• whattha

Kaloriunderskott utan/liten viktnedgång.

Min vecka från den 27/12 till 3/1
    Fredag 1216+ 1,5km jogging
    Lördag 1310
    Söndag 1252 + Gym
    Måndag 1300
    Tisdag 1800 + 2km jogging och 2km rask promenad
    Onsdag 1198
    Torsdag 1268 
    Fredag 1394 + Gym

Använder Myfitnesspal för att räkna kcal och har vägt all mat utom tisdagen då vi åt på restaurant till middag.
    Väger för tillfället 100.5kg och är 172cm lång. Började räkna kcal i September och har sedan dess gått ner 3,5kg. 
    Har hund så går på dagliga promenader men inte alla är superraska eftersom hon är liten och ung.

Någon annan som det går så här långsamt för? Jag för väntade mig inte att rasa flera kilon i veckan men iaf 0,5kg i veckan hade ju höjt humöret.

Jag står i kö för att få komma och träffa dietist, men har stått i kön sedan september utan att höra ett pip, när jag frågade sköterskan om det hade blivit något fel med min remiss så skrattade hon bara o sa: -men lilla gumman, du måste förstå att det här inte kommer gå på två röda. 

Men iaf, någon här som är duktig på kost och kan ge mig lite tips? Har du frågor så fråga på :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-07 09:16
    Tänkte bara lägga till att jag vill gå ner för att självklart bli hälsosammare men också för att jag har pcos och vill få igång min ägglossning för vi vill gärna ha barn om ett par år:)

• Svar på tråden Kaloriunderskott utan/liten viktnedgång.
  • Thomas66
    whattha skrev 2014-02-05 16:01:58 följande:
    Hej, gick upp till 1700 kcal ungefär och nu har det börjat släppa lite, räknar både kalorier och kör viktväktarna nu för att se, så kanske åt jag för lite? På gymmet så brukar jag springa på löpbandet 2km och sen kör jag styrka. Och inga mesvikter, utan gör 150kg benpress, 60kg squat, tunga bicep, 40kg lats. Så jag har ju muskler, men jag är jävligt tjock också :)  Äter mellan 125-150g kyckling, kött eller fisk till både lunch och middag. Dietisten har fortfarande inte hört av sig. 

Prova att gå lite längre ist för att jogga.Sedan känns det som att du ligger för lågt på protein
  • whattha
    Thomas66 skrev 2014-02-05 16:26:48 följande:

Prova att gå lite längre ist för att jogga.Sedan känns det som att du ligger för lågt på protein
    Äter kvarg till frukost och mellanmål kanske också ska tilläggas :)
  • Thomas66
    whattha skrev 2014-02-05 17:01:13 följande:
    Äter kvarg till frukost och mellanmål kanske också ska tilläggas :)

Då ändras ju intaget en del : )
  • hammarhajen

Om du tränar kanske du har fått mer muskler, som väger, samtidigt som fettmassan minskat. Då kanske gått ner 10 kg i fett, men upp 5 kg i muskler? (Siffrorna är bara exempel!)

Sen kanske du ändå rör dig lite för lite. 2 km räknar jag knappt som promenad, mer "naturlig transport", t.ex. en sväng till matbutiken och hem igen, en vanlig del av en vardag. Våra kroppar är trots allt byggda för rörelse, och inställningen idag att "allt som inte är sitta still" är träning, den gynnas varken hälsa eller viktminskning. Till en början är såklart 2-3 km mycket bättre än inget! Men nu när du är ordentligt igång, så prova att gå MINST fem kilometer varje dag UTÖVER gym och annan träning. 

Om man är väldigt stilla när man inte rör sig är energibehovet inte så stort även om man tränar. Ligger man bara i soffan mellan passen kan man vara för inaktiv trots att man gymmar fyra dagar i veckan. Kroppen kräver energi (=kalorier) även när man hänger tvätt, klipper gräset, står i barnens fotbollsmål, snickrar en stol, går till Coop etc.

Lägg till en timmes städning per dag hemma under en period! Dels får du upp rörelsemängden, dels distraheras du från vikttankar, dels blir det fint hemma! Att sortera en låda med gamla papper kräver mer kalorier än att halvligga tvärstill i soffan!

• Thomas66
    hammarhajen skrev 2014-02-06 06:02:53 följande:
    Om du tränar kanske du har fått mer muskler, som väger, samtidigt som fettmassan minskat. Då kanske gått ner 10 kg i fett, men upp 5 kg i muskler? (Siffrorna är bara exempel!) Sen kanske du ändå rör dig lite för lite. 2 km räknar jag knappt som promenad, mer "naturlig transport", t.ex. en sväng till matbutiken och hem igen, en vanlig del av en vardag. Våra kroppar är trots allt byggda för rörelse, och inställningen idag att "allt som inte är sitta still" är träning, den gynnas varken hälsa eller viktminskning. Till en början är såklart 2-3 km mycket bättre än inget! Men nu när du är ordentligt igång, så prova att gå MINST fem kilometer varje dag UTÖVER gym och annan träning.  Om man är väldigt stilla när man inte rör sig är energibehovet inte så stort även om man tränar. Ligger man bara i soffan mellan passen kan man vara för inaktiv trots att man gymmar fyra dagar i veckan. Kroppen kräver energi (=kalorier) även när man hänger tvätt, klipper gräset, står i barnens fotbollsmål, snickrar en stol, går till Coop etc. Lägg till en timmes städning per dag hemma under en period! Dels får du upp rörelsemängden, dels distraheras du från vikttankar, dels blir det fint hemma! Att sortera en låda med gamla papper kräver mer kalorier än att halvligga tvärstill i soffan!

Det där är bara rent svammel, ska Ts träna 10 ggr mera än någon världsmästare i kroppsbyggning/ fitness 3-4 gympass och 2 timmars promenad iveckan samt en bra kosthållning , räcker för att vara med i Gladiatorerna. Men du kanske har något extra supermål?
  • Sanna234

Prova att variera träningen lite, då kroppen lätt vänjer sig. Ett annat tips från en som också har pcos är att be en gynekolog att få metformin utskrivet. Det stabiliserar blodsockret och gör det lättare att gå ner i vikt. Min viktnedgång gick väldigt långsamt innan jag började äta det och nu mår jag bättre än jag någonsin gjort :)

• whattha
    hammarhajen skrev 2014-02-06 06:02:53 följande:
    Om du tränar kanske du har fått mer muskler, som väger, samtidigt som fettmassan minskat. Då kanske gått ner 10 kg i fett, men upp 5 kg i muskler? (Siffrorna är bara exempel!)

Sen kanske du ändå rör dig lite för lite. 2 km räknar jag knappt som promenad, mer "naturlig transport", t.ex. en sväng till matbutiken och hem igen, en vanlig del av en vardag. Våra kroppar är trots allt byggda för rörelse, och inställningen idag att "allt som inte är sitta still" är träning, den gynnas varken hälsa eller viktminskning. Till en början är såklart 2-3 km mycket bättre än inget! Men nu när du är ordentligt igång, så prova att gå MINST fem kilometer varje dag UTÖVER gym och annan träning. 

Om man är väldigt stilla när man inte rör sig är energibehovet inte så stort även om man tränar. Ligger man bara i soffan mellan passen kan man vara för inaktiv trots att man gymmar fyra dagar i veckan. Kroppen kräver energi (=kalorier) även när man hänger tvätt, klipper gräset, står i barnens fotbollsmål, snickrar en stol, går till Coop etc.

Lägg till en timmes städning per dag hemma under en period! Dels får du upp rörelsemängden, dels distraheras du från vikttankar, dels blir det fint hemma! Att sortera en låda med gamla papper kräver mer kalorier än att halvligga tvärstill i soffan!
    Ska väl också tillägga då att jag har hund och går flera gånger per dag, inkl. en promenad per dag som är 4-6km lång, men detta räknar jag inte med då det är som du säger vardagsmotion. Det finns inte en chans att jag lagt på mig 5kg muskler på 5månader, så pass mycket vet jag om kroppen :)
  • whattha
    Sanna234 skrev 2014-02-06 10:46:58 följande:
    Prova att variera träningen lite, då kroppen lätt vänjer sig. Ett annat tips från en som också har pcos är att be en gynekolog att få metformin utskrivet. Det stabiliserar blodsockret och gör det lättare att gå ner i vikt. Min viktnedgång gick väldigt långsamt innan jag började äta det och nu mår jag bättre än jag någonsin gjort :)
    Hej, har fått låna hem ett wii nu med ett active spel så då kommer jag få in lite andra olika cardio-övningar. Min läkare har adlrig nämnt metformin, ska fråga om det nästa gång jag ska dit :) 
  • Thomas66
    whattha skrev 2014-02-06 12:58:25 följande:
    Ska väl också tillägga då att jag har hund och går flera gånger per dag, inkl. en promenad per dag som är 4-6km lång, men detta räknar jag inte med då det är som du säger vardagsmotion. Det finns inte en chans att jag lagt på mig 5kg muskler på 5månader, så pass mycket vet jag om kroppen :)

Det ska du definitivt räkna med, vardagsmotion är inget man bara ska ta som bonus. Misstänker att du kan gå hyfsat fort med hunden? Mitt tips ( om du har tid) 3-4 gympass à 30-40 minuter och tabort löpning samt din övriga gång, så kommer det att hända grejor .
  • whattha
    Thomas66 skrev 2014-02-06 14:19:17 följande:

Det ska du definitivt räkna med, vardagsmotion är inget man bara ska ta som bonus. Misstänker att du kan gå hyfsat fort med hunden? Mitt tips ( om du har tid) 3-4 gympass à 30-40 minuter och tabort löpning samt din övriga gång, så kommer det att hända grejor .
    Jag flyttade nu i veckan, långt bort från gym så nu är det bara wii active och hundepromenader som finns tillgängligt, ja, sen rider ja ju 2-3ggr i veckan också :) Jag går 5km på ca 45min. 
  • hammarhajen
    whattha skrev 2014-02-06 12:58:25 följande:
    Ah, sorry, det missade jag!
  • hammarhajen
    Thomas66 skrev 2014-02-06 09:35:34 följande:

Det där är bara rent svammel, ska Ts träna 10 ggr mera än någon världsmästare i kroppsbyggning/ fitness 3-4 gympass och 2 timmars promenad iveckan samt en bra kosthållning , räcker för att vara med i Gladiatorerna. Men du kanske har något extra supermål?
    Va? Att promenera någon timme om dagen är rätt rimligt om man vill må bra, om man har en stillasittande vardag i övrigt. Det är knappast för mycket, inte för våra kroppar som är skapta för rörelse. Det du skriver om, 3-4 timmars träning och 2 timmars promenad i veckan, det är nog snarare vad kroppen behöver för att MÅ BRA och inte försvagas eller riskera ohälsa. Hur präktigt det än låter...  Rör man sig på jobbet (typ sjuksköterska, butiksanställd) får kroppen rörelse ändå, men sitter man framför en skärm hela dagarna behöver man egentligen ordentlig aktivitet varje dag för att komplettera. 

Det kan förstås vara för mycket om man har en pressad vardag med jobb, många småbarn och långa resor, det förstår jag så väl. Men att det skulle vara onormalt eller "Gladiator-mycket" att träna tre dagar och promenera totalt två timmar i veckan - nej. 

Vad tror du de flesta normalviktiga gör på dagarna? Har generna att tacka och sitter i soffan med en påse chips sju kvällar av sju? Eller kan det vara så att många faktiskt åker kommunalt, promenerar 1,5 km till tåget varje dag och samma väg hem igen, tar en promenad istället för bilen till Ica på kvällen för att kompletteringshandla mjölk, spelar tennis på torsdagmorgnar, lyfter skrot då och då och cyklar med familjen på helgen?
  • Thomas66
    hammarhajen skrev 2014-02-06 22:17:15 följande:
    Va? Att promenera någon timme om dagen är rätt rimligt om man vill må bra, om man har en stillasittande vardag i övrigt. Det är knappast för mycket, inte för våra kroppar som är skapta för rörelse. Det du skriver om, 3-4 timmars träning och 2 timmars promenad i veckan, det är nog snarare vad kroppen behöver för att MÅ BRA och inte försvagas eller riskera ohälsa. Hur präktigt det än låter...  Rör man sig på jobbet (typ sjuksköterska, butiksanställd) får kroppen rörelse ändå, men sitter man framför en skärm hela dagarna behöver man egentligen ordentlig aktivitet varje dag för att komplettera.  Det kan förstås vara för mycket om man har en pressad vardag med jobb, många småbarn och långa resor, det förstår jag så väl. Men att det skulle vara onormalt eller "Gladiator-mycket" att träna tre dagar och promenera totalt två timmar i veckan - nej.  Vad tror du de flesta normalviktiga gör på dagarna? Har generna att tacka och sitter i soffan med en påse chips sju kvällar av sju? Eller kan det vara så att många faktiskt åker kommunalt, promenerar 1,5 km till tåget varje dag och samma väg hem igen, tar en promenad istället för bilen till Ica på kvällen för att kompletteringshandla mjölk, spelar tennis på torsdagmorgnar, lyfter skrot då och då och cyklar med familjen på helgen?

4ggr gym à 40 minuter samt ett par timmars gång räcker ypperligt om man äter bra och rätt mat( för att bli riktigt vältränad) Hur mycket du rör dig spelar ingen större roll, tex du får gå ca 3 timmar för att bränna en påse chips på 300 g, så det är enklare att avstå den.Dvs bra mat är à och o inte att du är ute och går i timmar, vilken dom flesta inte har tid till ,eller orkar med i längden.iof framgick det att Ts ej gick på gym längre så då blir det ju helt andra förutsättningar, så det va utifrån att hon gymmade som jag ansåg att det är meningslöst att gå i timmar varje dag.
  • k girl
    hammarhajen skrev 2014-02-06 22:17:15 följande:
    Va? Att promenera någon timme om dagen är rätt rimligt om man vill må bra, om man har en stillasittande vardag i övrigt. Det är knappast för mycket, inte för våra kroppar som är skapta för rörelse. Det du skriver om, 3-4 timmars träning och 2 timmars promenad i veckan, det är nog snarare vad kroppen behöver för att MÅ BRA och inte försvagas eller riskera ohälsa. Hur präktigt det än låter...  Rör man sig på jobbet (typ sjuksköterska, butiksanställd) får kroppen rörelse ändå, men sitter man framför en skärm hela dagarna behöver man egentligen ordentlig aktivitet varje dag för att komplettera. 

Det kan förstås vara för mycket om man har en pressad vardag med jobb, många småbarn och långa resor, det förstår jag så väl. Men att det skulle vara onormalt eller "Gladiator-mycket" att träna tre dagar och promenera totalt två timmar i veckan - nej. 

Vad tror du de flesta normalviktiga gör på dagarna? Har generna att tacka och sitter i soffan med en påse chips sju kvällar av sju? Eller kan det vara så att många faktiskt åker kommunalt, promenerar 1,5 km till tåget varje dag och samma väg hem igen, tar en promenad istället för bilen till Ica på kvällen för att kompletteringshandla mjölk, spelar tennis på torsdagmorgnar, lyfter skrot då och då och cyklar med familjen på helgen?

Jag tränar 4-5 gånger i veckan, bland annat styrketräning, intervallsimning och olika (explosiva) gruppass. Jag är vältränad, stark och har bra kondition. Jag vet att jag tränar mer än många andra normalviktiga.

Mängden rörelse som rekommenderas för att inte riskera hälsonackdelar är 150 minuters motion med måttlig intensitet varje vecka, utspritt på flera dagar men minst tio minuter i följd - rask promenad räknas som måttlig intensitet. Det kan ersättas med 75 minuters högintensiv träning utspritt under en vecka.

Svar på tråden Kaloriunderskott utan/liten viktnedgång.