• Svar på tråden Vad ingår i 3årskontrollen?
  • strojes

Jag kommer inte ihåg vad som ingick tyvärr. Men om barnet inte utför alla moment brukar sköterskan fråga lite hur barnet är hemma om hon kan "godkänna" barnet iaf annars bokas en ny tid och barnet får komma tillbaka och göra om testerna.

• Flickan och kråkan

Kontrollen vid 2,5 år (som här) eller vid 3 har särskilt fokus på språket. Man kan t.ex. bli remitterad till logoped om tal och förståelse känns avvikande. Vår äldsta var exempelvis sen med sitt tal så han följdes först upp på BVC efter cirka 3-4 månader därefter fick vi remiss till logoped. Det var vi föräldrar som var mest drivande i detta. 

• cosinus

Vid 3 år brukar de här fråga barnet om olika färger, de vill att barnen pratar så de hör uttalet och språket. Kommer inte ihåg om det var några frågor om motoriken.

Om barnet inte kan eller vägrar är det lite olika hur de agerar. Min 7-åring vägrade rita på 4-årskollen men det var inga problem alls.

• nozpa

Vi hade kontroll vid 2½. Hon fick spela fotboll, rita, säga namnet på div föremål (docka, kopp, gaffel etc). Sedan fick hon säga vilken av dockorna som var den lilla, och vilken som var den stora.
    Pratade lite allmänt för att kolla av hur hon låg till med språket. Vid 3 ska dom kunna 3 ordsmeningar.
    Ja det var mest språk och förståelse som var det viktiga.

"Kan du gå och hämta bollen och lägga den i den lilla väskan som ligger på soffan". Typ så.

• nozpa
    cosinus skrev 2014-01-06 22:04:05 följande:
    Vid 3 år brukar de här fråga barnet om olika färger, de vill att barnen pratar så de hör uttalet och språket. Kommer inte ihåg om det var några frågor om motoriken.

Om barnet inte kan eller vägrar är det lite olika hur de agerar. Min 7-åring vägrade rita på 4-årskollen men det var inga problem alls.
    Nä, färgerna kollar dom inte vid 3. Det är vid 4-4½ dom ska kunna färgerna.
  • cosinus

Minns inte med de äldre men yngsta rabblade då färgerna på sin 3-årskoll i våras

• nozpa
    cosinus skrev 2014-01-06 22:39:18 följande:
    Minns inte med de äldre men yngsta rabblade då färgerna på sin 3-årskoll i våras
    Ja, våran tjej kunde också dom. Men dom "måste" inte kunna dom förens 4-4½.
  • Mellanmjölkens land

Färgerna är inga problem och hon pratar långa meningar men uttalet är otydligt.

Rita är mest kludd men om jag hjälper till med cirkeln (kroppen) på spindeln så hjälper hon gärna till med ben, ögon och mun. Huvudfotingar är däremot ointressanta.

• Topcom
    Mellanmjölkens land skrev 2014-01-09 18:11:25 följande:

Färgerna är inga problem och hon pratar långa meningar men uttalet är otydligt.

Rita är mest kludd men om jag hjälper till med cirkeln (kroppen) på spindeln så hjälper hon gärna till med ben, ögon och mun. Huvudfotingar är däremot ointressanta.

Huvidfotingen brukar efterfrågas först vid fyra-årskontrollen :) jag övade lite grann med min son innan bvc på huvudfotingar, vi ritade av varandra, det tyckte han var spännande..hehe
  • HWR

På vår treårskontroll fick hon kladda på ett papper, hoppa jämfota, sparka boll, kasta boll, titta på bilder och prata om vad hon såg på dem. Säga vilken sak som var störst och minst, hämta en docka och sätta på en stol när sköterskan bad om det.

Idag var vi på fyraårskontroll med samma tjej. Då fick hon räkna, hoppa på ett ben, rabbla färger, rita en gubbe, skriva sitt namn och prata om bilder. Och hörsel och syntest.

• hösttussilago

Vi var på 3årskoll härom veckan. Vår lillgrabb såg väldigt mkt fram emot det - allt med att bli 3 år är spännande och stort! Men på vägen dit förklarade han för mig att "jag kommer inte att prata med doktorn, för jag känner inte henne".
    Sagt och gjort; han sa inte ett ljud på hela tiden! Han som annars pratar och pratar och pratar! Ibland nickade han, men det var allt. :)
    Jag vet dock att alla frågor som han fick skulle han ha klarat galant, så jag oroar mig inte alls. BVC ansåg det inte heller som ngt problem, hon har dessutom hört honom prata tidigare, när han hängde med mig och lillebrorsan dit. Hon uppfattade också att han förstod nu, då han tittade åt rätt håll när hon frågade ngt, även om han inte sa ngt. Skönt att hon var så avslappnad tycker jag! 

Det hon frågade var lite om dagis (typ utifall han trivs, om han har ngn favoritfröken, om barnen är snälla etc), om hur julen varit och så visade hon några bilder och frågade vad de föreställde (hund, boll etc).

• Mellanmjölkens land

Hur bra förväntas talet vara? Jag förstår ca 80-90% av vad hon säger men det gör inte ens min sambo. Skulle gissa på att hon ligger lite efter genomsnittet men samtidigt kommer svåra ord som "samarbeta" och "rävgryt". Det har även kommit en del engelska ord på senare tid (ja, hon älskar Dora Utforskaren)

• Flickan och kråkan

När hon är så liten så väntar man in uttal om talet flyter på bra för övrigt. Bvc brukar generellt vara mycket för att vänta oavsett. Vi har ju gått hos logoped. Det var först när han var 4 som det blev aktuellt med träning (enbart uttalsproblematik inget annat språkligt). Innan dess är det vanligt att ljuden ramlar på plats av sig själv. Vår pojke hade mycket god förståelse och rikt ordförråd och ett avancerat språk för åldern men saknade vid 4 fortfarande exempelvis alla bakre ljud.

• Mellanmjölkens land

De flesta ljuden finns där men hon uttalar ändå inte orden rätt. Hon tar bort eller lägger till stavelser alternativt byter ut ljud.

• Flickan och kråkan

Det är helt normalt för åldern. Finns ljuden så brukar de hamna rätt när de blir lite äldre. Ett vanligt uttalsfel små barn gör är att de t.ex. säger stölvar istället för stövlar. Den typen av uttalsfel är inget konstigt vid 2,5-3 år men brukar ha försvunnit när de är 4-5.

• mammalovis

Vår 3-årskontroll är ersatt med den vid 2,5 år. Förutom det som nämnts ovan kollade vår bvc-sköterska om hon kunde prepositioner som på, under, i mm genom att hon fick lägga saker på olika ställen. Det gick väl inget vidare, men i övrigt pratar hon på.

Sedan fick vi ett frågeformulär hem innan om hörsel mm. En av frågorna handlade om ordförrådet, om barnet kan under 25, 25-50 eller över 50 ord. Jag tyckte 50 ord lät jättemycket, men vid räkning av de ord hon använde slutade jag räkna efter 160 ord.

Vi kollade uttalet med logoped då hon föddes med kort tungband, men de kunde inte konstatera något avvikande. Vi fick lite tungövningar, då hon lättare räcker ut tungan nedåt än vill slicka sig uppåt och åt sidorna.

Här är det govlet för att inte tala om alla generaliseringar av pluraländelse. Idag åt hon 2 kexor.

• Gudinnan

3 års kontroll ingår vikt-längd kontroll (danmark) och i sverige

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
Svar på tråden Vad ingår i 3årskontrollen?