• Anonym (En pappa)

Är detta tillåtet?

Hej

Jag har en dotter och är i en vårdnadstvist. Mamman hävdar att min lämplighet som förälder inte räcker till att ha barnet själv. Några bevis finns inte för det! Umgänge har mamman och jag bestämt utanför tingsrätten och det schemat sträcker sig till 28 Februari 2014, bestämda tider och var umgänget ska ske. Vart annat tillfälle är hemma hos mig och vart annat hemma hos Mamman.

Min fråga är: Jag är så jävla less på Mammans ständiga övervakning av vårt umgänge. Vi får aldrig vara ensam! Så i Morgon Måndag sker ett umgänge hemma hos mig och då tänker jag ta barnet, sätta henne i min bil och åka till en leksaksaffär 4 km från min bostad. Finns ingen färdig dom som säger att jag inte får umgås ensam med barnet - det är bara hennes mamma som påstår att det är farligt för barnet och jag säger att det absolut inte råder någon fara.

Så vad kan hända om jag bara drar iväg? typ säger "Nu åker vi iväg med bilen till barnens leksaksstuga AB" eller "nu drar in till staden och kikar, kommer om fyra timmar". Om mamman då säger "NEEEEEEJ aaaaldriiiig i livet!" och jag gör det endå, vad händer med mig då? griper polisen mig för kidnappning och olovlig bortförande av barn eller? försvårar det för egen del att vinna vårdnadstvisten?

Borde egentligen fråga min advokat om detta, men är uppe i så många timmar där så jag har inte råd med fler timmar än det som blir inför huvudförhandlingen... så därför frågar jag här istället då det säkert finns många pålästa själar =)

• Svar på tråden Är detta tillåtet?
  • Anonym (En pappa)
    Grappa skrev 2013-12-15 19:29:33 följande:
    Alltså, ärligt, på 4 timmar så behöver du inte uppfylla några grundläggande behov, herregud vad hon tramsar.
    Se till att ha alla datum för umgängen bokade och sen tar du helt enkelt dottern med dig nästa gång. Men har du inte umgängena bokade så kommer ett sånt agerande naturligtvis omöjliggöra förhandling om umgängen fram till dom.
    Jo absolut, förstår ju att det säkerligen är en nackdel att bara komma dit spontant och ta vår dotter. Men är umgänge bestämd så borde det väl inte ge några effekter mer än att dottern får en närmare kontakt då vi får umgås ensamma?
  • Grappa
    Anonym (En pappa) skrev 2013-12-15 19:31:12 följande:
    Jo absolut, förstår ju att det säkerligen är en nackdel att bara komma dit spontant och ta vår dotter. Men är umgänge bestämd så borde det väl inte ge några effekter mer än att dottern får en närmare kontakt då vi får umgås ensamma?
    Nej, och hon måste ju ändå vänja sig vid att vara ensam med dig.
    Jämför med dagis, de flesta barn klarar av att vara på dagis vid 20 månader, såklart hon kan vara med dig om hon kunnat vara på dagis. Och på dagis får barn inte blöjan bytt samma sekund den blir blöt, de får inte mat tröst, sova samma sekund som de signalerar att de vill.
  • Anonym (Nej nej nej!!!)

Håll ut, gör inget på eget bevåg. Jag förstår din frustration, men gör absolut inget som kan påverka ärendet negativt och att ta med barnet iväg när det är bestämt annat är just en sån sak.

Ang att barnet mest är med mamman är ju självklart, mamman är barnets primära vårdnadshavare så barnet är tryggast med henne. När mamman inte finns att tillgå så får barnet 'nöja' sig med dig.
    Menar inte att du är sämre, men du är inte samma trygghet som mamman ännu, men eftersom hon tyr sig till dig annars så är ni på god väg

Förstör inte det genom att agera dumt, hur jobbigt det än är att dansa efter mammans pipa. Tyvärr kan det lätt bli så om man skaffar barn med någon man sen inte bor med.

• Grappa
    Anonym (Nej nej nej!!!) skrev 2013-12-15 19:47:35 följande:
    Håll ut, gör inget på eget bevåg. Jag förstår din frustration, men gör absolut inget som kan påverka ärendet negativt och att ta med barnet iväg när det är bestämt annat är just en sån sak.

Ang att barnet mest är med mamman är ju självklart, mamman är barnets primära vårdnadshavare så barnet är tryggast med henne. När mamman inte finns att tillgå så får barnet 'nöja' sig med dig.
    Menar inte att du är sämre, men du är inte samma trygghet som mamman ännu, men eftersom hon tyr sig till dig annars så är ni på god väg

Förstör inte det genom att agera dumt, hur jobbigt det än är att dansa efter mammans pipa. Tyvärr kan det lätt bli så om man skaffar barn med någon man sen inte bor med.
    Alltså, det är inte ett foster han ska slita ut ur magen på mamman utan en 20månaders som han har en relation till och redan träffar regelbundet.

Grappa skrev 2013-12-15 19:52:47 följande:
    Alltså, det är inte ett foster han ska slita ut ur magen på mamman utan en 20månaders som han har en relation till och redan träffar regelbundet.

Ja, jag är läskunnig. Men att på eget bevåg bryta mot det som är överenskommet, även om det är muntligt är inget smart drag.
  • Grappa
    Anonym (Nej nej nej!!!) skrev 2013-12-15 19:55:18 följande:
    Ja, jag är läskunnig. Men att på eget bevåg bryta mot det som är överenskommet, även om det är muntligt är inget smart drag.
    Nej det är möjligt, men nu hänvisade ju du till barnets trygghet och att pappan kunde förstöra den genom ensamma umgängen, det var det jag vände mig mot.
    Grappa skrev 2013-12-15 19:57:55 följande:
    Nej det är möjligt, men nu hänvisade ju du till barnets trygghet och att pappan kunde förstöra den genom ensamma umgängen, det var det jag vände mig mot.
    Ehm nej så skrev jag inte.

• Grappa
    Anonym (Nej nej nej!!!) skrev 2013-12-15 20:04:18 följande:
    Ehm nej så skrev jag inte.

Nähä. Så tolkade jag det men då tolkade jag fel.
    Grappa skrev 2013-12-15 20:07:28 följande:
    Nähä. Så tolkade jag det men då tolkade jag fel.
    Lätt hänt på nätet.

Det jag menade var att barnet givetvis ser mamman som största tryggheten (apropå det pappan skrev om att barnet mest klängde på mamman när mamman var med vid umgänge) men att eftersom hon kommer till pappan när mamman inte är med så är de på god väg att skapa en egen trygghet som är likvärdig med den hon känner med mamman.

• Grappa
    Anonym (Nej nej nej!!!) skrev 2013-12-15 20:26:01 följande:
    Lätt hänt på nätet.

Det jag menade var att barnet givetvis ser mamman som största tryggheten (apropå det pappan skrev om att barnet mest klängde på mamman när mamman var med vid umgänge) men att eftersom hon kommer till pappan när mamman inte är med så är de på god väg att skapa en egen trygghet som är likvärdig med den hon känner med mamman.

Ah, ok, sorry, jag är jetlaggad som f-n och hänger inte med, trodde du menade att det var tryggheten som pappan skulle ta hänsyn till och därför inte ta med knodden. Sorry igen. Solig
  • Tresko

Det beror ju vad ni har kommit överens om. Har ni kommit överens om att umgänget ska ske i din bostad tillsammans med mamman så kan inte du bara dra iväg med barnet. 

Grappa skrev 2013-12-15 20:28:52 följande:
    Ah, ok, sorry, jag är jetlaggad som f-n och hänger inte med, trodde du menade att det var tryggheten som pappan skulle ta hänsyn till och därför inte ta med knodden. Sorry igen. Solig
    Ingen fara

Nej, jag tror att barnet för all del kan vara med pappan själv, men att det inte är smart att göra något som man inte kommit överens om när de nu är i en tvist.
    Risken finns att det bedöms som samarbetssvårigheter och att gemensam vårdnad pga detta inte går igenom.
  • Anonym (easy does it)
    Anonym (En pappa) skrev 2013-12-15 19:29:48 följande:
    Blir så jäkla förvirrad av detta. För några månader sedan bestämde vi i tingsrätten att mamman skulle komma hem till mig med dottern fem tillfällen på raken, vilket var de första fem gångerna umgänge skulle ske hemma hos mig och inte hemma hos mamman. Frågade då rakt ut: Jaha, så jag kan bara ta henne ut några timmar och leka medan du väntar hemma i min villa? jafan sa mamman. Men när vi är hemma hos dom så har jag helt plötsligt ingen omsorgsförmåga för att vara ensam med henne i själva lägenheten dom bor i. En sak om hon säger att hon inte vill att jag ska vara i hennes bostad när hon inte är där (är trots allt en gäst), men det säger hon inte... hon säger bara att det är pga min bristande förmåga att ta hand om ett barn. Men dra iväg ut går jätte fint? konstigt va?
    I din villa, och du vill diskutera några blöjor? Som sagt välj dina krig noga.

Och vad som är konstigt och inte kan det råda delade meningar om. Du anar inte hur många "konstiga" åsikter som finns i en vårdnadstvist utan att man för det kan säga att folk har fel. ibland finns det inga sanningar. Vad är ditt mål? Att få växelvist boende eller "uppfostra" mamman?

Så använd det vid nästa förhandling. Att ni haft det jättebra själva ute och att du är glad att mamman litar på dig (formulera det hur du vill). Att du inte riktigt förstår varför mamman är ovillig att lämna er ensamma hos henne men att du försöker vara samarbetsvillig. Slösa inte energi på konflikt med (och att smutskasta) mamman utan använd energin till att jobba på relationen till ditt barn och förhandlingarna om det utökade umgänget. Håll med om att ni har olika åsikter men att det inte betyder att ni har samarbetssvårigheter etc etc.   
Svar på tråden Är detta tillåtet?