Någon som blivit stämd på boende om barn?
Jag undrar vad domstolen går efter ifall jag blir stämd på boendet? Pappan håller på och bråkar och försöker få boendet utan riktiga skäl. Barnen har bott mest hos mig det senaste halvåret. Tidigare lika mycket hos båda, och perioder mer hos pappan och mer hos mig. Jag och pappan har sedan slutet av november ett umgängesschema där barnen är hos pappan 10 nätter i månaden överenskommet på familjerätten. Har det skriftligt. Familjerätten är neutrala i sin roll och har inte tagit ställning utan strävar åt varannan vecka i de flesta fall i vår kommun så länge inte det finns allvarliga brister, narkotika eller liknande hos ena förälder.
I vårt fall finns inga brister alls, mer än att jag för tillfället bor i en något mindre lägenhet än pappan i väntan på en 3:a så barnen ska få egna rum. Jag har nu fått erbjudande om en 2:a som då skulle bli likvärdigt med pappan som bor i en 2:a. Men jag vill hellre vänta på en 3:a så vi inte ska behöva flytta snart igen sen.
Så tänkte höra om någon här vet, hur hårt det är med boendet i tingsrätten? Så det inte blir så att pappan får boendet bara för att jag har en liten lägenhet, för iså fall tar jag den här 2:an direkt.
(Nu bor jag i en stor 1:a med sovarkov, avdelad med draperi så barnen har en egen hörna, detta är högst tillfälligt och jag flyttar så fort en 3:a dyker upp tänker jag, det handlar om några månader extra för att få en 3:a gissar jag på, har kollat upp köerna)