• Anonym (En som inte kan sluta)

hjälp mig sluta dricka

Jag har inga direkta alkoholproblem men jag känner att det är så svårt att sluta när jag börjat. 2 glas blir gärna 5 eller 8 och jag gör inte sällan bort mig. Jag är över 25 så man kan tycka att jag borde ha lärt mig men icke.

Drickandet påverkar ibland min livssituation med ångest, bakisdagar och ånger. Tyvärr tappar jag omdömet när jag är full och gör dumma saker som jag sen får ångra.

Jag har lärt mig att inte dricka om jag tex ska jobba dagen efter eller göra något annat viktigt. Men i situationer då jag börjat ta ett glas så har jag svårt att inte dricka mer. Detta gäller inte om jag dricker hemma med familjen utan snarare i mer festliga situationer.

Någon som har liknande problem och har tips på hur man lägger band på sig själv? Handlar det bara om disciplin eller finns det några knep? Jag tappar tyvärr all disciplin så fort jag fått i mig ett par glas.

Sprit verkar funka sämre än vin och öl men tyvärr slinker det ner en och annan grogg när jag väl blivit påverkad. Då jag borde sluta dricka så dricker jag ännu mer.

Så snälla, hjälp mig!

• Svar på tråden hjälp mig sluta dricka
  • zecretw
    Anonym skrev 2013-12-15 12:36:30 följande:
    Tack! Ja jag inser att jag inte är alkoholist. Och jag känner inget stort sug att fortsätta dricka hemma i min ensamhet eller med sambo. Men det är som att den festliga känslan på fest eller middagar får mig att vilja bli full och jag släpper kontrollen.

Ibland vill jag tacka nej till fester för jag är rädd för vad som ska hända. Men samtidigt, så kan man ju inte leva. Jag har inte barn än så det finns många tillfällen då jag har möjlighet att gå på fest eller gå ut på krogen.
    För helvete.. lyssna på dig själv..

Behöver du en ursäkt, säg att du kör och be om en ramlösa..
    Hjälp oss göra världen lite snällare. www.upphittat.nu
  • Anonym (Lukas)
    Anonym skrev 2013-12-15 12:32:46 följande:
    Tack för dina tips. Jag har inte detta problem när jag sitter hemma med familjen. Det är alltså tex på middagar med andra eller ute på krogen. På middagar blir det ju svårt att begränsa tillgången eftersom man blir bjuden men det där med att inte ta med sig visakortet är ett bra alternativ de gånger jag är ute. Funkar dock kanske bara 50% av gångerna för som sagt på middagar och anordnade fester blir man ofta bjuden. Jag kan lätt ha flera flaskor vin hemma utan att dricka upp det. Men just i sociala sammanhang när man är mer än 2-3 vänner eller sambo, det är då det börjar bli svårt för mig. Som att jag kopplar av med alkoholen. Den får mig att ha kul (tror jag då) men sen dagen efter så vill jag bara glömma allt. I vissa fall har jag ångest utan anledning. Andra så har jag gjort bort mig på riktigt. Vit månad hade jag i början av året. Funkade väldigt bra. Det är bara det att det är bara en månad. Kanske skulle jag behöva ett vitt liv. Att sluta helt kanske är svaret för mig. Alkoholen styr inte mitt liv eller så men den påverkar mitt liv negativt. Jag hatar att vara full. Ändå kan jag inte låta bli. Dock kan jag verkligen njuta av ett glas rött till en köttbit när det bara är jag och sambon. Då räcker ett eller två glas. Men så fort det blir "fest".....

Fest... Se till och va den som kör då om du har så svårt att säga nej inför andra? Bara för det bjuds så behöver du ju inte fortsätta supa, du kan säga "det är bra nu för min del!" Och gå på fester då och säg att du kör tex alltså får du låta bli att dricka.. Man kan ha kul utan att supa, tro de eller ej
  • Anonym
    Anonym (Been there) skrev 2013-12-15 12:34:20 följande:

TS ditt största problem ligger allra först i ditt inlägg "Jag har inga direkta alkoholproblem"

Allt du beskriver är ju problem relaterat till alkohol... alltså ett alkoholproblem.

Så, svårare än så är det inte, ju mer du komplicerar detsu jobbigare blir det.

Det är inte alls tokigt att vara nykter, jag lovar!

Välj livet, du kommer inte ångra dig

Du har nog rätt :( man kanske inte måste dricka ofta för att ha problem?

Men kan man välja att dricka ibland, tex hemma eller med ett par nära vänner men inte på stora fester? Eller blir det svårt att säga nej om man inte har nolltolerans?

Jag vill inte utesluta att kunna ta ett glas vin med sambon. För som sagt då har jag inte problem att bara ta två glas. Men jag vill inte bli full på fest. För jag vet att förr eller senare kommer jag att göra bort mig. Kanske inte vare gång men nån gång så sker det. Och det är omöjligt att veta innan hur kvällen kommer sluta.
  • Anonym (Bakis)

Ett typiskt söndagsinlägg.. snart är vi påt igen

• Anonym (Lukas)

Helt allvarligt 25 år? Du måste väll ta tag i ditt liv och våga säga ifrån också om du inte mår bra av drickandet.. Är de så kul att ligga där och inte minnas? Ta tag i sitt självförtroende och självkänsla och sluta förneka.. Om du tittar på dina kompisar, minns de vad som hänt under kvällen dagen efter? Förmodligen borde de flesta göra det, om annat byt umgänge

• Anonym
    Liam05Milton08 skrev 2013-12-15 12:25:18 följande:

Va där det du dricker? Antar att det e sprit. Sluta då att dricka sprit. 

Eller om de e vin, sluta drick vin. 

Ta istället nått glas öl eller så. Vin å Sprit tror jag gör mer med din hjärna än t.ex ÖL.. 

Bara en tanke.. 

Vin verkar funka bra men helst rödvin och inte bubbel eller för sött vitt vin. Mustigt rött slinker liksom inte ner lika snabbt som läskande cava. Jag hinner inte bli lika full och ofta får jag ont i huvudet innan jag blir packad, och börjar dricka mycket vatten.

Det verkar bli värst när jag blandar och speciellt när det är sprit inblandat. Visst kan jag bli full av vin med men det blir liksom inte samma "spåra-ur-fylla".
  • Lejonmamman01

...vidare tror jag att man bör skaffa sig något annat, som ger en lika stor kick som alkoholen. Jag dansade t.ex. i många år. Var med i både sportdansklubbar (foxtrot, bugg, jive...) och gammeldans/folkdansföreningar. Gick på massor av alkoholfria danser med dessa gäng, dansade fram på småtimmarna och hade jättekul! Saknade inte alkoholen alls! Men när man går till "vanliga" krogar och dansställen, så är det ju så inbyggt i kulturen där att alkoholen är en viktig del av nöjet, att det är svårt att inte ta något.

Annars kanske någon form av dansbaserad träning..? Andra intressen och hobbies än rent fysiska kan förstås också ge en kick. Ett karriärmål kan också ge ett livsinnehåll. Religion är en lösning som har hjälpt för väldigt många. De religiösa känslorna blir så starka att de människorna inte längre behöver alkohol eller andra droger för att känna sig lyckliga och levande.

Man måste hela tiden komma ihåg, att alkoholen är en genväg till att känna glädje, men att bak-effekterna kommer fort - och att det inte är någon ÄKTA glädje.

Barn ger förstås mer mening åt livet än något annat, men det är ju inget man kan rekommendera till någon som inte klarat av alla alkoholissues FÖRST... eftersom det kan bli katastrof för barnen annars.

• Anonym
    Anonym (Lukas) skrev 2013-12-15 12:34:11 följande:

Jag dricker bara ett par gånger om året, och förr fattade jag inte varför jag drack så lite när andra kunde hinka i sig. Jag förstod inte nöjet i det.. Idag har jag förstått varför ju mer jag lärt känna mig själv.. Jag från sån ångest att det är inte värt att dricka! Får sånna tankar att jag inte blir mig själv alls! Visst jag kan ta en öl till maten utan jag känner något så men ser inte meningen med det ens. Två gånger i veckan.. Ja du har problem.. Känns ju som du tillslut kommer vara "sjuk" från jobbet om du fortsätter med detta så är det nog lätt att ha en bakis måndag tillslut! Om du inte är beroende så borde du kunna sluta köpa hem spriten till att börja med, det är ju ett knep? Helt ärligt är det nog jobbigt för din familj när du dricker så, hela helgerna så om inte för din skull sluta för dem. Gå med i AA?

Oftast dicker jag inte hemma och gör jag det så ett par glas vin bara. Det är på fester som det blir problem. Min familj störs inte av det. Jag bor med min sambo och han ser det inte som ett problem. Han säger saker som alla får ångest av alkohol och du gjorde säkert inte bort dig som du tror. Jag berättar dock inte allt för honom. Han är inte alltid med och i ärlighetens namn så blir det ofta värre när han inte är med mig. Han dricker också oc tycker inte det är konstigt att vara bakis lite då och få. När vi var yngre och precis hade träffats så var vi dock ofta fulla tillsammans. Slutade oftast i kaos och massa bråk. Kanske är det därför jag undermedvetet ser till att inte dricka så mycket när vi är på fest eller middag tillsammans.

Ibland har jag skyllt på att jag kör bil och därför inte vill dricka. Kanske ska börja ta bilen oftare till fester. Eller iaf ljuga om att jag ska köra så "slipper" jag dricka.
  • Queenie70

Om jag upprepade gånger druckit så att jag gjort bort mig som vuxen så är det givna svaret såklart att helt sluta dricka alkohol i de sammanhang där dessa saker händer. Om jag trots dessa negativa konsekvenser fortsatte dricka, så skulle jag inse att jag hade alkoholproblem och söka hjälp.

• Anonym
    zecretw skrev 2013-12-15 12:38:37 följande:
    För helvete.. lyssna på dig själv..

Behöver du en ursäkt, säg att du kör och be om en ramlösa..
    Hjälp oss göra världen lite snällare. www.upphittat.nu
    Ja det ska jag nog börja med. Antingen ta bilen eller bara ljuga om att jag ska köra.
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2013-12-15 12:49:41 följande:

Om jag upprepade gånger druckit så att jag gjort bort mig som vuxen så är det givna svaret såklart att helt sluta dricka alkohol i de sammanhang där dessa saker händer. Om jag trots dessa negativa konsekvenser fortsatte dricka, så skulle jag inse att jag hade alkoholproblem och söka hjälp.

Ja jag måste verkligen bli bättre. Det är så sjukt ocharmigt med vuxna människor som blir så fulla. Vill verkligen inte vara en av dom.

Tyvärr verkar det vara lite norm där jag bor att man dricker mycket. Så alla rationaliserar det på något sätt. Men jag vill inte det längre. Jag vill vara den men kontroll och jag vill vakna upp på morgonen och inte vara orolig att ha blivit dömd av andra.
  • Lejonmamman01
    Anonym skrev 2013-12-15 12:49:57 följande:
    Ja det ska jag nog börja med. Antingen ta bilen eller bara ljuga om att jag ska köra.
    Fast är du SÄKER på att du inte hoppar in i bilen och kör ändå, sedan då..? När du är full och glad och självsäker och odödlig..? Jag läste i tidningen häromdagen att kvinnliga rattfyllerister ökat...
  • De5pojkarna

Gör då så att du tar dig några glas vin, som du vet att du inte kan dricka dig full på.. Är det fyllan du suktar efter eller e de bara för att de e gott?

• Anonym (L)

Drick lättöl och alkoholfria drinkar?

Jag har inga problem med att jag gör bort mig på fyllan, men jag gillar inte känslan av att vara full, men jag gillar jättemycket att kunna gå ut med kompisar, äta gott och gå en sväng till krogen.

Jag brukar aldrig dricka mer än ett, max två, glas med starköl/vin/drink. Resten av kvällen köper jag lättöl eller alkoholfritt.

Jag har fått för mig att det är lätt att stanna vid ett glas öl, men att man får svårt att stanna om man druckit 2-3? Det är väl visserligen olika för alla, men jag själv är extremt lättpåverkad.

Jag har varit ute med vänner nästan varje helg senaste två månaderna, men jag har inte varit full sen i somras. 

• Anonym
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-15 13:00:17 följande:
    Fast är du SÄKER på att du inte hoppar in i bilen och kör ändå, sedan då..? När du är full och glad och självsäker och odödlig..? Jag läste i tidningen häromdagen att kvinnliga rattfyllerister ökat...
    Ja helt säker. Vet jag att jag ska köra så dricker jag inte alls. Visst hade man kunna dricka ett glas vin och ändå köra men jag är så nojig av mig så ska jag köra dricker jag inte alls. Riskerar absolut inte någon annans liv.
  • Anonym
    Liam05Milton08 skrev 2013-12-15 13:20:04 följande:

Gör då så att du tar dig några glas vin, som du vet att du inte kan dricka dig full på.. Är det fyllan du suktar efter eller e de bara för att de e gott?

För att det är gott och trevligt till att börja med. Sen blir det nog fyllan jag är ute efter, när jag väl blivit salongs så är det nog det som styr. Men ska hålla mig till vin alternativt skylla på att jag ska köra.
Svar på tråden hjälp mig sluta dricka