• kokobell

kombinera ersättning med amning?

är det nån här som gör det? hur funkar det? jag har alltid varit dålig sovare, och nu är det ännu sämre med bäbis som håller mig vaken. det har funkat bättre om pappan tar en nattmatning åt mig, men nu börjar mjölken rinna till som fan så vill inte pumpa i "onödan". kan man ersätta ett mål med ersättning eller blir det fel? hon är två veckor bara men har bra koll på sugteknik och sånt, vi har ju redan provat med flaska nu och då och det har inte påverkat amningen mer än att amman är mer utvilad och lugn! 

• Svar på tråden kombinera ersättning med amning?
  • 2013

Vi varvade flaska med ersättning och amning i flera månader och det gick utmärkt för oss.

• LillGris

Det kan du, men det kan bli jobbigt om brösten inte töms kontinuerligt. Så on du kan pumpa är detnog skönare för dig, ingen hit med sprängfyllda pattar och mätt bebis :p

• iffis

Vi gav ersättning till natten fram tills 4 månader då vi fick ge välling i stället, hon sov få igenom hela natten och kl: vaknade hon och fick amma. Min produktion anpassade sig tack och lov.

• KimPossible

Om du har stor mjölkproduktion just nu, så sätt uppsamlingskoppar (finns på apotek) på det bröst som inte ammas. Då tar du tillvara överskottsmjölken och kan ge i flaska sedan. Kopparna kan man ha på även när man inte ammar, iaf när man är hemma. Ser lite lustigt ut med två extrabröst under tröjan, så man kanske inte vill ha dem när man går ut.

Jag tokdiggade mina koppar, samlade upp mycket mjölk och frös in i såna där iskubspåsar. 

Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • kokobell

tack för svaren!! vi hade en riktig helveteskväll och natt med massa magknip och massa amning och då hade jag redan hunnit läsa era svar och det kändes lite bättre. vi ska prova ett kvällsmål med ersättning i kväll. 

• malzac

Om du orkar så amma hela tiden de närmaste två-tre veckorna medan mjölkproduktionen och amningen etableras, annars riskerar du att förstöra amningen. Sen kan du börja ge ersättning då och då utan att mjölkproduktionen skadas. Brösten lär då ställa in sig efter det mönster som passar er. Dock kan ni få problem med tuttförvirring om ni ger på flaska mycket, så tänk lite på det också.

• kokobell
    LillGris skrev 2013-12-26 12:17:20 följande:
    Det kan du, men det kan bli jobbigt om brösten inte töms kontinuerligt. Så on du kan pumpa är detnog skönare för dig, ingen hit med sprängfyllda pattar och mätt bebis :p
    jag kan pumpa men vill inte trigga mjölkproduktionen för mycket, jag har tendenser till överproduktion redan... försöker med nån slags blockamningsvariant nu, för att hon ska få del av den där magiska feta mjölken. men blir det sprängning pumpar jag såklart, eller så får hon ställa upp hehe, och hon kommer ju fortfarande ammas i första hand. 

hur vet man när bröstet är "tömt"?? de flesta tips jag har läst handlar om att bäbisen slutar dricka ur ena då tomma bröstet och så byter man till nästa, men min bäbis slutar ofta dricka innan mjölken har slutat och somnar typ med munnen full... (det rinner ut i mitt knä och över min axel) och lagom till nästa matning har ju mitt ena bröst redan hunnit få påfyllning. jag ammar mest från ett bröst nu, det andra är svårt att få bra vinkel på för oss båda och det verkar inte fyllas på lika mycket som "huvudbröstet" heller... fan vad allt det här är svårt!! jag är som en glassmaskin utan instruktioner!!
  • LillGris
    kokobell skrev 2013-12-27 10:11:11 följande:
    jag kan pumpa men vill inte trigga mjölkproduktionen för mycket, jag har tendenser till överproduktion redan... försöker med nån slags blockamningsvariant nu, för att hon ska få del av den där magiska feta mjölken. men blir det sprängning pumpar jag såklart, eller så får hon ställa upp hehe, och hon kommer ju fortfarande ammas i första hand. 

hur vet man när bröstet är "tömt"?? de flesta tips jag har läst handlar om att bäbisen slutar dricka ur ena då tomma bröstet och så byter man till nästa, men min bäbis slutar ofta dricka innan mjölken har slutat och somnar typ med munnen full... (det rinner ut i mitt knä och över min axel) och lagom till nästa matning har ju mitt ena bröst redan hunnit få påfyllning. jag ammar mest från ett bröst nu, det andra är svårt att få bra vinkel på för oss båda och det verkar inte fyllas på lika mycket som "huvudbröstet" heller... fan vad allt det här är svårt!! jag är som en glassmaskin utan instruktioner!!

Man kan ju handmjölka också. För att få bort den där sprängande känslan! Kimpossibles tips om uppsamlingskoppar är toppen :)
  • Caspianne

Vi har sedan några veckor, bytt ut en amning/ dygn och ger då ersättning istället. Vår son är ca 3 mån gammal och hittills har det fingerat utmärkt. Brösten blir förstås fulla, men det är överkomligt, än så länge. Vill inte pumpa ut för är rädd för överproduktion och tillslut mjölkstockning.

• Litet My

Jag skulle inte vara rädd för överproduktion, bebisen växer ju och kommer att kräva mer och mer mat. Runt 4 månader är en ökningsperiod där många upplever att mjölken inte riktigt räcker eftersom barnet suger och suger för att öka produktionen

• kokobell

nu provar vi att pappan får ge ersättning på kvällen, typ en matning, och då kan jag sova en stund i fred. brösten blir stinna men i värsta fall kan jag väl pumpa och han kan ge sån mjölk... avvaktar lite och ser hur det går. 

Svar på tråden kombinera ersättning med amning?