• Erika 146

Kan man söka gravidpeng trots uppsägning?

Hejsan, har idag blivit uppsagd från jobbet och är gravid i v18. Detta var väntat då det blev varsel redan i oktober, trist nog ramlade jag precis på mållinjen. 
    Jag arbetar i sprängmedelsindustri som operatör och är redan nu 50% sjukskriven p.g.a av tempot och de fysiska påfrestningarna.
    Som det ser ut nu har jag arbete t.o.m 17:e mars men detta kan ändras då industrin idag går upp och ner fort och jag står högt upp på återanställningslistan.
    Min fråga är, kan jag söka gravidpeng trots att jag står med en uppsägning?

• Svar på tråden Kan man söka gravidpeng trots uppsägning?
  • Erika 146

Jo jag vet ju varför man får graviditetspeng, det var inte frågan. Jag undrade om jag kan söka den nu, eftersom det är ju ändå en viss handläggningstid/utredning för ett godkännande eller avslag och jag vill ju inte gå miste om den chansen bara för att jag väntar och ser om jag blir kvar på jobbet eller ej.

För logiskt sett om jag får godkännande om graviditetspeng nu men ändå genomför uppsägningen innan jag hinner få den ersättningen, borde det ju bara bli så att jag från då inte har rätt till ersättningen eftersom jag inte längre är anställd. Eller ?

• Försäkringskassan

Hej!

Ber om ursäkt att vi var otydliga i vårt svar.

Du kan ändå skicka in ansökan om graviditetspenning även om du blir uppsagd under den tiden.

Med tanke på vår handläggningstid som ligger på 4 v från det ansökan kommit in kan du skicka in om det redan nu.

Ansökan och utlåtande om omplaceringsmöjlighet finns att ta ut på vår hemsida under ladda ner blanketter och sedan rubriken Förälder.

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Kan man söka gravidpeng trots uppsägning?