Mjölkproteinallergi?
Hej alla kloka!
Jag har ett barn som sedan hen varit liten knorrat och bökat väldigt mycket på nätterna men har även dagtid visat ett diffust missnöje. Hen har alltid pruttat högljutt och sprutlackerat blöjan när hen bajsat. Nu har vi nått sex månaders ålder och jag tycker mig ha ett något nöjdare barn men som gnäller en del (diffust missnöje eller bara vanligt "gnällig" är svårt att skilja på). Dock sover hen dåligt, vaknar minst 10 ggr per natt och vill äta eller snutta.
Vi var hos en läkare angående detta förra veckan (då bvc ville det) och dom vill att jag ska testa mjölkfritt i 4-6 veckor (jag helammar och ger smakportioner). Jag har tidigare avstått mjölk i två veckor utan någon tydlig skillnad. När hen var mindre upplevde jag att hen hade ont i magen ibland men det gör jag inte idag.
Hen har sjunkit på viktkurvan 1,5 SD, max att sjunka på kurvan är tydligen 1,2 enligt bvc. Dietistens förklaring på detta var att hen kanske inte äter ordentligt pga buksmärta eller att hen inte blir mätt. Själv upplever jag inte ens att hen har magont dock äter hen väldigt ofta enligt mig men upplevs mätt därefter.
Vad tror ni? Blir hen inte mätt? Kan den oroliga sömnen vara kopplad till mjölken? Någon som känner igen "symtomen"? Hen är lite späd men ser välmående ut. Vikt 6,8g och längd 68 cm.
Tacksam för svar!