Anonym (tror...) skrev 2013-12-30 17:22:17 följande:
Jag skrev att JAG PERSONLIGEN ANSÅG ATT BARNEN VAR TILLRÄCKLIGT GAMLA.......sa inte någonstans att de enligt lag var det. Läs ordentligt.
Det enda konkreta råd jag gav var att ts skulle eventuellt vända sig till familjerätten och kanske ansöka och ensam vårdnad. Vad är det som är så skrämmande med det?
Det enda skrämmande i det här fallet är att det enda svar du kan ge är att försöka slå ner det jag skrev med en härskarteknik.
Som svar på det du tycker att jag tror fel så tog jag sen informationen från min sambo vars föräldrar var skilda sen innan han fyllde 1 år och när han var 6 år så avgjorde hans ord vilken förälder som skulle ha ensam vårdnad. Att ta hänsyn till barnens vilja är lite större än vad du vill göra bilden av.
Ja, jag missuppfattade dig vad gäller åldern, men faktum kvarstår - barn i den åldern får inte välja boende o umgänge själva. Deras vilka skall tas hänsyn till efter mognad men det är inte avgörande i de flesta fall. Att lägga ett sådant beslut på ett barn är i det närmaste barnmisshandel. De har inte samma konsekvenstänkande som en vuxen och förstår sällan vad det innebär. Sedan skall ett barn aldrig behöva känna att det skall välja förälder, det är därför det är vårdnadshavarna uppgift att sköta dessa beslut åt barnet.
Det jag tyckte var skrämmande var att du ansåg att barnen vid den åldern kunde välja att vara mindre hos hos pappan än varannan helg och att det då inte var "delad vårdnad" (vilket det är eftersom vårdnad o umgänge inte har med varandra att göra) - och att TS skulle kunna söka ensam vårdnad pga detta. Även om du inte menade det som råd så framstod det så.
Att däremot ta kontakt med familjerätten är ett bra råd.
Var använder jag härskartekniker? Om jag inte minns fel så går härskartekniker ut på att förminska den man debatterar med, vilket jag inte gjort. Jag missuppfattade en sak men resten stämmer ju?