• Evilina

Laktosintolerans eller mjölkproteinallergi?

Vår 3-åriga dotter har haft ont i magen och haft lös avföring som luktar surt.
    Vi håller nu på att testa henne för laktosintolerans.
    Bvc säger att vi ska utesluta laktos helt i 2 veckor och sedan provocera (ge mycket laktos på en gång).
    Hon har nu fått laktosfritt i 1,5 v och vi har inte märkt någon större skillnad. Men det tar ju tid innan det försvinner helt ur kroppen. Räcker det med två veckor för att se resultat?
    Ni som har barn med laktosintolerans (eller annan överkänslighet/allergi) hur länge testade ni?
    Kan det vara så att hon har mjölkproteinallergi eftersom det inte blir någon skillnad med laktosfritt? Är det samma symtom för det?

• Svar på tråden Laktosintolerans eller mjölkproteinallergi?
  • aja80

Vår son har mjölkallergi och vi har varit hos barnläkare för att få detta utrett.
    Vi fick även gå till dietist i samband med att det konstaterades. Dietisten sa då att laktosintolerans hos barn är ytterst ytterst ovanligt. Tydligen finns det något land i Afrika där en stor majoritet av befolkningen är laktosintoleranta som vuxna, och enligt henne var inte barnen intoleranta ens där. 
    Tycker du ska utesluta mjölk och se om det hjälper. Blir ett detektivarbete i början men sen vänjer man sig. 
    Vår son blev uppsvälld över magen, extremt illaluktande fisar och avföring!!

• aja80

Läs här vad jag hittade på 1177:

Den vanligaste formen av laktosintolerans kallas primär laktosintolerans. Då har man en normal förmåga att ta upp laktos som barn. Sedan förlorar man successivt denna förmåga beroende på att laktaset minskar och till slut inte räcker till. Det sker som regel tidigast i tonåren. Då brukar man tåla livsmedel som innehåller mindre mängder mjölksocker som lagrad ost, smör och vissa smörgåsmargariner.

Tillfällig laktosintolerans kan man få om slemhinnan i tunntarmen skadas av någon tarmsjukdom.

Medfödd, så kallad kongenital laktosintolerans, är en mycket ovanlig, ärftlig sjukdom. Barn som är laktosintoleranta från födseln tål inte bröstmjölk eller vanliga modersmjölksersättningar som innehåller laktos och får därför allvarliga problem kort efter födseln. De får ofta diagnosen inom sina första levnadsveckor.

• Piela

Hej,
    Jag är mamma till en 4-åring med mjölkproteinallergi (samt soja och ägg). Min kille får bland andra  symptom (eksem),  lös alt. klistrig illaluktande avföring. Detta kan vara ett symptom på mjölkproteinallergi. Men det är nog bäst om en läkare bedömer. För oss tog det lång tid att få bort symptomen och när det handlar om mjölkallergi kan det vara så att det tar tid att läka inre påverkan som allergin ställer till med. Det finns info om tarmarnas flimmerhår som bryts ner  vid allergi och tar tid att läka. Detta gäller iofs mjölkprotein och inte laktos.  Men har ni stora problem är det troligen bättre att söka hos familjeläkaren för ev remiss till allergimottagning.Be att få göra allergitester på din dotter med anledning av hennes bekymmer. Jag tror inte man ska utesluta mjölkproduktena på eget bevåg med barn. Det gäller att ersätta dem med annat och det är ganska rörigt och stressande till en början.

Om din dotter är allergisk kan du förbereda dig på att det eventuellt kan ta lång tid att få bort symptom och hitta en bra balans där hon är symptomfri. För oss tog det drygt 6 månader och vi började utreda när han var drygt 2. Det var jättejobbigt att leva med hans symptom utan att kunna hjälpa tillräckligt , Dock har min kille  fler än en  matallergi. Lycka till. 

• Dr Mupp

Är du eller pappan laktosintoleranta? Om ni inte är det så kan inte barnet vara det. Iaf inte primärt laktosintolerans. Det är genetiskt. 

De flesta treåringar som är lakosintoleranta visar inga symtom i den åldern, det kommer senare. Jag har två barn som visat symtom så tidigt, men det är som sagt ett undantag. (ja mina är gentestade och är laktosintoleranta precis som jag). 

Mycket troligare att det är mjölkproteinallergi och då måste all mjölk bort. Laktosfritt räcker inte. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Evilina
    Dr Mupp skrev 2013-12-13 17:45:13 följande:
    Är du eller pappan laktosintoleranta? Om ni inte är det så kan inte barnet vara det. Iaf inte primärt laktosintolerans. Det är genetiskt. 

De flesta treåringar som är lakosintoleranta visar inga symtom i den åldern, det kommer senare. Jag har två barn som visat symtom så tidigt, men det är som sagt ett undantag. (ja mina är gentestade och är laktosintoleranta precis som jag). 

Mycket troligare att det är mjölkproteinallergi och då måste all mjölk bort. Laktosfritt räcker inte. 
    Barnens mormor och farmor har problem med mjölk, troligtvis laktos, så då kan hon via recessivt anlag från två håll få det. Men det är ju ändå ovanligt i den åldern.

Om hon inte visar någon reaktion i morgon vid provokationen ska vi ta kontakt med läkare och se om vi ska gå vidare med helt mjölkfritt. Hon har dock blivit något bättre men vi får se hur hon reagerar i morgon och vad bvc säger efter det.
  • Dr Mupp
    Evilina skrev 2013-12-14 20:04:42 följande:
    Barnens mormor och farmor har problem med mjölk, troligtvis laktos, så då kan hon via recessivt anlag från två håll få det. Men det är ju ändå ovanligt i den åldern.

Om hon inte visar någon reaktion i morgon vid provokationen ska vi ta kontakt med läkare och se om vi ska gå vidare med helt mjölkfritt. Hon har dock blivit något bättre men vi får se hur hon reagerar i morgon och vad bvc säger efter det.
    Även heterozygot laktosintoleranata visar symtom om man bara kommer över den gräns mjölk som de tål. Både jag och barnen är heterozygota.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Evilina
    Dr Mupp skrev 2013-12-14 20:44:20 följande:
    Även heterozygot laktosintoleranata visar symtom om man bara kommer över den gräns mjölk som de tål. Både jag och barnen är heterozygota.
    Ska jag tolka det som att laktosintolerans är det dominanta anlaget och om jag eller pappan burit det skulle vi också varit intoleranta?
  • Dr Mupp
    Evilina skrev 2013-12-15 18:01:29 följande:
    Ska jag tolka det som att laktosintolerans är det dominanta anlaget och om jag eller pappan burit det skulle vi också varit intoleranta?
    Nja. Heterosygota tål mjölk, men i mindre mängd än de som inte bär på laktosintoleransgenen. Hur lite mycket man tål är inviduellt, men det finns en gräns. De som bär på dubbeluppsättning tål knappt nån laktos alls. 

Men misstänker ni primär laktosintolerans så är det inte svårare än att man tar ett blodprov. 
Svar på tråden Laktosintolerans eller mjölkproteinallergi?