• Malinbengtsson756

16 år och undrar hur tonårsföräldrar resonerar

Hejsan! Jag är en glad tjej på 16 år som är lite nyfiken på hur ni tonårsföräldrar resonerar kring utetider, alkohol, fester, relationer och framför allt om hur mycket ensamtid ni anser att man som förälder bör ha med sin tonåring i min ålder. Jag är väldigt nyfiken haha. Folk brukar tycka att jag är hårt hållen ibland eftersom att mamma eller pappa alltid ska hämta mig om jag har varit på fest, hos en kompis eller bara varit ute på kvällen. Jag får vara ute ungefär till 01.00 på natten om det är något speciellt event men inte annars. Om det är en helt vanlig helg eller dag får jag inte vara ute till senare än 21.00 ungefär. Jag har även en pojkvän som jag har varit tsm med i 15 månader men jag får inte sova över och han får inte sova hos mig men vi får vara med varandra hur mycket vi vill. Jag ser inget av det jag har nämnt som ett problem men andra kan tycka att det är för stränga regler för en 16 åring. Jag sover inte över kompisar heller och min familj vill helst att jag ska vara hemma så mycket som det går eftersom att dom tänker på våran sammanhållning. Tycker ni att det jag har förklarat är lagom stränga regler för min ålder och att mina kompisar överdriver? Eller är jag för hårt hållen? Vad har ni för regler för era tonårsbarn? Måste bara tillägga att jag är en väldigt glad tjej och har aldrig haft några problem med mina föräldrar och att vi visar respekt för varandra. Jag brukar aldrig kalla mina föräldrar för fula saker, skrika eller vara envisa mot dom men självklart hamnar vi i konflikter ibland men det spårar aldrig ur. Jag har aldrig lidit av mina föräldrars regler men eftersom att jag har märkt att så många av mina kompisar tycker att jag är för hårt hållen så börjar man ju fundera. Säg vad ni tycker och vad ni har för regler för tonåringar i min ålder!

• Svar på tråden 16 år och undrar hur tonårsföräldrar resonerar
  • matildadl

Nu är jag inte förälder men jag var själv nyss 16, eller för 7 år sedan haha. Mina föräldrar hade inga speciella regler för mig men gjorde jag något fel fick jag tillsägelse. Mina föräldrar hämtade alltid mig när jag varit ute och festat och liknande, jag sov sällan över hos kompisar men hade ofta kompisar som sov hos mig. De enda reglerna jag haft är att jag inte skulle röka/snusa/dricka innan jag var 18, dock började jag med detta tidigare iallafall, mina föräldrar köpte ut alkohol till mig och jag höll mig faktiskt till det dom köpte. Så nej jag tycker inte dina föräldrar är speciellt stränga, möjligtvis det där med din pojkvän, vad kan hända på natten som inte kan hända på dagen är bara min fråga :)

• Dina08

Jag släppte på tiderna när min tonåring började på gymnasiet. Ville gärna veta var hon var, men hon fick sova över hos en kompis hur mycket hon ville och skulle ha fått sova över hos pojkvän om hon haft någon. Hon fick ta sig hem sent med kommunala transporter, men vi hade telefonkontakt och skulle ha betalat taxi om hon hade velat. Nu när hon är 18 får hon göra vad hon vill och vi sover när hon kommer hem sent. Hon är väldigt ordentlig och har såvitt vi vet aldrig varit full. Går sällan ut. Vi varnar för det vi tror kan vara farligt, men sedan är det upp till henne.

• Natta.A

Jag tycker att dina föräldrar har bra regler så som det ska vara. Det känns som många föräldrar i dagena samhälle låter sina barn göra vad som helst nästan. När kag var 16 (för ca 8 år sen ) så skulle jag vara hemma kl. 22:00 senast. Från måndag till torsdag var vi alltid hemma efter skolan om vi inte var hos en kompis. Inga killar fick sova hos oss och inte vi hos de vilket jag tycker är jätte bra , jag kommer aldrig låta min dotter sova hit och dit som hon vill. En tonåring är fortfarande ett barn som tror sig vuxen , barn behöver en ledare någon som ska sätta regler och uppfostra de inte ha sina föräldrar till kompisar dygnet runt och göra vad de vill.

• pinglan137

Jag har två söner som är 17 och 19 år gamla.
    Ingen av dom är sådana som festar varje helg men vid nyår, någon fyller jämna år m.m så vet jag att det hänt.
    På nyår var dom med vänner (sönerna var på samma ställe/fest) så ringde dom mig när en av deras tjejkompis vart dålig då hon druckit för mycket. Dom ringde även hennes mamma som kom och hämtade henne och det fick min son mycket beröm för av flickans mamma. Min son ringde även hem till mamman senare för att höra hur dottern mådde.
    Jag har lärt dom att alltid hålla ihop med kompisar om dom är någonstans, har pratat om att om någon tjejkompis eller tjej är överförfriskad så rör man dom absolut INTE på olämpligt sätt utan hjälp dom hem eller ring deras föräldrar.
    Har pratat mycket med dom hur man beter sig och tror det hjälpt vi är väldigt öppna av oss med att prata. 

Ang  tider så min yngsta son som är 17 så har vi inga direkta tider men vill alltid att han hör av sig eller så ringer jag då vill jag att han svarar på kvällen för att höra vart han är och med vem/vilka. Han brukar komma hem på vardagar 22-23 och på helger sista tåget vid 02.
    Men då han inte festar utan är hemma hos kompisar så känner jag att det är okej med tiderna och plus han är duktig att höra av sig så jag vet att allt är okej.

Sova över vet jag att min äldsta har tjej sen 3 år tillbaka och där pratade jag med hennes föräldrar första gången dom skulle sova tillsammans. Min son skulle sova där så jag ringde för att kolla att det verkligen var okej för dom också.

Min yngsta har en tjejkompis hon jobbar på restaurang så varje gång hon slutar sent åker han in till stan (ca 40 min) för att möta upp henne och åker hem med henne så hon inte åker själv :)
    Dom har sovit hos varandra ett par gånger men samma där jag har träffat hennes mamma och checkat att det är okej för dom också.

Men om du inte har några problem med reglerna som dina föräldrar har för dig så tycker jag ni ska fortsätta så. Alla familjer har olika :)

Svar på tråden 16 år och undrar hur tonårsföräldrar resonerar