• pappandreo

Föräldrar som fotograferar luciatåg trots förbud

Som rubriken lyder...

Trots foto förbud av skolan och även att lärarna uttryckligen har bett om att ingen ska göra detta.

Hur resonerar ni föräldrar som fotograferar luciatåget ändå? 

• Svar på tråden Föräldrar som fotograferar luciatåg trots förbud
  • Bong

Undrar samma sak. Trots infobrev hem och påminnelse innan luciatåget började slet ett tiotal föräldrar upp telefoner och började filma/fota, både på mitt barns fsk och mitt eget jobb.

• ClaraV

I vilka kommuner bor ni där det är totalt förbud?

Här är det tillåtet att filma/fota så länge man inte lägger upp det på internet nämligen.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ClaraV skrev 2013-12-12 19:40:09 följande:

Här är det tillåtet att filma/fota så länge man inte lägger upp det på internet nämligen.

Man kan inte som kommun förbjuda publicering. Däremot kan man förbjuda fotografering i kommunens lokaler.

Förbudet din kommun har är alltså tandlöst eller rättare sagt så vilar det på att alla följer det, det enda rimliga är ett fotoförbud i (för)skolan, då har man möjlighet att avhysa de som inte följer det.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • ClaraV
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-12 19:44:39 följande:
    Man kan inte som kommun förbjuda publicering. Däremot kan man förbjuda fotografering i kommunens lokaler.

Förbudet din kommun har är alltså tandlöst eller rättare sagt så vilar det på att alla följer det, det enda rimliga är ett fotoförbud i (för)skolan, då har man möjlighet att avhysa de som inte följer det.
    Det var mer än jag visste. Tack och lov har detta samtalsämne varit uppe på tal ett par gånger och det har varit ett gemensamt beslut hos oss föräldrar och förskolan att fotografering är okej, men att lägga upp på internet inte är det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ClaraV skrev 2013-12-12 19:49:47 följande:
    Det var mer än jag visste. Tack och lov har detta samtalsämne varit uppe på tal ett par gånger och det har varit ett gemensamt beslut hos oss föräldrar och förskolan att fotografering är okej, men att lägga upp på internet inte är det.
    Ja, det är det bästa eftersom man då kan fotografera sina barn och ändå skyddas andra barn från det.

Men som sagt så kräver det fullt samarbete, kommunen har ingen rätt att diktera vad man får och inte får göra med bilderna. De har till och med begränsad rätt att införa fotoförbud, de kan säga att det är det och avhysa en person som inte följer det men de kan inte förstöra bilderna eller hindra att personen lägger ut dessa bilder.

Tack och lov ska väl tilläggas.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Li8001

Jag tycker det är hemskt respektlöst att fotografera om det uttryckligen inte är tillåtet. Det är många familjer som lever under hot med hemlig adress och skyddad identitet. Inte särskilt begåvat att sprida bilder med andra barn än sina egna.

• yodi
    ClaraV skrev 2013-12-12 19:40:09 följande:

här har dom inte ens sagt något om att man inte får lägg upp det på nätet.
  • Litet My

Tycker det är enormt respektlöst att göra så. Vi hade inget fotoförbud alls men en FB vän hade förbud men både fotade och filmade för att visa hur mycket han var emot det och la ut på FB. Idiotiskt.

Svar på tråden Föräldrar som fotograferar luciatåg trots förbud