• sanna72

Min son äter bara pasta

Hej!
    Kan någon gem mig råd gällande hur jag ska bemöta min 6åring. Han bestämde sig som 3 åring att sluta äta. De han äter är pasta med flingsalt och pannkakor INGET annat. Har varit i kontakt med dietist som inte kunde ge mig annat råd än att låta honom äta det. Dessvärre är han rätt trött och har svårt att orka lika mycket som andra. OCH nu de senaste veckorna orkar jag inte. Jag är rädd att jag förvärrar allt när jag nu börjat att prata med honom om varför han inte äter. Så fort vi pratar om det får han som ångest.

• Svar på tråden Min son äter bara pasta
  • Nyfikna72

Vad händer om du ger han skålar med plockmat som han kan leka med? Låter han sitta själv alltså? Leker han med maten kanske han förr eller senare blir nyfiken och stoppar nåt i munnen. Tror det är enklare om han inte känner nån press att just äta.

• Viktisen

Låt han hjälpa till att laga maten, grönsaker och sallad. Vad äter han de dagar pasta inte serveras i förskoleklassen

• sanna72

Har provat det, men han rör inte något. Han får mest kväljningar om det är något som luktar det minsta. Om jag frågar varför han inte smakar säger han att han inte vet det längre, han bara kan inte smaka för det river i halsen. ..låter helt stört men han är en helt vanlig, smart. Världens finaste. 

• sanna72

På skolan får han specialkost (en skål med pasta.) Han hjälper till ibland men som sagt smakar det gör han inte

• exceptionell

Kan du ta myrsteg genom att ge honom glutenfri pasta kanske? (mest för att få lite varation på näringsämnen)

Eller blanda ner lite kokt potatis i pannkakan, servera med färska bär eller liknande. 

• MissOrange

Men stackarn så jobbigt det låter för honom. Hmm har inga bra råd att ge..men...du kanske kan börja med att variera lite ..du säger att han äter pannkakor. Kanske kan prova ugnspannkaka, raggmunkar? Bara för att vänja honom lite vid en annan smak men ändå nästan samma grej? Tycker han om någon frukt ? Kanske banan som är mjukt som pasta och pannkakor?

• läkarstudent

Vad äter han i skolan då? Vad äter han till frukost? Mellanmål?

This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
  • elinson

Åh det låter som en ganska jobbig vardag. Jag jobbar som Dietist och brukar råda föräldrar och barn att försöka (om det är möjligt) att göra ett avtal/kontrakt tillsammans där barnet exempelvis ska:

- smaka 1 tsk av middagsmat varje dag.
    - smaka på ett nytt pålägg på mackan  per vecka, gärna smaka på det minst 3-4 gånger.
    - smaka på en grönsak/frukt per dag
    - smaka på kött osv.

listan kan göras lång här men alla varianter är möjliga  och givetvis ska inte alla punkter stå med kanske bara en till att börja med eller kanske två. 

det är också viktigt att föräldrarna ger något tillbaka, det brukar vara uppskattat att barnet bestämmer vad resten av familjen ska äta en gång i veckan. En dag när barnet inte behöver smaka på något nytt. 

Varje ny sak barnet smakas på ska betygsättas, gott, inte gott, kan smak igen, vet inte.. osv. eller bara poäng från 1-5. Skriv ned resultatet till exempel på kylskåpet så alla ser hur det går.  Om något smakade gott kan det börja ingå i det dagliga vardagsmaten. 

Barnet får gärna vara med och bestämma vad som ska smakas på, vara med i affärn och vara med och laga med. 

Näringsmässigt är inte pasta och pannkaka så illa, och det är ju viktigt att han får i sig näring, orkar med skolan och lek. Så jag ser inget ont i att han får pannkaka/pasta i tillägg till maten han nu ska smaka. 

Ja det var lite kort, jag har skrivit mycket mer om denna problematik i bloggen: barnsmat.blogspot.com under fliken matvägrare.

• sekr

Han har inte stora halsmandlar som gör det svårt att svälja?

• läkarstudent

Förlåt, missade att du svarat på vad han äter i skolan. Alltså ni måste ju ha hjälp, inte bara ett samtal med en dietist som inte ens kan ge några råd utan riktig hjälp på någon ätstörningsenhet eller liknande. Tycker du ska boka tid hos läkare så fort som möjligt och se till att få en remiss.

This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
  • MySecret

Jag slutade äta när jag var ca 5år, började när jag var runt 3 och blev värre. Jag åt mackor och fiskpinnar eller mammas köttfärssås.

Det var först i tonåren som jag började smaka på annat. Jag har än idag jätte svårt för kladdig mat (ex mos) och äter inte sås o dyl. Ingen vet varför det blev så. Jag fick träffa läkare, dietister även en psykolog försökte. Men i mitt fall blev det bara värre när mina föräldrar eller någon annan försökte få mig att äta något annat och då lät jag hellre bli att äta. I skolan, Oftast åt jag bara frukost och ingenting på hela dagen förrän jag kom hem.

Så mitt råd är att du inte får tvinga honom. Prova tricolor pasta kanske? Färsktortillini?

Hoppas det inte tar lika lång tid för din son som för mig, styrkekram <3

• En blå giraff

Kanske kan du vända dig till BUP också och få råd om detta? Du fick ju jättebra tips av dietisten här ovanför. Om du kombinerar de tipsen med att få lite samtalshjälp åt sonen gällande detta med ångest m.m?

Svar på tråden Min son äter bara pasta