• Anonym (Fundersam)

Vad ingår i en umgängesdom & vad är egentligen okej? Tacksam för all hjälp!!!

Hej! Har ett domslut med förlängt varannan helg & lov. Men är det okej att ha telefonumgänge när det inte står i domen? Saken är den att dom senaste veckorna har uf vägrat samarbeta eller höra av sig. Men uf ringde till skolan här om dagen för att prata med barnet dagen innan umgänget skulle börja, barnet går i förskoleklass. Uf får absolut ringa hem & prata med barnen på helgen eller kvällen när vi är hemma. Är det okej att ringa skolan för att prata med barnet? Är det verkligen rätt av skolan att tillåta detta när även skolan har kopia på domen? Skriv gärna vad ni vet/tror eller tycker!

• Svar på tråden Vad ingår i en umgängesdom & vad är egentligen okej? Tacksam för all hjälp!!!
  • Anonym (Nope)

Jag tycker att det låter väldigt konstigt om inte skolan ifrågasätter varför en förälder ringer sitt barn i skolan och eftersom skolan ju känner till domen så anser jag att det är ett tjänstefel dom har gjort och det får inte upprepas. Prata med lärarna på skolan och förklara att det inte är ok att pappan ringer dit och ber att få prata med barnet. Ett domstolsbeslut väger tungt.

• Anonym (?)

Menar du att du vill neka barnet att prata med sin andra förälder om du inte har möjlighet att avlyssna samtalet? Självklart får personalen låta barnet prata med sin förälder. Hur tänker du människa? En dom är inget man måste följa slaviskt. Man kan vara mer generös med kontakter, för barnets skull!

• Anonym (Fundersam)

Ja om uf har rätt till att ringa även fast den inte har rätt till det? Ingår det i domslutet även om det inte står? Ingenting är ett problem, vill bara veta vad som är rätt & inte eftersom det handlar om ett domslut. För får inte uf ringa så vill jag ändra domslutet så att det står med!

• Modernmom

Återigen - var i ligger problemet för barnen?? För det är väl de du har i åtanke? Jag ser det bara som positivt att pappan vill vara delaktig och tar kontakt. Det borde du också. Såvida inte DU har problem med denna förälder.... Men det ska ju inte spela någon roll för barnen.

• Anonym (?)
    Anonym (Fundersam) skrev 2013-12-12 11:17:44 följande:
    Ja om uf har rätt till att ringa även fast den inte har rätt till det? Ingår det i domslutet även om det inte står? Ingenting är ett problem, vill bara veta vad som är rätt & inte eftersom det handlar om ett domslut. För får inte uf ringa så vill jag ändra domslutet så att det står med!
    Självklart får barnet prata med sin pappa om barnet vill det. Domslutet bestämmer inte. Du är alltså nyfiken på att ta reda på om DU har laglig rätt att hindra det? Fine, dra det en vända till i Tingsrätten med dina advokat. Du riskerar nog både vårdnad och boende för det.
  • Anonym (Fundersam)

Det är INGEN som vill neka barnet någon kontakt! Utan det handlar om det verkligen är okej att ringa till skolan, dom har ju lektioner. Därför undrar jag om det är okej? Tycker bara att det låter som skolan gör fel, en dom är en dom. Lärarna ska ju inte få bryta en umgängesdom om man själv inte får det??? Har inget problem med att barnet pratar med uf & får gärna göra det när den vill. Tycker kanske om man vill vara delaktig & bry sig ringer man inte när barnet är i skolan & även kan ha kontakt med bf.

• Anonym (Fundersam)

Det var inte barnet som ringde uf, uf ringde barnet i skolan! Men roligt att ni vet hur barnet tog det & att ni förutsätter att barnet ville prata! Ni vet ju ingenting om vad uf gjort & gör & absolut inte hur barnen tycker. Det var en enkel fråga om laglig rätt, för jag vet själv redan att barnen måste ha en nära & god kontakt vilket dom har, barnen säger alltid till själva om dom vill ringa uf.

• Kjell2

Står det inte något uttrycklig i domen så är det i det flesta fall ok.

Sen är det upp till skolan att ha lokala regler som gör att det inte är tillåtet för eleverna att ta emot samtal under skoltid eller lektionstid.

• Anonym (?)
    Anonym (Fundersam) skrev 2013-12-12 11:32:55 följande:
    Det är INGEN som vill neka barnet någon kontakt! Utan det handlar om det verkligen är okej att ringa till skolan, dom har ju lektioner. Därför undrar jag om det är okej? Tycker bara att det låter som skolan gör fel, en dom är en dom. Lärarna ska ju inte få bryta en umgängesdom om man själv inte får det??? Har inget problem med att barnet pratar med uf & får gärna göra det när den vill. Tycker kanske om man vill vara delaktig & bry sig ringer man inte när barnet är i skolan & även kan ha kontakt med bf.

På vilket sätt bryter skolan mot DOMEN???

Föräldern ville kanske prata med barnet ostört, inför kommande umgänge samt att föräldern kanske inte vill ha kontakt med dig?

• Kjell2

Vidare - skolan kan inte bryta mot domen då den inte förpliktigar skolan något. Föräldrarna  kan däremot bryta mot domen.

• Luciafirande

Det vet uf om att barnet gör här! Sitter själv på sitt rum

• Anonym (Fundersam)

Ostört i ett klassrum med sina kompisar under lektionen??? Ni kanske vill veta vad uf ringde för också innan ni vänder & vrider på allt? Uf ringde till det sexåriga barnet på förmiddagen för att berätta att uf inte kunde ha barnet & syskonet under helgen. Sexåringen älskar att vara i skolan & uf vände totalt upp & ner på måendet. Förklara för mig hur ni kan anse att det är okej att kontakta sitt sexåriga barn på det viset under lektionen? & inte vill ha kontakt? Eftersom det är gemensam vårdnad så är man tvungen att ha kontakt vare sig man vill eller inte. Man har faktiskt satt två barn till världen & man måste kunna ha kontakt för deras skull! & detta tycker jag inte att man säger till ett barn i skolan utan man berättar det till den andra föräldern! Därför undrade jag om uf verkligen har rått att ringa på det viset eftersom det inte står i domen!

• Kjell2
    Anonym (Fundersam) skrev 2013-12-12 12:42:02 följande:
    Ostört i ett klassrum med sina kompisar under lektionen??? Ni kanske vill veta vad uf ringde för också innan ni vänder & vrider på allt? Uf ringde till det sexåriga barnet på förmiddagen för att berätta att uf inte kunde ha barnet & syskonet under helgen. Sexåringen älskar att vara i skolan & uf vände totalt upp & ner på måendet. Förklara för mig hur ni kan anse att det är okej att kontakta sitt sexåriga barn på det viset under lektionen? & inte vill ha kontakt? Eftersom det är gemensam vårdnad så är man tvungen att ha kontakt vare sig man vill eller inte. Man har faktiskt satt två barn till världen & man måste kunna ha kontakt för deras skull! & detta tycker jag inte att man säger till ett barn i skolan utan man berättar det till den andra föräldern! Därför undrade jag om uf verkligen har rått att ringa på det viset eftersom det inte står i domen!

Om det är smart och bra att ringa under skoltid är en fråga, om det är rätt enligt domen är en annan och om det är ok för elever att ta emot samtal under skoltid en tredje.

Nej - det är inte bra att ringa under skoltid
    Ja - det är troligtvis ok enligt domen
    Ja - skolan verkar tillåta barn att ta emot samtal under skoltid

Vill du få en ändring i domen så skicka in en stämning till tingsrätten.
Svar på tråden Vad ingår i en umgängesdom & vad är egentligen okej? Tacksam för all hjälp!!!