• Anonym (Arg och ledsen)

Snälla läs!

För att göra det hela kort. Exmaken och jag delar vårdnaden, har två barn på 9 och 6 år. Han har dem enbart varannan helg lör-sön. Nu vill vi flytta in till stan och barnen behöver därmed byta skola vilket deras pappa inte vill skriva på. Han ger mig ingen förklaring till varför utan säger bara att jag ska köra den biten det behövs och lämna barnen på gamla skolan trots att vi flyttar. Har han rätt till det? Vad gör jag??

• Svar på tråden Snälla läs!
  • Anonym (abc)

TS: Om jag förstått dig rätt så bor inte pappan kvar i närheten av barnens nuvarande skola?
    Då kommer ju tingsrätten se rakt igenom honom och döma till din fördel. Han vill ju bara jävlas med dig.
    Dessutom vill du att han har barnen mer, men han nekar.
    Det är ju tyvärr såna som han som gör att de pappor som är bra pappor får dåligt rykte...Rynkar på näsan

Flytta med barnen så kommer han vara tvungen att rätta sig efter det.

• Anonym (tror...)
    Brumma skrev 2013-12-30 09:35:50 följande:
    Du tror fel.. En sexåring o en nioåring räknas inte som tillräckligt gamla att bestämma var de vill bo. I lagen står det att man skall ta hänsyn till barnens vilja men det är alldeles för ungt för att de ska kunna förstå konsekvenserna av ett sådant val.
    Sedan har vårdnad o umgänge inte ngt med varandra att göra överhuvudtaget.
    Riktigt skrämmande att du kommer med sådana råd!
    Jag skrev att JAG PERSONLIGEN ANSÅG ATT BARNEN VAR TILLRÄCKLIGT GAMLA.......sa inte någonstans att de enligt lag var det. Läs ordentligt. 
    Det enda konkreta råd jag gav var att ts skulle eventuellt vända sig till familjerätten och kanske ansöka och ensam vårdnad. Vad är det som är så skrämmande med det?

Det enda skrämmande i det här fallet är att det enda svar du kan ge är att försöka slå ner det jag skrev med en härskarteknik. 

Som svar på det du tycker att jag tror fel så tog jag sen informationen från min sambo vars föräldrar var skilda sen innan han fyllde 1 år och när han var 6 år så avgjorde hans ord vilken förälder som skulle ha ensam vårdnad. Att ta hänsyn till barnens vilja är lite större än vad du vill göra bilden av. 
  • Brumma
    Anonym (tror...) skrev 2013-12-30 17:22:17 följande:
    Jag skrev att JAG PERSONLIGEN ANSÅG ATT BARNEN VAR TILLRÄCKLIGT GAMLA.......sa inte någonstans att de enligt lag var det. Läs ordentligt. 
    Det enda konkreta råd jag gav var att ts skulle eventuellt vända sig till familjerätten och kanske ansöka och ensam vårdnad. Vad är det som är så skrämmande med det?

Det enda skrämmande i det här fallet är att det enda svar du kan ge är att försöka slå ner det jag skrev med en härskarteknik. 

Som svar på det du tycker att jag tror fel så tog jag sen informationen från min sambo vars föräldrar var skilda sen innan han fyllde 1 år och när han var 6 år så avgjorde hans ord vilken förälder som skulle ha ensam vårdnad. Att ta hänsyn till barnens vilja är lite större än vad du vill göra bilden av. 
    Ja, jag missuppfattade dig vad gäller åldern, men faktum kvarstår - barn i den åldern får inte välja boende o umgänge själva. Deras vilka skall tas hänsyn till efter mognad men det är inte avgörande i de flesta fall. Att lägga ett sådant beslut på ett barn är i det närmaste barnmisshandel. De har inte samma konsekvenstänkande som en vuxen och förstår sällan vad det innebär. Sedan skall ett barn aldrig behöva känna att det skall välja förälder, det är därför det är vårdnadshavarna uppgift att sköta dessa beslut åt barnet.

Det jag tyckte var skrämmande var att du ansåg att barnen vid den åldern kunde välja att vara mindre hos hos pappan än varannan helg och att det då inte var "delad vårdnad" (vilket det är eftersom vårdnad o umgänge inte har med varandra att göra) - och att TS skulle kunna söka ensam vårdnad pga detta. Även om du inte menade det som råd så framstod det så.

Att däremot ta kontakt med familjerätten är ett bra råd.

Var använder jag härskartekniker? Om jag inte minns fel så går härskartekniker ut på att förminska den man debatterar med, vilket jag inte gjort. Jag missuppfattade en sak men resten stämmer ju?
  • Vaniljpinglan
    Anonym (Arg och ledsen) skrev 2013-12-30 09:46:51 följande:
    Fom att man fyllt 12 kan man bestämma själv var man vill bo, skola mm det fick jag veta av fam rätten precis. Det med att ha skola nära är ju självklart för en liten, sen är det mer att tillgodose den andre förälderns tycke om umgänget är rättvist uppdelat dvs att man har dem varannan vecka. Då tittar man på mil mm men iom att han enbart har varannan helg lör- sön så har han inte mycket att säga om.

Låter väldigt konstigt att de säger så för idag finns ingen åldersgräns utan man går helt och gållet på andra kreterier som barnets mognad, men det innebär inte att barnen får bestämma iallafall bara att de får komma till tals
  • Brumma
    Vaniljpinglan skrev 2014-01-01 15:03:45 följande:

Låter väldigt konstigt att de säger så för idag finns ingen åldersgräns utan man går helt och gållet på andra kreterier som barnets mognad, men det innebär inte att barnen får bestämma iallafall bara att de får komma till tals
    Bara för att fylla på rent faktamässigt :)

Det har faktisk aldrig funnits ngn åldersgräns där ban fått bestämma själva var de vill bo. Det är en myt att det varit en tolvårsgräns på det (trodde själv det fram till för ett halvårsedan ungefär när jag fick påpekat det här på FL ;) ).
  • Vaniljpinglan
    Brumma skrev 2014-01-01 15:12:39 följande:
    Bara för att fylla på rent faktamässigt :) Det har faktisk aldrig funnits ngn åldersgräns där ban fått bestämma själva var de vill bo. Det är en myt att det varit en tolvårsgräns på det (trodde själv det fram till för ett halvårsedan ungefär när jag fick påpekat det här på FL ;) ).

Nej jag vet det, enda åldersgränser som finns är 18 dvs när man är myndig men då upphör de flesta tvister med så....
  • Brumma
    Vaniljpinglan skrev 2014-01-01 15:16:49 följande:

Nej jag vet det, enda åldersgränser som finns är 18 dvs när man är myndig men då upphör de flesta tvister med så....
    Nja. När man är sexton kan man skriva sig på vilken adress man vill så egentligen kan man välja var man vill bo när man är sexton :)

Så har jag fattat det iallafall :)
    Vaniljpinglan skrev 2014-01-01 15:16:49 följande:

Det kan vara olika från kommun till kommun. Jag har nu i 3 år haft kontakt med på fam rätten och soc förv och har fått höra att barn som fyllt 12 har en hel del att säga om. Sedan har jag ett behov av regelbunden kontakt av adv
    Anonym (Arg och ledsen) skrev 2014-01-01 19:11:30 följande:
    Det kan vara olika från kommun till kommun. Jag har nu i 3 år haft kontakt med på fam rätten och soc förv och har fått höra att barn som fyllt 12 har en hel del att säga om. Sedan har jag ett behov av regelbunden kontakt av adv

Av advokat och vet att hon har sagt exakt samma. Skulle inte hitta på något sånt utan säger det jag fått höra och bekräftat av advokat. Sedan måste jag säga att jag fått papperna påskrivna igår. Han ringde själv och ville mötas för att skriva på och det efter att jag i måndags pratat med fam rätten och dem ringde upp honom. Hörde även sedan att fam tten rådit honom kolla upp saker med egen advokat innan han nekar mig något då det i slutändan handlar inatt han har barnen så lite och aldrig lämnar och hämtar från skolan. Jag vet av 10 års erfarenhet med honom att det enbart handlar om att jävlas med mig och om fam rätten inte hade tagit tag i det hade han fortsatt.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (Arg och ledsen) skrev 2014-01-01 19:15:47 följande:

Av advokat och vet att hon har sagt exakt samma. Skulle inte hitta på något sånt utan säger det jag fått höra och bekräftat av advokat. Sedan måste jag säga att jag fått papperna påskrivna igår. Han ringde själv och ville mötas för att skriva på och det efter att jag i måndags pratat med fam rätten och dem ringde upp honom. Hörde även sedan att fam tten rådit honom kolla upp saker med egen advokat innan han nekar mig något då det i slutändan handlar inatt han har barnen så lite och aldrig lämnar och hämtar från skolan. Jag vet av 10 års erfarenhet med honom att det enbart handlar om att jävlas med mig och om fam rätten inte hade tagit tag i det hade han fortsatt.
    Vad jag har hört så är det precis som du skriver i förra inlägget, barn som fyllt 12 år har en hel del att säga till om. Men de får inte "bestämma" själva, däremot ska de bli lyssnade på. Det ska även barn under 12 år och sedan väger barnens åsikt olika tungt beroende på mognad.

Hoppas det ordnar sig för dig TS.
  • Vaniljpinglan
    Brumma skrev 2014-01-01 15:21:51 följande:
    Nja. När man är sexton kan man skriva sig på vilken adress man vill så egentligen kan man välja var man vill bo när man är sexton :) Så har jag fattat det iallafall :)

Ja men det är sant 16 är det jag missa det :)
    Anonym (Arg och ledsen) skrev 2014-01-01 19:11:30 följande:

Nu är det i te kommunerna som sätter reglerna utan det gör regeringen och det är samma regler i alla kommuner, det finns ingen åldersgräns och har aldrig funnits även om man kan tro det när man läser på fl, barnen ska lyssnas på men det de säger är inget som bestämmer för det gör fortfarande de vuxna dvs föräldrar eller tr om det gått dit
Svar på tråden Snälla läs!