• Vårdutbildad förälder

Klippa islandshäst nu?

Jag har nyligen köpt en islandshäst. Hon är fullpälsad och jag rider henne ca 5 dagar i veckan. Hon går på lösdrift, med vindskydd. Eftersom det är så milt ute så blir hon väldigt svettig när jag rider och jag funderar på att klippa henne. Kan man göra det nu i december? Måste hon ha täcke om det smäller till och blir riktigt kallt? Tänkte bara klippa lite på undersidan av halsen och mellan frambenen.

• Svar på tråden Klippa islandshäst nu?
  • exceptionell

Jag hade INTE klippt nu om hon går på lösdrift. Det kan smälla till och bli 15 minus om två veckor liksom, det är långt kvar av vintern ännu. 

• RosaGrisen

Jag tycker absolut inte att du ska klippa om hon går på lösdrift! Tror nog hon klarar sig bra ändå :) har själv islandshästar som rids regelbundet flera dagar i veckan och går på lösdrift. Ingen av dem är klippta och kommer inte heller bli det

• Kajjsan1

Sent svar här men på gården där jag håller till (företag med verksamhet o s v ) klipps alla hästarna (som går i verksamheten, samt privathästarna). Ibland 2 gånger per vinter. All hästar går också på lösdrift. Vi klipper dom för att dom ska orka jobba och inte svettas så mycket. Blir de mycket svettiga får de ett täcke över natten. Och även om det blir kall vinter klarar de sig ändå =) 

Tro på allt Internet säger - Internet har alltid rätt !
Svar på tråden Klippa islandshäst nu?