• Philippa

Alkohol på julbordet?

Jag anser att alkohol har inget på julbordet att göra om det finns barn med, vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Alkohol på julbordet?
  • Vitrysk hockeyhjälte

Vi har barn som är två och fyra år gamla. Vi kommer att servera alkohol till julmaten (dock ej till barnen).

Frågor på det?

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Knota
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-13 14:01:17 följande:
    Vi har barn som är två och fyra år gamla. Vi kommer att servera alkohol till julmaten (dock ej till barnen).

Frågor på det?
    Varför får inte barnen? Något kul ska de väl ha.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Knota skrev 2013-12-13 14:03:09 följande:
    Varför får inte barnen? Något kul ska de väl ha.
    De får ju julklappar och grejer, räcker inte det?!
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Knota
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-13 14:04:04 följande:
    De får ju julklappar och grejer, räcker inte det?!
    NEJ!
  • makulerad

Blir man otrevlig av alkohol, ingen alkohol, blir man trevlig, alkohol

• Jennie med ie
    Monchichier skrev 2013-12-13 13:44:21 följande:
    Bubbel kan man dricka när som helst, till vad som helst Skrattande
    Varför skulle man inte kunna dricka det på julafton? 
    Klart man KAN. Men för mig känns det inte som att den har någon naturlig plats och förundras lite över att jag aldrig stött på det I RL men ganska ofta på FL. Det ligger liksom ingen negativ värdering i det.
  • CeeJay

Känner jag för att dricka någonting med alkohol i, gör jag det. Oavsett om det är jul, midsommar, vanlig lördag eller till och med OMG på en tisdag

Vi dricker relativt lite alkohol i vår familj och har aldrig någon sjöslag när barnen är med. Men visst har det hänt att vi blivit glada i hatten när grannarna varit här och grillat...

• Bonanza

¨Vill man dricka alkohol i vanliga fall så gör man det på julafton också. Vill man inte det i vanliga fall så gör man inte det på julafton heller. Vad barnen har med saken att göra förstår jag inte. Alla gör som de vill i vår familj, de allra flesta vuxna dricker någon form av alkohol under dagen. 

• MalinEddie

Om man inte vill ha drycker som innehåller alkohol på julbordet verkar det onödigt. Kan man inte hantera alkohol verkar det olämpligt oavsett om det är julafton eller en vanlig tisdag. Kan man dricka alkohol med måtta ser jag inte varför man ska avstå bara för att det är julafton men det har säkert alla motsägelsefulla människor som skriker "vit jul" men gärna tar ett glas vin en fredag ett svar på?

Avskyr CIO-metoder.
  • Anghammarad
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-12 17:43:12 följande:
    Jag tänker nog faktiskt dricka alkohol på julafton till viss del för att personer som TS tycker att det inte hör hemma där. Alltid retar det någon.
    Mina tankar har faktiskt också gått åt det hållet. Gissar dock att det slutar med julmust som vanligt. Min suput till hustru kommer dock säkert att klämma ett helt glas vin och grimasera illa åt sin 3 cl snaps som hon biter av sisådär fyra gånger.
  • MAN78

Julmaten är ju rätt mäktig och fet. Sill, lax, ost, korvar etc. Så för att må bra behövs ett par tre snapsar. Ungefär samma som när man äter ål. Barnen får dock vänta med snaps till de fyllt 18.

• Bling1975

För mig är inte alkohol i sig något problem. Fulla människor är dock ett problem när barn är med.

Men i min familj är det aldrig någon som ens blir lite lätt berusad på julen, men det serveras glögg, julöl och snaps. Hälften av oss dricker sällan eller aldrig, den andra halvan dricker måttfullt. Med all mat och utspritt på en hel dag så blir inte en kopp glögg till Kalle, en öl och en liten snaps till maten och ev något till kaffet senare på kvällen något man blir berusad på.

Har man med folk som har svårt att hantera alkohol måttfullt så kan jag dock förstå att man väljer att ta bort det helt om det är barn med.

• SVejsan
    Knota skrev 2013-12-13 14:03:09 följande:
    Varför får inte barnen?
    Lite alkohol får dom väl kanske?

Från Spendrups sida:
    "Stämmer det att Nygårda julmust innehåller 0,3 % alkohol? Om det är så, varför finns det inte deklarerat på etiketten?

Det stämmer att läsk innehåller en marginell mängd alkohol, detta för att alkohol används som lösningsmedel i aromerna. Mängden alkohol är försumbar och har ingen berusande effekt.

Jul- och påskmust är den typ av läsk, tillsammans med Champis, som har ett alkoholinnehåll på ca 0,3 vol %. De flesta andra läskedrycker i vårt sortiment innehåller dock en betydligt mindre mängd alkohol. Eftersom alkoholhalten i all vår läsk ligger långt under gränsen för vad man enligt Livsmedelsverket ska deklarera på etiketten – gränsen går vid 1,2 % – så gör vi inte det."
Svar på tråden Alkohol på julbordet?