• Ladymarina

HJÄLP, hur ska jag reagera!?

Hej
    Jag har en son som blev 13 för drygt 2 månader sen.
    Han har en flickvän sedan ett tag tillbaks, en tjej i hans klass.

Han har även en mobil, där jag kan hans kod för att komma in, då jag satt det som en krav för att han ska ha en mobil.

Gick igenom hans fotoalbum och upptäckte nakenfoto på honom där!
    Min första reaktion var att jag blev chockad och förbannad!
    Sedan rädd.

Nu har jag pratat med honom om detta, och hans svar var att hans tjej ville se, han tyckte det var lite pinsamt, men sen fotade han ändå. Hon hade inte skickat sånna kort till honom, och dom har inte haft sex för han tycker han är för ung för det.

Jag vet inte hur jag ska ställa mig inför allt detta!?
    Ska han få mobilförbud ett tag?
    Hur kan jag veta han inte gör om det?
    Reagerar jag kanske för starkt på detta?

Vad hade ni andra gjort i min situation?
    Har någon kanske råkat ut för liknande sak?
    Jag är lost

• Svar på tråden HJÄLP, hur ska jag reagera!?
  • Fjärilslarv
    Knota skrev 2014-01-08 18:48:03 följande:
    Det kan inte varit så länge sen alltså.
    nej jag är 28 år.
  • Knota
    Fjärilslarv skrev 2014-01-08 18:48:23 följande:
    nej jag är 28 år.
    Det fanns gott om? Vilket år fick du internet, datorer och telefoner egentligen?
  • Fjärilslarv
    Knota skrev 2014-01-08 18:49:22 följande:
    Det fanns gott om? Vilket år fick du internet, datorer och telefoner egentligen?
    dator fick jag egen när jag hade mitt första jobb...då jag själv köpte en såklart. mobil hade alla när jag var 14, när jag köpte min första.
  • Knota
    Fjärilslarv skrev 2014-01-08 18:50:21 följande:
    dator fick jag egen när jag hade mitt första jobb...då jag själv köpte en såklart. mobil hade alla när jag var 14, när jag köpte min första.
    Vilket år var det?

Iofs, du är yngre än vad jag är. Så hade inte jag det. Ingen 14-åring hade mobiltelefon, eller internet, av naturliga skäl.
  • Fjärilslarv
    Knota skrev 2014-01-08 18:58:42 följande:
    Vilket år var det?

Iofs, du är yngre än vad jag är. Så hade inte jag det. Ingen 14-åring hade mobiltelefon, eller internet, av naturliga skäl.
    vilket utav det?
    min första mobil köpte jag när jag var 14 och är idag 28...bara att räkna bakåt då.
    min egna dator köpte jag när jag var typ 20, innan dess hade jag lånat mammas eller skolans.
  • Knota
    Fjärilslarv skrev 2014-01-08 18:59:50 följande:
    vilket utav det?
    min första mobil köpte jag när jag var 14 och är idag 28...bara att räkna bakåt då.
    min egna dator köpte jag när jag var typ 20, innan dess hade jag lånat mammas eller skolans.
    Hade du verkligen användning för mobiltelefon då?

• Fjärilslarv
    Knota skrev 2014-01-08 19:02:07 följande:
    Hade du verkligen användning för mobiltelefon då?

ja jag var ute på kvällarna t ex annars hade jag ju inte köpt någon.
  • Knota
    Fjärilslarv skrev 2014-01-08 19:02:43 följande:
    ja jag var ute på kvällarna t ex annars hade jag ju inte köpt någon.
    Åh, du var den typen. :)
  • Fjärilslarv
    Knota skrev 2014-01-08 19:03:15 följande:
    Åh, du var den typen. :)
    du för det första så handlar inte denna tråd om mig... för det andra vaddå den typen? ja jag var ute på kvällarna med mina vänner.
    drack? nej
    rökte? nej
    knarkade? nej

hjälpte andra hem? ja
  • Knota
    Fjärilslarv skrev 2014-01-08 19:04:28 följande:
    du för det första så handlar inte denna tråd om mig... för det andra vaddå den typen? ja jag var ute på kvällarna med mina vänner.
    drack? nej
    rökte? nej
    knarkade? nej

hjälpte andra hem? ja
    Det var du som började gnälla över att ts har koden till telefonen. Jag förstår henne fullkomligt.

Med telefoner och internet kan man idag göra mycket otrevligt. Speciellt mot så unga som ts son.
  • Fjärilslarv
    Knota skrev 2014-01-08 19:06:17 följande:
    Det var du som började gnälla över att ts har koden till telefonen. Jag förstår henne fullkomligt.

Med telefoner och internet kan man idag göra mycket otrevligt. Speciellt mot så unga som ts son.
    eller så uppfostrar man sina ungar rätt så gör de inte sånna otrevliga saker mot varandra eller sig själva.
  • Knota
    Fjärilslarv skrev 2014-01-08 19:07:13 följande:
    eller så uppfostrar man sina ungar rätt så gör de inte sånna otrevliga saker mot varandra eller sig själva.
    Det kan ju iofs vara lite svårt att uppfostra andras barn, eller den gruppen vuxna som känner ett behov av att utnyttja barn och ungdomar.

Det var inte riktigt lika illa som när mobiltelefonerna och internet kom till.
  • Ladymarina
    Fjärilslarv skrev 2014-01-08 19:07:13 följande:

Jag kan uppfostra till att han ej gör något otrevligt mot andra, ja. Men jag kan ej göra så att andra ej gör något sådant mot honom, eller hur? Kolla bara på det som hände med Instagram-kontot för ett år sen el drygt lite mer. Tror inte att dom utsatta ungdomars föräldrar inte uppfostrat sina barn bra.
  • Enter Sandman

Personligen tycker jag det är bra att föräldrar "lägger sig i" sina barns liv när dom fortfarande är barn, sen är det klart att man släpper taget gradvis.
    Men att lämna allt till en tonåring att hantera utan vuxenstöd, det tycker jag är att överge barnet.
    Dom är inte mogna att hantera alla dom svårigheter som livet kan kasta på dom när dom fortfarande är barn.
    Dom behöver fortfarande vuxenstödet och nätverk omkring sig för att växa upp till trygga harmoniska vuxna.
    Det är jag övertygad om.

• Severus
    Knota skrev 2014-01-08 18:45:45 följande:
    Jag kommer troligen kräva koder när mitt barn blir lika gammalt. Själv hade jag inte sådana problem, internet och mobiltelefoner var inte något som fanns riktigt när jag var i den åldern.

Men som sagt, man måste vara förälder. Internet och smartphones är en helt annan sak än en dagbok som man skriver i.
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Severus
    Enter Sandman skrev 2014-01-08 19:39:29 följande:
    Personligen tycker jag det är bra att föräldrar "lägger sig i" sina barns liv när dom fortfarande är barn, sen är det klart att man släpper taget gradvis.
    Men att lämna allt till en tonåring att hantera utan vuxenstöd, det tycker jag är att överge barnet.
    Dom är inte mogna att hantera alla dom svårigheter som livet kan kasta på dom när dom fortfarande är barn.
    Dom behöver fortfarande vuxenstödet och nätverk omkring sig för att växa upp till trygga harmoniska vuxna.
    Det är jag övertygad om.
    Bra skrivet!
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Enter Sandman
    Severus skrev 2014-01-08 20:03:52 följande:
    Bra skrivet!

Tack. Glad
Svar på tråden HJÄLP, hur ska jag reagera!?