dammtussen skrev 2013-12-11 19:51:45 följande:
Okej, grejen är ju den att vi också äter korv och mos om det serveras till sonen. Så han får ju det vi får. Lätt och snabblagat, varför krångla till det(?).
Om han är med och lagar maten: han får stå på en stol och titta på, sitta i famnen och titta på, ibland får han en egen skål med visp och vispa runt i en egen liten smet. Så ja, jag tycker att han är med på ett eller annat sätt.
Får han välja grönsaker och mat osv: Om du menar innan det blir lagat, då vi fortfarande undrar vad vi ska äta för mat så är det ett nej. Om du menar när det är klart, då har jag upp maten på hans tallrik och serverar han. Maten står vid spisen och inte på bordet p.g.a. platsbrist, så han kan inte peka på mat och grönsaker. Ibland så ser han ngt som ligger på våra tallrikar som han kan peka på och då får han smaka det, detta händer även när han har det på sin egen tallrik. Sist det va tacos hos hans farmor så satt han och pekade och valde friskt, så ja han väljer till viss del själv, inte alla gånger dock.
Han är inte rädd för nya saker men ibland så hinns det inte till munnen förrän det är 'blä' och då kan det även vara sådant som han har ätit förut som t.ex. morötter.
De gångerna han är kräsen kan det vara så att han antingen äter lite eller inget alls. Nu vet jag inte om det låter som att han jämt är kräsen med det är han inte.
För det jag ville med denna tråden var att få in lite "nya" recept på mat som andras barn tycker om. För alla gör t.ex. inte köttfärssås på samma sätt, det är alltid ngt som skiljer den andres åt. Ngn kanske har ett recept på en fiskrätt som dennes barn bara älskar! Det är det jag vill åt :)
Ibland känns det som att det man äter kommer flera gånger om, så då tänkte jag lösa det problemet genom att starta en tråd här på familjeliv, men det ska alltid analyseras ist. för att ta det för vad det eg. är.
Vad det eg. är; en tråd för recept och inspiration för att ge liv åt nytänkandet och nyskapandet hos den med idétorka. Ngt som ska underlätta för dom utan veckomatsedel, tro mig jag har försökt, för det är inte för alla. Men jag tror att få ta del av recept till lättlagad mat som samtidigt går snabbt är till för dom flesta. Jag tycker vanligtvis om att laga mat. Men det är inte varje dag som jag vill stå vid spisen allt för länge och då får det gärna gå fort. Sen hatar jag att få känslan av att det aldrig blir så stor variation på maten eller att kanske inte alls komma på vad det ska serveras för mat. Det är då jag vill kunna gå in och kika lite på vad andra har att erbjuda :)
Låter toppen =)
Har ni provat olika matkassar?
Eller gjort matsedlar där varann rätt måste vara något nytt?
Det är ju lätt att fasta i det gamla vanliga.