• Anonym (Hjälp?)

Kan man anmäla en förskola?

Tänker inte gå in på detaljer om varför utan undrar bara som rubriken lyder kan man anmäla en förskola? och i sånt fall hur?

• Svar på tråden Kan man anmäla en förskola?
  • Anonym (Lovisa)

Jag sket i inskolningen på en förkola för att den var SÅÅ usel. Personalen var oengagerade,småirriterade och pratade inte med varken varandra eller barnen. Dom verkade itne ens tycka om barn.

Det fanns INGET pyssel på väggarna det är snart jul liksom och dom hade itne pysslat och satt upp ett SKIT! och barnen var tysta som om dom inte vågade leka.

Leksakerna stod orörda. Man fick kalla kårar över ryggen att ens vistas där och jag och sambon kände bara NEJ vi lämnar INTE vårat barn här. Man ville ju inte ens vara där själv liksom. 

• Lowika
    Anonym (Hjälp?) skrev 2013-12-10 10:35:23 följande:
    Dålig personal samt dålig lokal. Har begärt omplacering åt min dotter då dem tex haft utvecklingssamtal med dotterns pappa utan att ens informera mig (vi har gemensam vårdnad o varannan vecka boende), vid inskolning lämna dem barnen utan tillsyn hejvilt vid fruktstund med fruktknivarna kvarliggandes på bordet, dem har inte ens gungor på gården, dem skickar ut en personal med 6 -8 ungar som inte kan gå på lilla avdelningen, flertalet gånger jag vart o hämtat eller lämnat har jag hört personalen prata illa till föräldrar om andra föräldra, m.m orkar inte dra upp allt. 

Inga gungor på gården? Nej det är rätt vanligt nu för tiden eftersom det är en SÄKERHETSFRÅGA. Bra av ditt dagis. Hur många ungar tror du fått hjärnskakning på gungor? Trillar av eller får en gunga i huvudet när de passerar + att en personal alltid blir uppbunden med en väldigt begränsad mängd barn. DEN kan du glömma.

Det andra kan väl diskuteras....
  • La Lola
    Lowika skrev 2013-12-10 11:05:52 följande:

Inga gungor på gården? Nej det är rätt vanligt nu för tiden eftersom det är en SÄKERHETSFRÅGA. Bra av ditt dagis. Hur många ungar tror du fått hjärnskakning på gungor? Trillar av eller får en gunga i huvudet när de passerar + att en personal alltid blir uppbunden med en väldigt begränsad mängd barn. DEN kan du glömma.

Det andra kan väl diskuteras....
    Seriöst? Aldrig hört att det skulle vara vanligt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lowika
    La Lola skrev 2013-12-10 11:06:55 följande:

Jorrå, här plockas de bort på löpande band.
  • La Lola
    Lowika skrev 2013-12-10 11:32:09 följande:

I vilken kommun?
  • viseversa
    La Lola skrev 2013-12-10 11:06:55 följande:
    Däe jag boir finns det nästan aldrig guingor på förkolegården.
    Instagram...LOVALOVISA
  • La Lola
    viseversa skrev 2013-12-10 11:50:59 följande:
    Däe jag boir finns det nästan aldrig guingor på förkolegården.
    Var bor du?
    O hur ser gårdarna ut i övrigt? Det finns ju massor som barn kan skada sig på.

Där min dotter går tex har de gungor o en liten dunge med träd o en massa stenar som barnen kan klättra på.
    Så har en förskola till i samma område.
  • nozpa
    Lowika skrev 2013-12-10 11:32:09 följande:

Oj. Här var dom precis och satte dit fler. Det enda är att underlaget har hårdare krav. (Antingen sådan matta, eller att sanden under är mjuk). Gäller vid alla lekplatser i vår kommun. Det har varit mycket kritik över att barn ramlat på lekplatser här och skadat sig. Så nu har kommunen skyldighet att se till att underlaget på alla lekplatser inkl förskolor är mjukt, isfritt osv.
    Men som sagt, inget om att gungorna plockas bort. Kanske hanterar man samma problem olika?
  • viseversa
    La Lola skrev 2013-12-10 11:53:28 följande:
    Var bor du?
    O hur ser gårdarna ut i övrigt? Det finns ju massor som barn kan skada sig på.

Där min dotter går tex har de gungor o en liten dunge med träd o en massa stenar som barnen kan klättra på.
    Så har en förskola till i samma område.
    Stockholm. I övrigt finns det rutchkana,klätterställning,buskar,sandlåda,cyklar,sandleksaker. Ja olika på olika gårdar men nästan aldrig gungställning.
    Instagram...LOVALOVISA
  • La Lola
    viseversa skrev 2013-12-10 12:06:43 följande:
    Stockholm. I övrigt finns det rutchkana,klätterställning,buskar,sandlåda,cyklar, sandleksaker. Ja olika på olika gårdar men nästan aldrig gungställning.
    Så tex en klätterställning bedöms som mindre farlig än gungor?

Nu ska jag inte kapa Ts tråd med detta längre.
    Intressant som tusan dock med hur gårdarna ser ut!

• viseversa
    La Lola skrev 2013-12-10 12:10:43 följande:
    Så tex en klätterställning bedöms som mindre farlig än gungor?

Nu ska jag inte kapa Ts tråd med detta längre.
    Intressant som tusan dock med hur gårdarna ser ut!

Tja jag själv tycker det sker mer olyckor med gungor än med klätterställningen i alla fall. Ser ofta ungar som går framför gungor och som flyger en bra bot och ibland slår sig riktigt illa på köpet. I lekparker finns det såklart gungor. Men jag kan förstå på ett sett att man tar bort dom på  förskolegård då barnen springer fritt och man itne kan ha samma koll på dom små hela tiden så dom itne får en gunga i bakhuvudet.
    Instagram...LOVALOVISA
  • La Lola
    viseversa skrev 2013-12-10 12:13:31 följande:
    Tja jag själv tycker det sker mer olyckor med gungor än med klätterställningen i alla fall. Ser ofta ungar som går framför gungor och som flyger en bra bot och ibland slår sig riktigt illa på köpet. I lekparker finns det såklart gungor. Men jag kan förstå på ett sett att man tar bort dom på  förskolegård då barnen springer fritt och man itne kan ha samma koll på dom små hela tiden så dom itne får en gunga i bakhuvudet.
    Sitter det inget staket runt gungställningen?
  • viseversa
    La Lola skrev 2013-12-10 12:15:50 följande:
    Sitter det inget staket runt gungställningen?
    Inte där jag varit. I parken är det ett staket runt en del men inte så man måste öppna en grind för att komma in utan det är staket på framsidan och sidorna men man kan ju gå in på baksidan.
    Instagram...LOVALOVISA
  • La Lola
    viseversa skrev 2013-12-10 12:18:22 följande:
    Inte där jag varit. I parken är det ett staket runt en del men inte så man måste öppna en grind för att komma in utan det är staket på framsidan och sidorna men man kan ju gå in på baksidan.
    Men så dumt.

äh, jag skulle ju inte kapa Ts tråd.
    Nu ska jag ge mig.
  • MammaBella

Angående gungor är det även en arbetmiljöfråga. Personalen får onödigt många lyft,,,

• viseversa
    MammaBella skrev 2013-12-10 12:21:41 följande:
    Angående gungor är det även en arbetmiljöfråga. Personalen får onödigt många lyft,,,
    Ja och att stå och putta på en gunga med ett eller två barn i tar en del tid från dom andra barnen också. Dessutom är det booring as hell attt putta gunga.
    Instagram...LOVALOVISA
  • Anonym (för mycket plats)

På mitt jobb har vi inga gungor eftersom det nu kommit nya regler för hur stor yta som måste skärmas av (med staket) för att man ska få ha gungor. Och varan gård är helt enkelt för liten, skulle inte ha plats för så mycket mer än gungorna...

Men nu var det ju inte gungor som var ts fråga så sorry för ot.

Svar på tråden Kan man anmäla en förskola?