• Stjärnglans

Hur f-n får tomten in klapparna i säcken?

Efter att inte firat jul i många år har jag, nu när jag fått barn, försökt göra julen så traditionsenlig som möjligt. Tyckte att jag fick ihop det bra men förbisåg problemet med klapparna och tomten. Jag kan bara inte få det att gå ihop!! Hur går det till?
    Här fylls det på med klappar under granen i hela december och på Julafton kommer tomten med vaddå?
    Samma klappar eller andra klappar? Hur förklarar jag för barnen att klapparna som förut låg under granen hokus pokus flugit in i tomtens säck? Eller smög han rent av in i huset, stal klapparna för att sedan lägga dem i sin egen säck? Och nästa fråga hur kommer det sig att alla klapparna i tomtens säck är från mormor, farfar etc? Stal han deras klappar med? Eller är det ett rent beställningsjobb han utför? I år var barnen för små för att ställa dessa frågor men vad ska jag säga nästa år? Vågar inte chansa på att de slutat tro på tomten tills dess att de börjar tänka logiskt och detta verkar vara bortom alla sans och logik.
    Känner att jag måste ha en rimlig förklaring!
    Vad ska jag säga till barnen?

• Svar på tråden Hur f-n får tomten in klapparna i säcken?
  • aleydis

Vi hade inte alltid tomte som liten, men ibland hos andra! Det är ju inte logiskt att tomten kommer med presenter från familjemedlemmar, och har man lagt presenter under granen då måste de ju vara ändra än i säcken. Det är nog lättare me engelsk tradition med julstumpa... Och ge presenter Sen mellan familjen

• aftereight

Samla klapparna i säck redan från början. Alternativr ha dom under granen och sen när tomten kommer tar han därifrån och delar ut. Varför får inte barnen veta vem som köpt klapparna?

• Dr Mupp

Vår tradition är att tomten kommer och delar ut de klappar som finns under granen. Fast de senaste åren har vi inte haft tomte alls. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Tealhawk

Det där är vuxna funderingar. Barn lägger inte så stor vikt vid vem paketen kommer ifrån och skulle de göra det är de nog stora nog att börja förstå att tomten inte är på riktigt. Om du är jätteorolig så skriv "God Jul önskar Tomten" på några av paketen.

These are not the droids you're looking for
  • Petite Chérie

Hos oss kom tomten med klappar som var från honom själv. Det var klappar som inte legat under granen, dom stoppades i säcken eller nåt på en gång. Man fick en var från tomten och resten låg under granen och var från familj och släkt.

Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Bling1975

Eftersom tomten ändå inte kan bära alla klappar så kom han bara med en julklapp per person, de var från tomten. Resten delade vi ut efter hans besök. Mina föräldrar valde ut paket som de reserverade till tomtesäcken, oftast något som vi verkligen ville ha men som inte var för klumpigt att bära.

• Alexi

Vi har speciella paket till våra barn från tomten och sen läggs de i säcken tillsammans med paket till släktens övriga barn som alla är lite äldre (och inte tror på tomten alltså) och de paketen är de som min familj köpt till dem.

• cloudberry79
    Bling1975 skrev 2013-12-25 02:15:14 följande:
    Eftersom tomten ändå inte kan bära alla klappar så kom han bara med en julklapp per person, de var från tomten. Resten delade vi ut efter hans besök. Mina föräldrar valde ut paket som de reserverade till tomtesäcken, oftast något som vi verkligen ville ha men som inte var för klumpigt att bära.
    Så gör vi också, några paket kommer tomten med, resten delar vi ut efter tomten har gått. Alla får ett paket ur säcken och barnen får krama tomten.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • MoaElis

Men grejen är ju att det ska vara lite mystiskt och magiskt, inte logiskt. När barnen är så stora att dom slutar tro på tomten så gör dom, oavsett om du har förklarat det logiskt eller inte.

• chrissepisse

Här ligger inga klappar framme före julafton, utan de kommer tomten med på natten. När man vaknar på julaftonsmorgon finns de under granen. I år har vi ingen gran på grund av en busig bebisbror så då hade tomten lagt paketen i spjälsängen istället, det enda stället som den lille terroristen vägrar att vara på

På julaftonskvällen klär någon ut sig till tomte och delar ut paket. Sexåringen har förstått att tomten på kvällen inte är den riktige tomten och att det är en "lek" man gör av tradition. Han tror dock fortfarande på att paketen som fanns där på morgonen lämnades av den riktige tomten. Att det står att paketen är från olika släktingar är inget han har reflekterat över ännu.

• Butterscotch

Hos oss får barnen ett stort paket var från tomten + några smågrejer i julstrumpan (dessa dyker upp på natten, när barnen sover). Övriga julklappar är från oss föräldrar och släkten. I år ställde vi fram kakor och mjölk till tomten, barnen var helt lyriska när kakorna var uppätna och mjölken urdrucken när de vaknade på morgonen.

• cosinus

Hos oss läggs de flesta paketen under granen natten mot julafton. Det är tomtenissarna som förbereder eftersom tomten inte kan bära allt.

Sen kommer tomten med en säck som är 1 paket per vuxen och 2 per barn. Alla paket under granen är dock också från tomten och vi skriver aldrig att det är från någon utan det står bara vem det är till.

• sextiotalist

När mitt barn och hans kusiner var i den åldern, så kom tomten med julklappar från tomten. Dvs vi hade redan från början lagt undan julklappar som inte var märkta.
    Jultomten hade bara ett par julklappar åt varje barn. Resten låg under granen
    (Om de vuxna varit snälla kunde vi få en familjejulklapp, i form av spel eller pussel)

• bfd
    chrissepisse skrev 2013-12-25 15:08:05 följande:
    Här ligger inga klappar framme före julafton, utan de kommer tomten med på natten. När man vaknar på julaftonsmorgon finns de under granen. I år har vi ingen gran på grund av en busig bebisbror så då hade tomten lagt paketen i spjälsängen istället, det enda stället som den lille terroristen vägrar att vara på

På julaftonskvällen klär någon ut sig till tomte och delar ut paket. Sexåringen har förstått att tomten på kvällen inte är den riktige tomten och att det är en "lek" man gör av tradition. Han tror dock fortfarande på att paketen som fanns där på morgonen lämnades av den riktige tomten. Att det står att paketen är från olika släktingar är inget han har reflekterat över ännu.

Tomten kommer ju med julklappar, då är det väl inte så viktigt om han finns eller inte finns. Min 5-åring har i flera år sagt "xxx var tomte" (olika personer olika år) men tycker ändå det är lika spännande att se och krama honom och hämta klapparna.
Svar på tråden Hur f-n får tomten in klapparna i säcken?