Skilda föräldrar, delad föräldraledighet?
Behöver få hjälp med att hitta information kring vad som gäller, jag har lovat min väninna att hjälpa henne, men vet inte riktigt hur.
Min kompis, vi kallar henne Eva, har varit gift med Adam. De har ett litet barn som är 7 månader. Nu har de tagit ut skilsmässa och väntar på att 6 månaders väntetid ska gå.
I mars tar Evas föräldradagar slut, då säger Adam att han ska ta över och att barnet då ska flytta hem till honom. Barnet är vid det laget 10 månader.
Nu är frågan, kan Adam göra så? Barnet har bott hos Eva hela tiden medan Adam varit ute på jobb, barnet och pappan har alltså ingen nära kontakt. Även nu efter skilsmässan har pappan bara visat sig några timmar då och då, inget regelbundet umgänge finns.
Eva har varit i kontakt med familjerätten, men de säger att de inte lämnar några rekommendationer kring hur föräldraledigheten bör delas upp.
Jag förstår att Adam har all laglig rätt att ta över föräldraledigheten, han är barnets pappa, de har gemensam vårdnad och han har rätt att ta ut sina föräldradagar.
Men sett till barnets bästa? Och nu menar jag inte att Adam är en dålig pappa på något sätt, men han har knappt träffat barnet och barnet är inte van att tillbringa dagarna med honom, de har ingen fungerande relation.
Var kan jag hitta information om vad som gäller?