• Anonym (hanna)

Någon som blivit stämd på boende om barn?

Jag undrar vad domstolen går efter ifall jag blir stämd på boendet? Pappan håller på och bråkar och försöker få boendet utan riktiga skäl. Barnen har bott mest hos mig det senaste halvåret. Tidigare lika mycket hos båda, och perioder mer hos pappan och mer hos mig. Jag och pappan har sedan slutet av november ett umgängesschema där barnen är hos pappan  10 nätter i månaden överenskommet på familjerätten. Har det skriftligt. Familjerätten är neutrala i sin roll och har inte tagit ställning utan strävar åt varannan vecka i de flesta fall i vår kommun så länge inte det finns allvarliga brister, narkotika eller liknande hos ena förälder.

I vårt fall finns inga brister alls, mer än att jag för tillfället bor i en något mindre lägenhet än pappan i väntan på en 3:a så barnen ska få egna rum. Jag har nu fått erbjudande om en 2:a som då skulle bli likvärdigt med pappan som bor i en 2:a. Men jag vill hellre vänta på en 3:a så vi inte ska behöva flytta snart igen sen.

Så tänkte höra om någon här vet, hur hårt det är med boendet i tingsrätten? Så det inte blir så att pappan får boendet bara för att jag har en liten lägenhet, för iså fall tar jag den här 2:an direkt.

(Nu bor jag i en stor 1:a med sovarkov, avdelad med draperi så barnen har en egen hörna, detta är högst tillfälligt och jag flyttar så fort en 3:a dyker upp tänker jag, det handlar om några månader extra för att få en 3:a gissar jag på, har kollat upp köerna)

• Svar på tråden Någon som blivit stämd på boende om barn?
  • h8him

Boendet är inte alls det viktigaste. Men jag undrar varför du och pappan inte kan tänka er att ni ska ha växelvis boende om barnen har det bra med er båda. Skillnaden från som ni har det idag till växelvis boende är 5 dagar mer hos pappan varje månad. Är det något som är värt en boendetvist i tingsrätten att motsätta sig?

• Anonym (hanna)
    h8him skrev 2013-12-09 09:00:48 följande:
    Boendet är inte alls det viktigaste. Men jag undrar varför du och pappan inte kan tänka er att ni ska ha växelvis boende om barnen har det bra med er båda. Skillnaden från som ni har det idag till växelvis boende är 5 dagar mer hos pappan varje månad. Är det något som är värt en boendetvist i tingsrätten att motsätta sig?
    Jag motsätter mig inte varannan vecka boende, eller att boendet jämt fördelas på annat sätt, utan det är pappan som håller på och krånglar och bråkar och försöker ta boendet i från mig så jag bara ska få ha barnen varannan helg. Bådas boende är bra förutom att min lägenhet är lite liten. Vilket jag är orolig kan medföra att han får som han vill om jag inte skyndar mig att flytta nu då...

• h8him

Hur gamla är barnen? Pratar han om att stämma dig och hur motiverar han att barnen ska bo bara hos honom?

Om han stämmer dig så tar det tid innan ni får komma till förberedelse, så handlar det inte om väldigt lång tid innan du får en större lägenhet så tror jag säkert att du kan ha hunnit flytta.

• Nöjd man

Om ni har ett påskrivet avtal kring umgänget hur kommer det sig att pappan ändå tar upp det i rätten, han har väl också skrivit på ?

Annars set jag inte att ditt boende ska påverka rätten beslut. De som fanns till grund tidigare är det som även denna gång ska vara underlag för beslut. 

Det som är viktigt är barnens trygghet.
    Att de kan gå i samma skola/förskola, samma umgänge och en trygg miljö.

• Anonym (hanna)
    h8him skrev 2013-12-09 11:22:08 följande:
    Hur gamla är barnen? Pratar han om att stämma dig och hur motiverar han att barnen ska bo bara hos honom?

Om han stämmer dig så tar det tid innan ni får komma till förberedelse, så handlar det inte om väldigt lång tid innan du får en större lägenhet så tror jag säkert att du kan ha hunnit flytta.

Han har redan kontakt med advokat och har skickat brev till mig, först var det vårdnad och boende och sen ändrade han sig till bara boende. Det står ingen anledning i breven från hans advokat utan bara att det blir tryggt och förutsebart för barnen att bo hos honom. Den överenskommelse vi gjorde på fam-rätten fanns ingen grund för utan var enbart för att ge pappan mer umgänge. Han sa på mötet att han ska gå till rätten och stämma mig men det finns ingen anledning förutom tjafs om barnens schema och agg mellan oss föräldrar. Jag står lite i valet och kvalet att tacka ja till 2:an, mitt boende blir då likvärdigt med pappans så det känns lugnare men då får jag flytta snart igen sen..Barnen är 4 och 7år och de säjer till mig att de vill bo hos båda, de har det lika bra hos oss båda.
  • Anonym (hanna)

överenskommelsen på familjerätten är undertäcknad av familjerättssocionomerna men inte av mig och pappsn, de sa att våra underskrifter inte var nödvändigt. Jag vill precis som pappan ha barnen heltid och att barnen har umgänge hos pappan vh. Men försöker tänka på barnens bästa och dom behöver ju båda sina föräldrar så går med på varannan vecka.

• h8him

Jag har svårt att tro att han får igenom sitt yrkande om det inte är så att det finns några missförhållanden hos dig eller att ni har för stora samarbetssvårigheter för att det ska vara barnens bästa att ni har gemensam vårdnad och växelvis boende. Sen kan man naturligt vis aldrig vara säker. Ett problem om du tar tvåan är ju att ni flyttar nu, och så flyttar ni snart igen, och där har pappan rätt i att det blir mer stabilitet hos honom.

Mitt råd är att du letar upp en bra advokat som kan hjälpa dig svara på hans krav.

• Nyfikna72

Det ni skriver hos familjerätten är ju bara mellan er som föräldrar, inget juridiskt bindande på nåt sätt dessvärre. Finns inga lagar somsäger att man ska följa det utan är väl mest ett sätt att vis att man är överens.

• h8him
    Nyfikna72 skrev 2013-12-09 18:14:51 följande:
    Det ni skriver hos familjerätten är ju bara mellan er som föräldrar, inget juridiskt bindande på nåt sätt dessvärre. Finns inga lagar somsäger att man ska följa det utan är väl mest ett sätt att vis att man är överens.
    Det kan mycket väl vara juridiskt bindande om avtalet har godkänts av behörig personal. Men det hindrar inte att man stämmer för att försöka få igenom en förändring.
  • Anonym (hanna)
    h8him skrev 2013-12-09 18:03:52 följande:
    Jag har svårt att tro att han får igenom sitt yrkande om det inte är så att det finns några missförhållanden hos dig eller att ni har för stora samarbetssvårigheter för att det ska vara barnens bästa att ni har gemensam vårdnad och växelvis boende. Sen kan man naturligt vis aldrig vara säker. Ett problem om du tar tvåan är ju att ni flyttar nu, och så flyttar ni snart igen, och där har pappan rätt i att det blir mer stabilitet hos honom.

Mitt råd är att du letar upp en bra advokat som kan hjälpa dig svara på hans krav.

Jag förstår vad du menar det med stabilitet och att det blir en ny flytt om jag tar 2:an. Men å andra sidan bor pappan också i en 2:a som han flyttat till detta året så jag blir ju inte ensam om att behöva flytta sen när barnen behöver egna rum. 2:an gör det likvärdigt mellan mig och pappan, men kommer nog vänta på en 3:a om det går ska höra med en jurist innan jag bestämmer mig tänkte jag. Jag har också svårt att tro att han skulle vinna boendet eftersom inga brister finns. Men det känns ändå jobbigt att han håller på.
  • h8him
    Anonym (hanna) skrev 2013-12-09 22:52:52 följande:

Jag förstår vad du menar det med stabilitet och att det blir en ny flytt om jag tar 2:an. Men å andra sidan bor pappan också i en 2:a som han flyttat till detta året så jag blir ju inte ensam om att behöva flytta sen när barnen behöver egna rum. 2:an gör det likvärdigt mellan mig och pappan, men kommer nog vänta på en 3:a om det går ska höra med en jurist innan jag bestämmer mig tänkte jag. Jag har också svårt att tro att han skulle vinna boendet eftersom inga brister finns. Men det känns ändå jobbigt att han håller på.
    Jag förstår att det är jobbigt. Men leta reda på en advokat som specialicerar sig på familjerätt och som du känner dig trygg med, så har du alla förutsättningar att få bästa hjälpen.
Svar på tråden Någon som blivit stämd på boende om barn?