• Anonym (sjuk)

Föräldraledig och sjuk plus lite annat

Hej!

Min son går i vanliga fall på förskola men denna vecka och några veckor framöver så kommer jag att vara föräldraledig på heltid. Jag har nu blivit sjuk och undrar om min son då får gå på förskolan (förutsatt att jag sjukanmäler mig då så klart) eller måste den andra föräldern vara hemma och vabba?

För förskolan är det okej att jag lämnar honom.

Sen läste jag på er webbplats att om man är gravid så får man gå ner i arbetstid sex månader innan barnet är beräknat, gäller detta även om man studerar och är föräldraledig? Finns det i sånt fall någon gräns för hur mycket man får gå ner i tid? Jag har studerat deltid och har haft sonen hemma deltid och kommer att fortsätta med det i januari.

Min son är över ett år vilket gör att jag måste ta ut fem dagar i veckan för att behålla min SGI. Gäller detta även veckor med extra helgdagar så som jul och nyår eller kan man ta ut färre dagar då?

Tack

• Svar på tråden Föräldraledig och sjuk plus lite annat
  • Försäkringskassan

Hej!   
    Om du är sjukskriven finns inget krav att du behöver ha sonen hemma utan han kan  vara på  förskolan.

Som gravid har du möjlighet att sluta arbeta eller minska din arbetstid inom sex månader före den beräknade förlossningen utan att din sjukpenninggrundande inkomst, SGI, sänks.   Villkoret är att du arbetar och har rätt till en SGI vid tidpunkten för avbrottet.

Det innebär att eftersom du studerar omfattas du inte av  regeln om att gå ner i  arbetstid sex månader före beräknad förlossning. 

Den som är helt ledig från arbete ska ta ut hel föräldrapenning fem dagar per vecka för att behålla SGI. 
    Detta gäller även om det är röda dagar under veckan.

Om du studerar med studiestöd från CSN är din SGI skyddad under studietiden.

Hälsningar
    Vera, handläggare

• Anonym (sjuk)

Är SGI:n skyddad oberoende av studietakt? Under våren tänkte jag studera på 50% för att vara säker på att jag klarar av de studier som jag tar på mig.

• Försäkringskassan

Hej!

Jag det stämmer.  Du har din SGI skyddad så länge du har studiemedel från CSN under din studietid, oavsett studietakt.

Hälsningar Ellen,
    handläggare

Svar på tråden Föräldraledig och sjuk plus lite annat