• Tilia82

Bilbarnstol som passar i Kia Ceed kombi

Sonen närmar sig 5 månader och babyskyddet känns redan aningen litet! Så nu börjar jakten på en bra bilbarnstol som passar i vår Kia Ceed kombi. Vi har tittat på Britax Hi Way, Maxi cosi Mobi och BeSafe IZi kid x3, är det någon som har erfarenhet av dessa olika i Ceeden? Sen undrar jag lite hur ni ser på de olika testen där olika stolar fått olika betyg, BeSafe har t.ex. blivit bäst i test på flera men i ett annat test fått ganska dåliga siffror.

• Svar på tråden Bilbarnstol som passar i Kia Ceed kombi
  • Sisisisi

Jag tycker att testen är missvisande. För liten del mäter säkerheten och framförallt mäts säkerheten på fel sätt. Bara plustestet mäter nackkrafterna.

De stolarna du tittat på är några av marknadens minsta. Jag skulle välja en med längre användningstid, annars bör du köpa en större bakåtvänd stol när den första är urvuxen.

Axkid minikid och Britax maxway funkar minst ett år längre än de du kollat på och kan ta liten plats så de passar i mindre bilar. Din bil är väl Inge jätterymlig?

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Gurkburken

Brio Zento hade vi till yngsta sonen och den fungerade jättebra i min Kia Cee'd.
    Vi hade stolen placerad bak på höger sida och det gick fint för maken som är 189 cm lång att sitta framför.
    Sonen åkte bakåtvänd tills han var 5 år.

Men det bästa är ju att helt enkelt åka och prova.

Svar på tråden Bilbarnstol som passar i Kia Ceed kombi