• Anonym (Gruppen)

Argument för gemensam vårdnad?

Hejsan på er.

Vilka argument kan man använda för att få gemensam vårdnad som har med makt att göra?

t.ex. det är inte bra för barnet om den ena föräldern har ensam vårdnad därför att barnet kan ta skada av den ensamma vårdnadshavarens maktposition..???

Hjälp mig att finna argument. Behöver tips till en argumentationskurs jag går. Hoppas ni förstår exakt vad jag är ute efter

• Svar på tråden Argument för gemensam vårdnad?
  • Anonym (B)
    Anonym (Gruppen) skrev 2013-12-10 14:45:00 följande:
    Hejsan på er.

Vilka argument kan man använda för att få gemensam vårdnad som har med makt att göra?

t.ex. det är inte bra för barnet om den ena föräldern har ensam vårdnad därför att barnet kan ta skada av den ensamma vårdnadshavarens maktposition..???

Hjälp mig att finna argument. Behöver tips till en argumentationskurs jag går. Hoppas ni förstår exakt vad jag är ute efter
    En ensam vårdnadshavare har ingen mer makt än vad som gäller att skriva under papper osv. Hur menar du? Oavsett du har vårdnad om dina barn eller ej så har du i princip lika stor makt som den andre föräldern.
  • Anonym (?)

För barnet med två vettiga föräldrar är det ingen skillnad med enskild/gemensam vårdnad.

Gemensam vårdnad innebär att båda föräldrarna har rätt att ta del av saker som rör barnet, från läkare, förskola/skola och liknande. Vid enskild har den som har vårdnaden stort ansvar att meddela den andra föräldern sådant.
    Gemensam innebär också att den ena inte kan flytta hur som helst med barnet, men i princip kan den ena göra det ändå, och bara om den andra är snabb och kräver interimistiskt beslut på boendet är det någon egentlig risk för den som flyttat att förlora boendet.

Om den med enskild vårdnad flyttar kan den andra stämma denne på boendet, det fungerar särskilt bra om man har ett regelbundet och tätt umgänge med barnet.

• Anonym (Mumin)

Jag skulle säga att en förälder med ensam vårdnad har ett ganska stort övertag över den andra föräldern. T.ex. kan den föräldern välja att behålla alla föräldraledighetsdagarna själv, välja dagis och skola för barnet oavsett vad en andra föräldern tycker, flytta med barnet utan den andra förälderns medgivande (och försvåra umgänge), undanhålla information från skolan och sjukvården, m.m. Tar en förälder alla fl-dagarna får den föräldern sen stort övertag i en eventuell framtida vårdnads- eller umgängestvist.

Samtidigt finns det naturligtvis nackdelar med gemensam vårdnad också. Som när en förälder vägrar skriva under papper på pin kiv, vägrar ta ut fl-dagar men samtidigt inte skriver över dem på den andra föräldern o.dyl. 

• Anonym (?)
    Anonym (Mumin) skrev 2013-12-10 15:01:23 följande:
    Jag skulle säga att en förälder med ensam vårdnad har ett ganska stort övertag över den andra föräldern. T.ex. kan den föräldern välja att behålla alla föräldraledighetsdagarna själv, välja dagis och skola för barnet oavsett vad en andra föräldern tycker, flytta med barnet utan den andra förälderns medgivande (och försvåra umgänge), undanhålla information från skolan och sjukvården, m.m. Tar en förälder alla fl-dagarna får den föräldern sen stort övertag i en eventuell framtida vårdnads- eller umgängestvist.

Samtidigt finns det naturligtvis nackdelar med gemensam vårdnad också. Som när en förälder vägrar skriva under papper på pin kiv, vägrar ta ut fl-dagar men samtidigt inte skriver över dem på den andra föräldern o.dyl. 

Ja, det skulle vara för föräldradagarna då. Om båda har barnet lika mycket sen så kan det trasslas med dagis etc, barnet skrivs in i det område det tillhör. Om det är gemensam vårdnad, som min man och hans ex har, så kan han inte kräva byte av dagis, eller vägra godkänna det dagis som mamman väljer, eftersom hon har boendet och vi har helgumgänge bara. Då kan hon själv välja detta eftersom hennes vardag måste fungera.

Att undanhålla information får de inte, men kan givetvis göra ändå, men då har den andra fräldern guldläge vid tvist.
  • Kjell2

Om personen med EV inte kan fatta ett beslut, pga olycka, sjukdom, resa eller något annat, kan det bli trassligt med t ex vårdbeslut om det är bråttom.

En person med EV kan också undanhålla viktig information om barnet för den andra förälderna.

Svar på tråden Argument för gemensam vårdnad?