• Anonym (27)

Precis insett att min mamma inte alltid kommer att leva

Jag är en kille på 27 år som precis insett att min mamma inte har många år kvar att leva. Hela hennes liv har kantats av mycket motgångar från framförallt svinaktiga män. Detta i synnerhet hennes sista man som har terroriserat henne framförallt med rättsliga medel i över 10 år.

Min mamma är förvisso endast 56 år gammal men den psykiska misshandeln och den stress som hon har fått uppleva de senaste 10 åren har tagit hårt på henne. Lyckligtvis lever hon i dagsläget med en man som är underbar mot henne. Men den blotta pessimistiska tanken av att hon skulle bli lämnad i sticket gör mig ont att tänka på. Det finns ingenting som talar för det och det är osannolikt. Men även tanken att hon kanske inte har så många år kvar att leva ändå gör mig jätte ont.

Jag har heller inga barn så en annan sak är den att det kanske är försent när jag väl har, att min mamma aldrig får träffa sitt barnbarn. Min pappa förlorade jag för 20 år sedan.

Dagarna rullar på, tiden rinner iväg och mamma blir äldre. Antar att vi alla någon gång kommer till en liknande insikt som den jag har haft idag. Mina farhågor kanske är överdrivna men visst eftersom att hon ändå har hälsan i behåll, med undantag för många problem med lederna som gör att hon har svårt att använda sina händer och att gå så vet jag att hon även kan vara väldigt psykiskt instabil. Med det hon hittills har fått uppleva skulle alltså självmordsförsök inte vara orimligt om hon skulle få fler motgångar emot sig.

Behövde skriva av mig lite för jag hamnade i tårar (och är nu i tårar) när jag kom till insikten i mitt samtal jag nyss hade med henne. Jag höll så klart in tårarna då för jag har insett på senare att det gör henne gott att veta att jag är stark och har det bra. Att jag ändå nu är vuxen och klarar mig på egenhand och inte behöver ringa upp henne så fort jag har problem, det gör henne både stolt och lugn kan jag tänka mig.

Jag såg istället till att vara tydlig med att jag finns här för henne om hon behöver hjälp med något. Det gjorde henne väldigt glad att höra.

Ha en bra söndag allesammans. Var rädda om era föräldrar.

• Svar på tråden Precis insett att min mamma inte alltid kommer att leva
  • The past is now

Men du, hon är ju UNG! Min mormor lever än och hon är 94 år och haft det oerhört tufft och är nu svårt sjuk. Jag tycker att du är rädd i onödan. DU kan ju bli överkörd idag, imorgon osv..att gå och tänka och grubba gör ju att DITT liv blir ett helvete.

Ta kontakt med en kurator som kan få dig att tänka annorlunda.

• The past is now
    The past is now skrev 2013-12-08 15:52:41 följande:
    Men du, hon är ju UNG! Min mormor lever än och hon är 94 år och haft det oerhört tufft och är nu svårt sjuk. Jag tycker att du är rädd i onödan. DU kan ju bli överkörd idag, imorgon osv..att gå och tänka och grubba gör ju att DITT liv blir ett helvete.

Ta kontakt med en kurator som kan få dig att tänka annorlunda.

Och min mamma är 63...btw
  • Anonym (ida)

Hejsan! Ville bara säga att jag vet exakt hur de känns.. Jag hade sån ångest innan. Min mamma va iofs äldre än din.. Men hennes liv var allt annat än lätt. O mitt tänk va likadant.. Jag ville att mamma skulle få träffa mina barn. Sen kom den dagen. Hon fick cancer.. Hon överlevde men de va inget liv värt att ha. Jag såg hur alla infektioner tärde på henne. Hon var alltid sjuk.. Jag gjorde så gott jag kunde. Fick 4 år med henne efter diagnosen. Hon va min bästa vän.

Jag trodde att jag skulle dö utan henne.. O sen gick hon bort. Min värld föll isär.. Men jag överlevde. Vi e medvetna om att dem inte alltid kommer att finnas hos oss.. Men de suger när den dagen kommer. Gör det bästa av den tid ni har :) Jag är nu 28 o jag hoppas att mina föräldrar är stolta över mig. Men saknaden försvinner inte..

Svar på tråden Precis insett att min mamma inte alltid kommer att leva