• Anonym (väninna)

Skilda föräldrar, delad föräldraledighet?

Behöver få hjälp med att hitta information kring vad som gäller, jag har lovat min väninna att hjälpa henne, men vet inte riktigt hur.

Min kompis, vi kallar henne Eva, har varit gift med Adam. De har ett litet barn som är 7 månader. Nu har de tagit ut skilsmässa och väntar på att 6 månaders väntetid ska gå.
    I mars tar Evas föräldradagar slut, då säger Adam att han ska ta över och att barnet då ska flytta hem till honom. Barnet är vid det laget 10 månader.
    Nu är frågan, kan Adam göra så? Barnet har bott hos Eva hela tiden medan Adam varit ute på jobb, barnet och pappan har alltså ingen nära kontakt. Även nu efter skilsmässan har pappan bara visat sig några timmar då och då, inget regelbundet umgänge finns.
    Eva har varit i kontakt med familjerätten, men de säger att de inte lämnar några rekommendationer kring hur föräldraledigheten bör delas upp.

Jag förstår att Adam har all laglig rätt att ta över föräldraledigheten, han är barnets pappa, de har gemensam vårdnad och han har rätt att ta ut sina föräldradagar.
    Men sett till barnets bästa? Och nu menar jag inte att Adam är en dålig pappa på något sätt, men han har knappt träffat barnet och barnet är inte van att tillbringa dagarna med honom, de har ingen fungerande relation.

Var kan jag hitta information om vad som gäller? 

• Svar på tråden Skilda föräldrar, delad föräldraledighet?
  • Anonym (?)

Men om de inte haft så bra relation är det väl kanon att pappan tar chansen nu när barnet är så liten?

• Anonym (Mia)

Det finns inget som "gäller" som väl är. Det där är sådant man gör upp själv och klarar man inte det gör tingsrätten en bedömning från fall till fall.

När jag var i samma sits lämnade jag sonen hos pappan innan jag gick till jobbet och hämtade honom sedan så att han hade sin dygnsvila på samma plats hela tiden. Det fungerade jättebra.

• Grappa

Pappan kan ju ta barnet dagtid och mamman övrig tid. Självklart behövs en upptrappning under några veckor men det är ju lätt ordnat.
    Det kommer ge pappan en bra och ansvarsfull relation till barnet.
    Det finns inga bestämmelser eller riktlinjer utan är upp till föräldrarna att lösa.

• Anonym (E)

När tänker mamman att barnet ska få lära känna sin pappa?

• Modernmom

Så här var det för oss då vi skilde oss innan barnet var fött och pappan sa samma:

Jag är av åsikten att barn som är så små ska bo på ett och samma ställe och med anknytningsföräldern, dvs den som har tagit hand om barnet mest. Alltså sa jag nej till detta, varvid han gick till rätten. Då ville han ha varannan vecka när barnet var 6 månader.

Rätten var av samma åsikt som jag och det slutade med följande:

7 månader
    Pappan träffade barnet 2 timmar varje lördag
    8 månader
    Vi utökade till 4 timmar
    9 månader
    Utökade till 5 timmar
    10 månader
    Utökade till 8 timmar
    13 månader
    Utökade till lördag-söndag varannan helg
    18 månader
    Utökade till 2 nätter varannan helg
    2 år
    Utökade till 3 nätter varannan helg
    2,5 år
    utökade till 4 nätter
    3 år
    Utökade till varannan vecka

Denna upptrappning har funkar fint för oss och de har världens bästa relation idag.

Vad gäller föräldraledigheten pluggade jag på distans första halvåret istället för föräldraledigt och sen tog jag ut dagar så hon kunde börja förskola vid 14 månader.

• Modernmom

Ska tillägga att vi har två barn till och att pappan resjobbade mån-tors. Hur han tänkt ha varannan vecka är för alla en gåta. Men det är inte alltid man tänker klart när man inser att man ska skiljas och hela familjen rivs upp. Jag har förståelse för VARFÖR mitt ex reagerade och bråkade som han gjorde, men jag är glad att rätten kunde se det ur barnets bästa. Relation till pappan går att bygga upp efter hand, men så små bebisar mår helt klart bäst av att ha ett och samma boende.

• Anonym (väninna)
    Anonym (E) skrev 2014-01-06 11:35:36 följande:
    När tänker mamman att barnet ska få lära känna sin pappa?
    Jag tror inte att det handlar så mycket om när mamman hade tänkt att pappan ska få lära känna sitt barn, utan mer om när tänkte pappan ta sig tid till att lära känna sitt barn.
  • Anonym (väninna)
    Modernmom skrev 2014-01-06 12:04:12 följande:
    Så här var det för oss då vi skilde oss innan barnet var fött och pappan sa samma:

Jag är av åsikten att barn som är så små ska bo på ett och samma ställe och med anknytningsföräldern, dvs den som har tagit hand om barnet mest. Alltså sa jag nej till detta, varvid han gick till rätten. Då ville han ha varannan vecka när barnet var 6 månader.

Rätten var av samma åsikt som jag och det slutade med följande:

7 månader
    Pappan träffade barnet 2 timmar varje lördag
    8 månader
    Vi utökade till 4 timmar
    9 månader
    Utökade till 5 timmar
    10 månader
    Utökade till 8 timmar
    13 månader
    Utökade till lördag-söndag varannan helg
    18 månader
    Utökade till 2 nätter varannan helg
    2 år
    Utökade till 3 nätter varannan helg
    2,5 år
    utökade till 4 nätter
    3 år
    Utökade till varannan vecka

Denna upptrappning har funkar fint för oss och de har världens bästa relation idag.

Vad gäller föräldraledigheten pluggade jag på distans första halvåret istället för föräldraledigt och sen tog jag ut dagar så hon kunde börja förskola vid 14 månader.
    Tack så mycket för ett bra och givande svar! 
    Jag tror också att pappan mest är arg och förbannad och uttalar sig i affekt. Men jag ska lämna ditt förslag och hoppas att det är något de kan ta till sig.
  • Grappa
    Anonym (väninna) skrev 2014-01-06 13:51:03 följande:
    Jag tror inte att det handlar så mycket om när mamman hade tänkt att pappan ska få lära känna sitt barn, utan mer om när tänkte pappan ta sig tid till att lära känna sitt barn.
    I mars uppenbarligen.
  • Modernmom

Ska tillägga att jag tror att det kan gå betydligt smidigare om man är vänner, vilket vi inte var. Jag ville gärna att pappan kom hem tull oss och umgicks så ofta det gick i början, men det ville inte han. Upptrappningen vi körde var en lösning under en tid då pappan inte sa ett ord till mig. Kan man så är det givetvis bättre om man kan umgås tillsammans och har man bara en dialog och vilja att samarbeta, så finns det andra sätt att ha umgänge på. Mina barns far höll sig strikt till detta och det funkade, men hade han hört av sig och sagt; "kan jag ta med xxxx på fika?" Eller liknande, så hade inte jag haft något emot det.

• Mrs Moneybags

Nja, ett så litet barn brukar sällan få flytta hem till den andra föräldern hux flux. Det är som redan är skrivet i tråden, en långsam övergång till delat umgänge som oftast rekommenderas.

Han får väl ta hand om barnet på dagtid medan mamman jobbar till att börja med.

Det bästa vore väl om han startade NU att träffa barnet gradvis oftare så att det inte blir så jobbigt för honom och barnet när mars väl rullar in. Det kanske känns kul att bråka med mamman om barnet nu, men hur roligt är det egentligen att se sitt lilla barn i tårar dagen lång för att barnet saknar sin mamma? Om han är smart, tar han chansen och lär känna sitt barn redan nu.

• Modernmom

Jag trodde också att mitt barn skulle gråta och sakna mig dagen lång, men de hade hur kul som helst. Det är konstigt hur vi föräldrar gladeligen lämnar barnen till mor och farföräldrar utan att blinka en sekund, men i ett sånt här läge är det plötsligt allvar. Jag förstår TS, jag kände samma. Men nu vet jag att allt gått bra och kan jag dela med mig av den erfarenheten till förmån för någon annans situation så gör jag det gladeligen.

• Anonym (E)
    Anonym (väninna) skrev 2014-01-06 13:51:03 följande:
    Jag frågade om barnets rätt till tid med sin pappa, inte något annat. Pappan vill ha barnet hos sig och vara föräldraledig. De kan växla sista tiden av mammans ledighet. En vecka kan han ta ut 2 timmar per dag, nästa 4, sen 6 och slutligen heltid. Finns det vilja så finns det lösningar.
  • Anonym (väninna)
    Anonym (E) skrev 2014-01-06 16:49:51 följande:
    Jag frågade om barnets rätt till tid med sin pappa, inte något annat. Pappan vill ha barnet hos sig och vara föräldraledig. De kan växla sista tiden av mammans ledighet. En vecka kan han ta ut 2 timmar per dag, nästa 4, sen 6 och slutligen heltid. Finns det vilja så finns det lösningar.
    Absolut! Och min kompis är välvilligt inställd till att gradvis öka tiden och att hitta lösningar, men pappan verkar inte tänka så utan han ska ta över i mars, då ska barnet flytta hem till honom och hon kan ha umgänge nån gång ibland. 
    Såklart har ett barn rätt till båda föräldrar, men inte till vilket pris som helst tycker jag!
  • Anonym (E)
    Anonym (väninna) skrev 2014-01-06 17:43:56 följande:
    Absolut! Och min kompis är välvilligt inställd till att gradvis öka tiden och att hitta lösningar, men pappan verkar inte tänka så utan han ska ta över i mars, då ska barnet flytta hem till honom och hon kan ha umgänge nån gång ibland. 
    Såklart har ett barn rätt till båda föräldrar, men inte till vilket pris som helst tycker jag!
    Din väninna kan kontakta familjerätten för hjälp med samarbetssamtal.
Svar på tråden Skilda föräldrar, delad föräldraledighet?