• Ninea

Mjölkallergi trots allt, eller något annat?

Har en ettåring. När han var ca 2-3 månader utreddes han för mjölkallergi p.g.a. dålig viktuppgång och eksem. Läkaren kom dock fram till att det (nog) inte var mjölkallergi. Efter det släppte jag alla tankar på allergi men nu har jag blivit orolig igen. På ettårskontrollen på BVC hade min son inte växt någonting sen sist och jag började fundera - låter inte det här som mjölkallergi ändå? Eller kan det vara någon annan matallergi?

-Dålig viktuppgång
    -Växer dåligt på längden
    -Sover oroligt (vaknar och skriker/gnäller många ggr per natt)
    -Gnällig och trött nästan alltid
    -Äter dåligt
    -Torr hy, klåda
    -Lös i magen varje dag

• Svar på tråden Mjölkallergi trots allt, eller något annat?
  • Mandelskorpan

Låter som något som stör mage/tarmsystemet, ja. Kollade ni upp mjölk ordentligt då? Man ska utesluta helt ca 4v (om barnet ammas) och sen provocera med mjölk. För att se om det blir bättre resp sämre. Tester kan visa fel.

• minerva123

Har man tittat på andra allergier också, exempelvis ägg? Glutenintolerans kan man också fundera på. Be att få remiss till en barnmottagning för en ordentlig utredning!

• Ninea

Tack för era svar! Tänkte väl att det låter som allergi. Jag hade inte lagt ihop symtomen innan, men nu när jag gör det så känns det så uppenbart att något inte stämmer.

Börjar med att utesluta mjölk (igen) samt ägg i ca 5 veckor nu +  se till att han får en ordentlig allergiutredning.

Svar på tråden Mjölkallergi trots allt, eller något annat?