• Osama

Jag och Sverige

Det är inte lätt att bo här i Sverige.

• Svar på tråden Jag och Sverige
  • talktothehand

Nej det är mörkt, kallt och överjävligt oktober till mars. Det var därför jag flyttade därifrån. Lycka till!

The little I know I owe to my ignorance
  • Osama

- Språket
    - inga vänner
    - förhållandet är en katastrof

Varför lever man ??

• Niju

Lär dig språket, skaffa hobby och träffa nya människor dumpa din partner om du inte trivs med henne/honom och lev sen lycklig i alla dina dagar!

• talktothehand
    Osama skrev 2013-12-08 21:22:48 följande:
    - Språket - inga vänner - förhållandet är en katastrof Varför lever man ??

Anmäl dig till SI, gå en drejarkurs och byt läggning. Några mer problem jag kan lösa åt dig? Kostar gratis
  • Osama

@Niju

Jag hörde likadant många gånger och innan klagar jag över detta - jag är tacksam för alla som tipsar MEN
    det funkar inte.

Det är svår att hitta vänner ,,,, på jobbet de är snälla och hjälper mycket specialt med språket - men de är mina kollegor !!

Hur kan man hitta en person som kan ha en samtal med över telefon t.ex. (in some countries is called a friend)

• Osama

@talktothehand

Jag förstår inte på riktigt hur kan du hjälpa mig + jag jobbar hela tiden !!

• talktothehand
    Osama skrev 2013-12-08 21:43:04 följande:
    @talktothehand Jag förstår inte på riktigt hur kan du hjälpa mig + jag jobbar hela tiden !!

Ok, trodde faktiskt att du skojade men du är seriös. Ja du, hitta vänner i ett nytt land är inte helt lätt, det har jag också fått uppleva när jag flyttade utomlands för 8 år sedan. Finns det ingen på jobbet som du känner att du har saker gemensamt med? Föreslå en after work med kollegorna. Anmäl dig till någon spännande kurs eller börja med någon sport. Det ÄR svårt och svenskar är inte de lättaste människorna att lära känna. Ge inte upp för det tar tid.
  • Osama

På jobbet det går bra - jag njuiter av AW - jag är imponerad faktist med den här nya saker typ (AW, julfest).

min största problem är språket - alla som är nära från mig är invandrar - och jah gillar inte den
    jag kom till sverige och inte till ett annat land.

jag är öppen till kulturen och har inga problem med den och det alltid går bra när jag pratar med andra och diskutera saker (även med mitt dåligt svenska :))

jag jobbar hela tiden och det finns tillräckligt tid för att göra som du har tipsat !!!

• Aniiee

Om du "jobbar hela tidan" så råder jag dig att sluta med det. Skaffa en hobby och sök dig till andra med samma hobby, Du har ju tid att sitta här, eller hur?

Alternativet är att flytta på sig.....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Osama

@Aniiee 

tack för svaret ,,, jag kan inte sluta med jobbet ,, man behöver att tjäna pengar och får klara sig också.
    plus jag tänker mycket om min karriär.

Det är bara jag behöver att skaffa en vän/ner ,, är det för mycket att fråga ??!! 

• umm abdilleh
    Osama skrev 2013-12-08 21:41:13 följande:
    @Niju Jag hörde likadant många gånger och innan klagar jag över detta - jag är tacksam för alla som tipsar MEN det funkar inte. Det är svår att hitta vänner ,,,, på jobbet de är snälla och hjälper mycket specialt med språket - men de är mina kollegor !! Hur kan man hitta en person som kan ha en samtal med över telefon t.ex. (in some countries is called a friend)

Gå till masjid. Inte lätt för oss heller. Darför flyttar vi om några år insha allah
  • Osama

@ Om Abdellah,,, vill inte diskutera religionen här,, men bara en sak man behöver andra "manisokor" inte alla saker kommer att lösa sig i moské.

jag tror också muslimer tro på gud skapade Eva för Adam - för att han inte bli ensam även i himlen.

Plus jag vill inte flytta mig härifrån - jag tycker om Sverige och jag tror svenskar är snälla maniskor åtminstone (de som träffade jag åtminstone).

Problemet är som sagt jag kan inte hitta bra sätt att skaffa vänner  och därför skriver jag här på FL.
    kanske det finns nån bleve intresserad.

• Osama

Jag läst mitt sista inlägget och det finns flera skriftliga misstagen på det. jag ber om ursäkt - jag lärar mig Svenska fortfarande.

någon kan hjälpa till med detta :)

Svar på tråden Jag och Sverige