• myran0

HJÄLP! Brio smile / Kronan city / Trille viper 4s. Erfarenheter?

Hej!
    Jag väntar mitt första barn och det börjar bli dags att bestämma sig om vagn. Svårare än jag trodde!
    Det står nu mellan Brio smile, Kronan city och Trille viper 4s. Så himla svårt att bestämma sig. Vill gärna höra så många åsikter och erfarenheter som möjligt!
    Eller om ni har något förslag på vagn som jag missat?
    Krav: Smal, smidig och lättkörd. Svängbara, låsbara lite större framhjul. Ska funka både i stan och på grusvägar och kanske lite snällare terräng. Vändbar sittdel m liggläge, ej "ergonomisk". Maxpris runt 8000kr

Mina främsta frågetecken utifrån vad jag läst och hört:
    Brio smile - hur kort är ryggen i sittdelen, hur länge funkar den innan barnet är för långt?
    Trille viper - fjädringen?
    Kronan city - är den värd ca 2000kr mer än de andra vagnarna? :)

Snälla dela med er av era erfarenheter om ni haft någon av vagnarna!

BF 21 April 2014
  • Svar på tråden HJÄLP! Brio smile / Kronan city / Trille viper 4s. Erfarenheter?
  • Mims01

Tycker att brio smile är väldigt ranglig i sittdelen.
    Känns ostabil och sufletten väsnas vansinnigt när man höjer och sänker den så väcker bebis.
    Tycker även att framhjulen är för små om man skall köra i snö och rusk.

Jag har plöjt igenom Babyjogger city versa (rekommenderar absolut ej!!) Brio Go (bra vagn men för små hjul för min smak) Klassisk äldre Brio med fyra fasta hjul och nu har jag en Trille viper 4s sedan 5 mån tillbaka.
    Jag är super nöjd med trillen, den funkar i alla väder. Fjädringen är bra, mycket behaglig att köra och lillan får inte hjärnskakning på varken kullersten eller efter terräng körning.

Jag har en väninna som har Kronan och hon är mycket nöjd men jag vet inte riktigt om den är värd 2000 mer. Ligger i samma klass som Trilen men Trille är bra mycket snyggare.

Tips!! Lufthjul tycker jag är ett måste om man vill ha behaglig körning för dig och liten.
    Men det är min åsiktDrömmer

• Lindsey Egot the only one

Jag har en sing och min pojk satt i den tills han var tre år 98cm lång. Då tog huvudet i suffletten. Jag gillade sing men lufthjul gör ju vagnen mer mjuk att köra och det har ju smile. Nackdelen med smile är att det inte är en ergonomisk sittdel.

• myran0

Tack för svar! :)

Mims01, du är alltså mer nöjd ned trillen än brion so far? Har du testat sittdelen el bara liggdelen? Har du varit och tittat på trillen nånstans innan du köpte? Inte helt lätt att hitta återförsäljare av den tycker jag..

Vill gärna ha fler åsikter om någon har testat någon av dessa vagnar?

• Mims01
    myran0 skrev 2013-12-29 23:59:50 följande:
    Tack för svar! :)
    Mims01, du är alltså mer nöjd ned trillen än brion so far? Har du testat sittdelen el bara liggdelen? Har du varit och tittat på trillen nånstans innan du köpte? Inte helt lätt att hitta återförsäljare av den tycker jag..

Vill gärna ha fler åsikter om någon har testat någon av dessa vagnar?
    Ja jag tycker att Trille är snäppet vassare än brio..

Jag har prövat både sitt och liggdel,liggdelen är stadig och bebis ligger väl skyddad i den.
    Sittdelen har hon nu och jag är också mycket nöjd med den. Sufletten går att fälla "hela vägen" som med smilen, dvs om det är mycket sol och bebis sover så kan man stänga in den som en liten "kokong". 
    Det går att fälla vagnen med sittdelen på vilket också är jätte smidigt. Det är dock inte svårt att koppla bort sittdelen om man vill göra det.
    Köpte min på storken i Göteborg så provkörde den innan jag köpte den..Googla återförsäljare så hittar du nog någon nära dig Glad
    Värt att veta är att den fick bäst i test av råd och rön 2012..
  • myran0

Tusen tack för dina utförliga åsikter mims01! :)

Några fler med erfarenheter av vagnarna?

• Mims01
    myran0 skrev 2013-12-31 00:54:39 följande:
    Tusen tack för dina utförliga åsikter mims01! :)

Några fler med erfarenheter av vagnarna?
    Det var så lite!
    Lycka till!!
  • Spartacus

Har provat ALLT och är smått besatt! väntar mitt tredje och skulle nog valt en klassiker om det inte var för att de är för klumpiga att frakta per bil. Typ brio happy..

Brio go+sing var inget för mig! Rangliga stela.. kronan är låg och klumpig.

Efter att ha provat vagnaffären och spanat utbud i flera månader blev det enbritax affinity ( kolla upp!). Sjukt smidig, stabil, inställbar fjädring, inbyggd click n go, ergosits, lätt att dra ihop för biltur osv. Ännu inte använt m bebis som kommer februari dock! ca 7000 m liggdel.

Rekommenderar dig/ er att prova vagnar och fråga i affär så det blir det NI söker!

• maj2013

Vi har smile och är jättenöjda. Min son är 8månader nu och har sittdelen, upplever den inte som ranglig. Svårt attsäga ngt om snö eftersom det inte varit någon här ännu:)

• myran0

Vi har ägnat dagen åt att flänga runt i barnbutiker och känna på vagnar.

Trille viper 4s blev tyvärr en besvikelse, hade hoppats på den. Den var väldigt tung och trögstyrd i jämförelse med brio och kronan (och flera andra). Dessutom var det extremt dålig hävstångskraft, fick nästintill hänga mig på handtaget för att få upp framhjulen i luften, för att kunna gå över tex en trottoarkant.

Brio smile var väldigt trevlig, men kändes en aning ranglig i chassit om man jämförde med andra vagnar (tex kronan).

Vi båda kärade ner oss i kronan city. Hade känt på duo s innan som jag tyckte var väldigt klumpig att köra, mest pga av att handtaget blev så långt för mig som bara är 165cm lång så det kändes som att vagnen var 2m framför mig. Cityn var mycket bättre. Sen väger nog fördelarna faktiskt upp det högre priset. Är väldigt förtjust i att kunna få sittläge i liggdelen, den smarta selen i sittdelen som gör barnet mer rörligt, bärhandtagen i chassit, de stabila handtagen i liggdelen och de stora svängbara hjulen fram. Robust och stadig men samtidigt nätt och smidig. Den kombon har varit rätt svår att hitta tycker jag.

Så det lutar nog åt en kronan city, lite väl saftigt pris men kanske värt det eftersom det känns som att den håller för flera barn.

• Mims01
    myran0 skrev 2014-01-03 00:06:07 följande:
    Vi har ägnat dagen åt att flänga runt i barnbutiker och känna på vagnar.
    Trille viper 4s blev tyvärr en besvikelse, hade hoppats på den. Den var väldigt tung och trögstyrd i jämförelse med brio och kronan (och flera andra). Dessutom var det extremt dålig hävstångskraft, fick nästintill hänga mig på handtaget för att få upp framhjulen i luften, för att kunna gå över tex en trottoarkant.
    Brio smile var väldigt trevlig, men kändes en aning ranglig i chassit om man jämförde med andra vagnar (tex kronan).
    Vi båda kärade ner oss i kronan city. Hade känt på duo s innan som jag tyckte var väldigt klumpig att köra, mest pga av att handtaget blev så långt för mig som bara är 165cm lång så det kändes som att vagnen var 2m framför mig. Cityn var mycket bättre. Sen väger nog fördelarna faktiskt upp det högre priset. Är väldigt förtjust i att kunna få sittläge i liggdelen, den smarta selen i sittdelen som gör barnet mer rörligt, bärhandtagen i chassit, de stabila handtagen i liggdelen och de stora svängbara hjulen fram. Robust och stadig men samtidigt nätt och smidig. Den kombon har varit rätt svår att hitta tycker jag.
    Så det lutar nog åt en kronan city, lite väl saftigt pris men kanske värt det eftersom det känns som att den håller för flera barn.
    Tänk vad olika man upplever saker. Jag som tycker att Trille är superlätt att köra och har go fjädring och hävkraft. 
    Men vad kul att du hittat en vagn som du gillarSkrattande
    Lycka till!!
Svar på tråden HJÄLP! Brio smile / Kronan city / Trille viper 4s. Erfarenheter?