att en tand är på g ...

Återstår att se hur morgondagen funkar - om vi nu får någon sömn i natt förstås.

• hannis

Du kan inte få henne att sova lite längre på eftermiddagen så att hon orkar vara vaken lite längre? Då kanske hon sover bättre på natten med?

• MelaB82

Jag förstår ju att vi såklart inte är ensamma om det här problemet men ibland känns det nästan som det Därför är det väldigt skönt att höra från er andra i liknande situationer
    Här har det blivit lite, lite bättre *ta i trä*. Hon har de senaste dagarna sovit ganska så mycket och vissa nätter har hon bara vaknat en gång per natt.
    Vi började med kvällsvälling för några dagar sen så det kanske beror på det?

• vinterdimma

jag har EXAKT samma "problem" med min 4-månaders dotter. Efter julledigheterna var allt uppochner men så fort vardagen kom igång så blev allt mer stabilt. 
    Dock så vaknar hon alltid vid ca 23-tiden och är hur pigg som helst i ca 2 timmar. Hon är inte särskilt intresserad av mat, hon snuttar lite men tappar för det mesta fokus för att hon vill göra annat (=leka/stimuleras).
    Jag säger inte ett knyst och tänder inga lampor och byter endast blöja om det kommit bajs. Det som är påfrestande för mig är att jag måste gå runt och bära på henne konstant under dessa två timmar. Jag har i flera nätter på rad testat att inte ta upp henne ur vaggan utan tänkt att hon får göra sig av med all energi där, men det funkar aldrig. Efter en stund (ca 20 min) blir hon så frustrerad över att inget händer så hon börjar gråta högt och när jag trots detta försökt låta henne ligga kvar, och endast klappat på henne för att visa att jag är där, börjar hon gallskrika efter en stund... detta slutar hon med så fort jag tar upp henne, då blir hon glad igen.

I vårt fall känns det verkligen som vår dotters nattsömn börjar vid 01-02-tiden, för när hon väl somnat efter denna vakenstund sover hon ca 8 timmar med endast en snabb amning vid 06 (hur enkelt som helst att lägga henne efter denna matstund, somnar direkt).

Egentligen är det väl inte så farligt, även om jag önskar att nattsömnen kunde infalla från ca 21/22 kanske, men det som är så extremt påfrestande för mig är att jag måste bära på henne under dessa vakentimmar på natten. Min rygg och mina axlar går sönder!

Jag vet inte hur man på bästa sätt kan skjuta/ändra på hennes sovtider så hon somnar för natten ett par timmar tidigare. Som för TS är det rätt svårt att få vår dotter att hålla sig vaken senare än 19:30, hur mycket/lite hon sovit på dagen spelar ingen roll, hon blir alltid trött vid 19-tiden! och då somnar hon oftast runt 19:30 för att sova fram till kl. 23 när det är dags att vakna och vara piggelin Skrattande

Har försökt ta upp henne tidigare på morgonen och köra vår dagsrutin som vanligt men det verkar inte hjälpa?
    Ska jag kanske försöka korta ner hennes kvällssömn (den som infaller vid 19:30) och se det mer som en kvällsvila?

Eller så börjar jag bygga extremt mycket muskler i rygg och axlar så bärandet inte blir ett problem, haha Flört

Svar på tråden 6 månaders vaken och pigg mitt i natten-vad göra?