• Bonnjäntan

Barnvakt, mat till 5 mån bebis?

Hej! Nu framstår jag säkert som värsta rookien. Men om lite mer en än månad så ska min då 5 månaders dotter få vara med sin mormor själv för första gången. Dock bara ca 2,5 timme och jag kommer vara 5 min hemifrån. Men om hon skulle bli hungrig under tiden, vad kan mormor mata henne med då? Jag helammar men ska snart börja med smakportioner. Tacksam för svar

• Svar på tråden Barnvakt, mat till 5 mån bebis?
  • Papricorn

Mat? Det är bröstmjölk eller ersättning som gäller för en 5 månaders. Smakportioner börjar man med vid 6 månader!

• Bonnjäntan

Jo jag har ju tänkt den tanken, men då lär jag kosta på en pump för flera hundra, för att den ska användas en gång. Har aldrig provat ge henne flaska men. Och hellre köpa en pump än att hon ska vara hungrig såklart 😊

• Bonnjäntan

4 månader enligt vår bvc sköterska man kan börja med smakportioner iaf..

• Dixie
    Bonnjäntan skrev 2014-01-07 23:24:09 följande:
    Jo jag har ju tänkt den tanken, men då lär jag kosta på en pump för flera hundra, för att den ska användas en gång. Har aldrig provat ge henne flaska men. Och hellre köpa en pump än att hon ska vara hungrig såklart 😊

har du möjlighet att gå ifrån för att kunna amma? för om du ammar precis innan borde det ju räcka tills du är färdig efter 2,5 tim - men för mormors skull kan det kanske vara skönt att veta att du kan gå ifrån om det behövs!
  • Bonnjäntan

Jo jag kan ju gå ifrån om de skulle krisa, vi ska iväg på teater så det är ju bara å gå. Och det brukar gå mer än 2,5 timme mellan amningarna. Men man vet aldrig med lilldamen😊

• ApanApansson

Du kan lätt handmjölka ur för så kort stund. Så lämna en flaska med bröstmjölk, smakisar ska man inte börja med förens 6 mån och absolut inga portioner!

• La Lola
    Bonnjäntan skrev 2014-01-07 23:25:23 följande:
    4 månader enligt vår bvc sköterska man kan börja med smakportioner iaf..
    Då säger hon fel eller så har du missuppfattat.

"Pyttesmå smakprov

En del barn blir tidigt intresserade av mat. Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerar med amningen. Även om du ger små smakprov är det alltså viktigt att fortsätta amma fullt eller ge ersättning som vanligt ända tills barnet är sex månader.

Små smakprov kan ge barnet möjlighet att långsamt pröva på nya smaker och konsistenser. Du kan till exempel ta lite av din egen mat, motsvarande ungefär ett kryddmått, med en sked eller på fingret och låta barnet få lite på tungan. Det är alltså inte fråga om att plocka fram haklapp och tallrik, utan låt smakproven vara just smakprover, inte början till måltider. Det är ingen fara om maten innehåller lite salt, eftersom det handlar om så små mängder. Däremot måste maten förstås ha mjuk konsistens så att barnet inte sätter i halsen."

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Bonnjäntan

Såg nu hur mitt inlägg tolkades.. Det där är exakt vad jag menar med smakportioner 😊 jag tänkte absolut inte att mormorn skulle ställa sig å laga mat åt henne. Tänkte mer om det fanns något att komplettera med. Men pumpar ut lite och köper hem ersättning så löser det sig. Tack allihopa 😊

• fluu

Pumpa och ge på sked, flaska eller kopp. Eller ge ersättning bara då och hoppas att det funkar bra.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Rebba

Du kan ju pröva att ge ersättning med flaska själv först för att se om hon vill ta flaskan, och kanske träna henne ett par gånger innan mormor ska ge mat. Jag har varit borta massor från min dotter (första gången var hon tre veckor) och ersättning funkar hur bra som helst.

Svar på tråden Barnvakt, mat till 5 mån bebis?