• dammtussen

Efterlyser lättlagad barnmat!

Hej!!!

Ja, som rubriken lyder så efterlyser jag lättlagad barnmat. Min son är nu 20 månader, alltså snart 2 år. Han är lite kräsen när det gäller mat, speciellt grönsaker och fisk. 

Jag har några rätter som är lättlagade som han brukar äta, men jag känner att jag behöver fler rätter att variera med. Så det är där ni kommer in Cool

Posta recept på det som ert/era barn äter med glädje!

Skriv gärna längst upp, i fet stil, om ert recept är fritt från; laktos, mjölk, gluten m.m. (ni som lagar specialkost vet ju själva om det är något annat som ert recept utesluter än just laktos, mjölk och gluten.).
    Så att föräldrar som behöver laga specialkost hittar det lite lättare Solig

Om det är något som är oklart så hojta gärna till!

{#emotions_dlg.flower} Nina

• Svar på tråden Efterlyser lättlagad barnmat!
  • dammtussen
    Numminen skrev 2013-12-11 20:17:45 följande:
    Svårt det där med sånt som "barn tycker om". Jag har ett barn som älskar gravlax, sill och korv men som ratar pannkaka, potatis och pommes. Det andra barnet älskar kokt potatis, ärtor, avokado och grönkålschips. Båda älskar broccoli och blomkål. Vad vi ofta gör är att servera många olika saker i olika skålar och tänka på att det finns något alla tycker är ok. Barnen är gärna med och gör tsatziki eller andra kalla såser båda gillar att doppa och äta. Ett bra barnprojekt och de tycker ofta det är roligt att äta.

Nu gillar båda barnen fisk men särskilt gillar de fiskbiffar. Jag brukar hacka ihop lax med ett ägg och en msk potatismjöl samt salt och peppar. Bara att klicka ut i stekpannan och servera med sås på japansk soja, lime och ingefära. Sonen älskar den såsen, dottern föredrar utan.

Tack så mkt!! :D Gillar ditt inlägg skarpt! Tack! Jag ska absolut prova fiskbiffarna och såsen :D 

Jo, visst kan det vara svårt med vad barn tycker om, de har ju olika tycken om allt. Men det är just det, jag vill veta vad just era barn tycker om, oavsett om det skiljer sig från varandra :) Jag vill veta så jag kan få inspiration, tips och råd till nya saker som jag kan ge sonen och se vad han tycker om. För är idétorkan där och spökar så är det varken lätt eller roligt att laga mat.

Vad är det för ålder på barnen? När fick de börja att vara med och göra saker i köket? 

• dammtussen
    Natulcien skrev 2013-12-11 20:20:45 följande:
    Ja, det är mandelspån.
    Lägg torskfiléer i en form. Salta och peppra på dem. Smält smör, blanda i grädde. Häll över fisken. Strö över mandelspån. Gratinera.
    Inte den smalaste fiskrätten i världen...men god. Glad

Låter suveränt!! Den ska jag absolut prova!! Hehe smalmat, vad är det ;) 

Serverar du den med potatis?

• Natulcien
    dammtussen skrev 2013-12-11 20:34:13 följande:

Låter suveränt!! Den ska jag absolut prova!! Hehe smalmat, vad är det ;) 

Serverar du den med potatis?

Jag använder faktiskt mycket mer smör och grädde i maten sedan vi fick barn... gott. Glad
    Vi brukar ha ris till. Men funkar säkert med potatis också.
  • Numminen

Barnen är nu snart 6 och 4 och har hjälpt till (när de vill) i köket sen ca 2. Är jag själv inte stressad är det mysigt. Har jag inte tid att engagera mig tillräckligt händer det att de skär gurka (som jag delat på längden så den ligger stadigt) med en vanlig bordskniv. Det mesta åker i magen för fyraåringen men det gör ju inget

• Numminen

Sexåringen har börjat smaka av och själv föreslå saker att ha i såsen, nu senast rökt paprikapulver. Känns riktigt kul! Om han har läggning för det eller om det beror på att han fått vara med tidigt vet jag inte.

• Hannah76
    dammtussen skrev 2013-12-11 19:51:45 följande:

Okej, grejen är ju den att vi också äter korv och mos om det serveras till sonen. Så han får ju det vi får. Lätt och snabblagat, varför krångla till det(?).

Om han är med och lagar maten: han får stå på en stol och titta på, sitta i famnen och titta på, ibland får han en egen skål med visp och vispa runt i en egen liten smet. Så ja, jag tycker att han är med på ett eller annat sätt.

Får han välja grönsaker och mat osv: Om du menar innan det blir lagat, då vi fortfarande undrar vad vi ska äta för mat så är det ett nej. Om du menar när det är klart, då har jag upp maten på hans tallrik och serverar han. Maten står vid spisen och inte på bordet p.g.a. platsbrist, så han kan inte peka på mat och grönsaker. Ibland så ser han ngt som ligger på våra tallrikar som han kan peka på och då får han smaka det, detta händer även när han har det på sin egen tallrik. Sist det va tacos hos hans farmor så satt han och pekade och valde friskt, så ja han väljer till viss del själv, inte alla gånger dock.

Han är inte rädd för nya saker men ibland så hinns det inte till munnen förrän det är 'blä' och då kan det även vara sådant som han har ätit förut som t.ex. morötter. 

De gångerna han är kräsen kan det vara så att han antingen äter lite eller inget alls. Nu vet jag inte om det låter som att han jämt är kräsen med det är han inte.
    För det jag ville med denna tråden var att få in lite "nya" recept på mat som andras barn tycker om. För alla gör t.ex. inte köttfärssås på samma sätt, det är alltid ngt som skiljer den andres åt. Ngn kanske har ett recept på en fiskrätt som dennes barn bara älskar! Det är det jag vill åt :)

Ibland känns det som att det man äter kommer flera gånger om, så då tänkte jag lösa det problemet genom att starta en tråd här på familjeliv, men det ska alltid analyseras ist. för att ta det för vad det eg. är.

Vad det eg. är; en tråd för recept och inspiration för att ge liv åt nytänkandet och nyskapandet hos den med idétorka. Ngt som ska underlätta för dom utan veckomatsedel, tro mig jag har försökt, för det är inte för alla. Men jag tror att få ta del av recept till lättlagad mat som samtidigt går snabbt är till för dom flesta. Jag tycker vanligtvis om att laga mat. Men det är inte varje dag som jag vill stå vid spisen allt för länge och då får det gärna gå fort. Sen hatar jag att få känslan av att det aldrig blir så stor variation på maten eller att kanske inte alls komma på vad det ska serveras för mat. Det är då jag vill kunna gå in och kika lite på vad andra har att erbjuda :)

Låter toppen =)

Har ni provat olika matkassar?
    Eller gjort matsedlar där varann rätt måste vara något nytt?

Det är ju lätt att fasta i det gamla vanliga.
  • Livlig

Hej 
    Jag ställer mig lite förvånad till din rubrik. Lättlagad barnmat? Ett barn som är snart två bort rimligen äta det som övriga familjen äter ( förutom vid allergier)  och det som ställs fram på bordet. 

Vad barn tycker om är  så generellt så låt dem smaka, prova, laga, testa, spotta ut. Men då gäller det att föräldrarna har ett öppet sinne för mat och matlagning och inte bara servera snabbmakariner och köpköttbullar och några vilsa grönsaker i ena hörnet. 

Vi lagar aldrig särskid barnmat till barnet. Redan från starten åt dottern vuxenmat ( alltså maten vi åt) men då tog jag ut hennes portion innan jag "vuxenkryddade"

Jag blir livrädd när jag går på resturang och ser särskilda "barnmenyer" med köttbullar, pannkaka och korv. VARFÖR???? Det vore så mycket bättre om alla rätterna gick att får som barnportioner. 

( Denna s.k barnmat som serveras på resturang är givetvis helfabrikat, det förstår ni va? Och givetvis den sk "finare" vuxenmaten. Säg den kock som orkar står och rulla köttbullar när det bara är till en barnmeny) 

Du efterlyste receptförslag:

Måndag: Falaffel i bröd, yoghurt/myntasås, grönsallad. ( Googla på falaffelrecept så slipper du köpa färdiga)

Tisdag: Quinaplocksallad. Barn brukar ogilla blandade sallader som är röriga, låt var och en komponera sin egen sallad av det som ni gjort i ordning.

Onsdag: Pasta med svampsås. Görs mejerifri med iMat och glutenfri med glutenfripasta ( Prova gärna pastan från ala eco gjord på soja eller mungbönor. , Beställs på nätet eller finns i hälsokosten 

www.alaeco.se/kategori/Pasta 

Torsdag: Ärtsoppa och pannkaka. Gör pannkan i ugnen om du inte har tid att steka en och en. Gluten och mjölkfria pannkakor görs om du byter mjölken mot vatten och mjölet mot Teff

Go green har ärtor som är klara på femminuter. Du har fortfarande inte tid? 

Fredag: Tacos är det va, som serveras i stugorna

• angio101

majs och purjopytt med bacon. Ett recept min far hittade på ett baconpaket på 80talet, har alltid varit en favorit hos oss.

Stek 1-2 paket bacon. Häll av lite av baconfettet i pannan. Frås en stor burk majskorn (inkl vätska) och en skivad purjolök i det kvarvarande baconfettet. Servera.

• dammtussen
    Natulcien skrev 2013-12-11 20:40:34 följande:
    Jag använder faktiskt mycket mer smör och grädde i maten sedan vi fick barn... gott. Glad
    Vi brukar ha ris till. Men funkar säkert med potatis också.
    Tyvärr så kan jag inte använda vanlig grädde i maten, men laktosfritt funkar.
    Okej :) Får prova helt enkelt
  • dammtussen
    Numminen skrev 2013-12-11 23:31:27 följande:
    Barnen är nu snart 6 och 4 och har hjälpt till (när de vill) i köket sen ca 2. Är jag själv inte stressad är det mysigt. Har jag inte tid att engagera mig tillräckligt händer det att de skär gurka (som jag delat på längden så den ligger stadigt) med en vanlig bordskniv. Det mesta åker i magen för fyraåringen men det gör ju inget
    Okej, men det låter ju mysigt :) Får börja introducera det mer här hemma när tiden finns till. Ja men han kanske blir kock då om det utvecklas så bra :D
  • dammtussen
    Hannah76 skrev 2013-12-12 10:01:55 följande:
    Låter toppen =)

Har ni provat olika matkassar?
    Eller gjort matsedlar där varann rätt måste vara något nytt?

Det är ju lätt att fasta i det gamla vanliga.

Vi har provat Icas matkasse, det va inspirerande men vi slutade med den pga. ekonomin. Vis sidan av matkassen gjorde jag matsedel, men sen när vi slutade med matkassen så blev det stopp och idétorka på matsedeln.

Ja tyvärr så är det väldigt lätt. Så då är det kul att få nya tips och idéer från andra :D 

• Margaux

Har du provat att göra fiskburgare? Eller gratäng med lax och mackaroner??

• dammtussen
    Livlig skrev 2013-12-12 10:24:36 följande:

Hej 
    Jag ställer mig lite förvånad till din rubrik. Lättlagad barnmat? Ett barn som är snart två bort rimligen äta det som övriga familjen äter ( förutom vid allergier)  och det som ställs fram på bordet. 

Vad barn tycker om är  så generellt så låt dem smaka, prova, laga, testa, spotta ut. Men då gäller det att föräldrarna har ett öppet sinne för mat och matlagning och inte bara servera snabbmakariner och köpköttbullar och några vilsa grönsaker i ena hörnet. 

Vi lagar aldrig särskid barnmat till barnet. Redan från starten åt dottern vuxenmat ( alltså maten vi åt) men då tog jag ut hennes portion innan jag "vuxenkryddade"

Jag blir livrädd när jag går på resturang och ser särskilda "barnmenyer" med köttbullar, pannkaka och korv. VARFÖR???? Det vore så mycket bättre om alla rätterna gick att får som barnportioner. 

( Denna s.k barnmat som serveras på resturang är givetvis helfabrikat, det förstår ni va? Och givetvis den sk "finare" vuxenmaten. Säg den kock som orkar står och rulla köttbullar när det bara är till en barnmeny) 

Du efterlyste receptförslag:

Måndag: Falaffel i bröd, yoghurt/myntasås, grönsallad. ( Googla på falaffelrecept så slipper du köpa färdiga)

Tisdag: Quinaplocksallad. Barn brukar ogilla blandade sallader som är röriga, låt var och en komponera sin egen sallad av det som ni gjort i ordning.

Onsdag: Pasta med svampsås. Görs mejerifri med iMat och glutenfri med glutenfripasta ( Prova gärna pastan från ala eco gjord på soja eller mungbönor. , Beställs på nätet eller finns i hälsokosten 

www.alaeco.se/kategori/Pasta 

Torsdag: Ärtsoppa och pannkaka. Gör pannkan i ugnen om du inte har tid att steka en och en. Gluten och mjölkfria pannkakor görs om du byter mjölken mot vatten och mjölet mot Teff

Go green har ärtor som är klara på femminuter. Du har fortfarande inte tid? 

Fredag: Tacos är det va, som serveras i stugorna

Ja, jag medger att rubriken inte blev den bästa. Men i början av tråden förklarar jag vad jag menar. Om du vill så kan du ju läsa där så förstår du lite mer vad jag menar och så slipper jag skriva det igen. 

Ett öppet sinne för mat, ja tack! Det är därför jag vänder mig hit för att få komma ur den onda cirkeln med återkommande mat. Idétorkan är besvärlig och nu tar jag tag i det.

Tack för tipsen!!

• dammtussen
    angio101 skrev 2013-12-12 19:00:44 följande:
    majs och purjopytt med bacon. Ett recept min far hittade på ett baconpaket på 80talet, har alltid varit en favorit hos oss.

Stek 1-2 paket bacon. Häll av lite av baconfettet i pannan. Frås en stor burk majskorn (inkl vätska) och en skivad purjolök i det kvarvarande baconfettet. Servera.
    Ja det lät gott (älskar bacon!!) och väldigt lätt, men det känns som att jag skulle nog servera detta med ris och någon liten röra till :D Tack för tipset!!
  • dammtussen
    Margaux skrev 2013-12-12 20:38:42 följande:
    Har du provat att göra fiskburgare? Eller gratäng med lax och mackaroner??
    Nej ingen av de två har jag provat. Fick ett tips på fiskbiffar, kan nästan tänka mig att dom och fiskburgare påminner om varandra. 

Har du recept på dina förslag?
  • Margaux

Fiskgratäng kan du göra på alla typer fisk typ men öring eller lax tycker jag är bäst.

4 pax

400gr fisk
    2 dl kokta makaroner
    1-2 dl grovrivna morötter

Ostsås

3 msk smör
    5 msk vetemjöl
    4dl mjölk
    1 tsk salt
    1/2 tsk mald muskotnöt
    2 dl riven ost
    3 ägg
    1 dl ströbröd 

Ugnen på 200°, skär fisken i småbitar, blanda med morötter och makaroner i en ugnsfast form. 
    smält smöret i en kastrull, vispa i mjölet och spä sedan med mjölken till en klumpfri sås. Blanda i kryddorna och äggen ett i taget. Blanda i osten. Häll såsen över fisken och makaronerna. Häll ströbrödet på toppen och grädda i ca 30 min nederst i ugnen.

• Margaux

Fiskkakor

Bäst av fäsk vit fisk som tork men fryst går bra fast då kan man behöva ha ett ägg i smaten så att de binder sig.

600 gr vit fisk

2,5 tsk salt
    1,5 msk potatismjöl
    1 dl mjölk
    1 dl grädde
    3 msk finhackad gräslök eller ev persilja
    lite svartpeppar

smör till stekning.
    Allt måste vara KALLT. Mixa i en mixer till grov eller slät smet(jag gillar grov bäst). Stek på medel värme typ 3 min på varje sida tills de är gyllenbruna.
Svar på tråden Efterlyser lättlagad barnmat!