Norrtjejjen skrev 2014-01-07 22:05:30 följande:
Jag är separerad från mitt ex för nu 3 månader sedan. våran dotter på 2 år bor mestadels hos mig. Hon får sova ver hos honom 2 dagar i veckan och det fungerar bra, men han brukar bara hämta henne när jag påminner om det eller frågar när han ska hämta henne den dagen.
Nu har dottern börjar ny förskola. första dagen idag. (blev omplacerad tillfälligt av förskolechefen) jag var jätteorolig hur det skulle gå och pratade mycket om min oro för honom. Mestadels var jag väldigt ledsen för att hon skiljs från sina bästa fröknar och lek kamrater hon kommer jättebra överens med och helt plötsligt tas ifrån den tryggheten och hamna på en helt annan förskola.
ja, första dagen för henne var idag. vi hälsade på 2 gånger och han var inte med nån av gångerna... och han har inte frågat än hur det har gått för henne idag.
Min fundering... Är det något som man inte tänker på för att man skiter i hur sin eget barn har det.... eller är det något man lätt glömmer att hon skulle börja där idag???
jag prtatde om det i lördags och söndags väldigt mycket.
ska jag skita i att påminna honom hur det var för henne, och se när han frågar i framtiden?? asså, jag orkar inte hålla påsäga allt om han inte frågar. vill veta hur mycket han vill engagera sig. är så arg innerst inne.
Antagligen tänker han att om det var några problem så skulle du höra av dig. Hör han inget antar han kanske att det gått bra? Med tanke på att du skriver att du pratar mkt med honom om din oro osv. En aspekt kan ju vara att han, eftersom ni är separerade, inte vill ha riktigt lika mkt kontakt med dig som du med honom. Även om det ÄR angående ert barn.
Det där med att hälsa på på förskolan - det är ju mkt sällan BÅDA föräldrarna är med under inskolningar o sådant. Nu när min son skolades in FICK vi inte komma båda två. Det blev för många föräldrar med för de andra barnen.... Det funkar alldeles utmärkt att bara en förälder är med normalt sett o det har säkert funkar bra för er dotter oxå.
Du skriver att hon skilts från sina bästa fröknar. Innebär det att hon har ngn fröken med sig? Isåfall kanske han inte oroar sig på samma sätt som du utan tyckt att hon ju har med sig ngn känd.
Jag håller med övriga - det du gör är att curla honom. Du är inte hans mamma o du är inte längre hans partner. Han måste själv ta ansvar för sin relation med dottern. Antagligen har ni olika sätt att vara. Du verkar vara en person som oroar dig o gärna diskuterar o ser över alla variabler. Han kanske inte tänker på samma sätt.
Får jag fråga en sak? Du skriver att du alltid måste påminna om att han skall hämta barnet? Har du testat det fullt ut? Eller kan det vara så att han tänker att ni ju bestämt dag o tid (om ni gjort det) o att det räcker. Att ni inte behöver höras innan? Om inte så skriv ett mail om att ni måste få umgänget att vara kontinuerligt och bestämma vilka dagar barnet skall vara hos honom. Nåde för er skull så att ni BÅDA kan planera ers veckor, men även för barnet är det viktigt att kunna veta att tex på måndag o torsdag ska jag åka till pappa. Bestäm när o var han skall hämta. Kom överens en gång för alla o PÅMINN INTE. Det du gör är ju att låta honom lita på att du fortsätter sköta den biten (antar att du gjorde det när ni levde tillsammans). Och då kommer han aldrig ta sig i kragen o inse att han faktiskt måste fixa detta själv nu.