Åh det låter som en ganska jobbig vardag. Jag jobbar som Dietist och brukar råda föräldrar och barn att försöka (om det är möjligt) att göra ett avtal/kontrakt tillsammans där barnet exempelvis ska:
- smaka 1 tsk av middagsmat varje dag.
- smaka på ett nytt pålägg på mackan per vecka, gärna smaka på det minst 3-4 gånger.
- smaka på en grönsak/frukt per dag
- smaka på kött osv.
listan kan göras lång här men alla varianter är möjliga och givetvis ska inte alla punkter stå med kanske bara en till att börja med eller kanske två.
det är också viktigt att föräldrarna ger något tillbaka, det brukar vara uppskattat att barnet bestämmer vad resten av familjen ska äta en gång i veckan. En dag när barnet inte behöver smaka på något nytt.
Varje ny sak barnet smakas på ska betygsättas, gott, inte gott, kan smak igen, vet inte.. osv. eller bara poäng från 1-5. Skriv ned resultatet till exempel på kylskåpet så alla ser hur det går. Om något smakade gott kan det börja ingå i det dagliga vardagsmaten.
Barnet får gärna vara med och bestämma vad som ska smakas på, vara med i affärn och vara med och laga med.
Näringsmässigt är inte pasta och pannkaka så illa, och det är ju viktigt att han får i sig näring, orkar med skolan och lek. Så jag ser inget ont i att han får pannkaka/pasta i tillägg till maten han nu ska smaka.
Ja det var lite kort, jag har skrivit mycket mer om denna problematik i bloggen: barnsmat.blogspot.com under fliken matvägrare.