• Anonym (bruk)

Jag saknar energin från kortisonet!

Missbruk är väl att ta i, snarare bruk. Men jag gick på höga doser kortison nyligen, och jag mådde SÅÅÅ bra förutom alla andra sideffekter (acne osv). Hade asmycket energi, städade huset 14 gånger per dag osv. Nu behöver jag inte kortisonet men saknar min buzz. Försöker med dubbelstyrka koppar te men det fungerar inte. Känner mig trött och hänging hela tiden. Någon som varit med om liknande? Hur ska jag få tillbaka min energi? :(

• Svar på tråden Jag saknar energin från kortisonet!
  • Anonym (Onyttigt)

Kortison är nkroppseget uppåttjack, ett stresshormon, triggare av adrenalin. Inget nyttigt att vara utsatt för i längre stunder. Har du haft en hög dos extra nu, så kan du räkna med att den kroppsegna produktionen fått en tillfällig törn, för kroppen är inte dummare än att den slutar producera eget när det plötsligt finns ett jätteöverskott. och det tar lite tid innan du återfår normalnivå. Det ger sig. Troligtvis blir upplevelsen av energiförlusten ännu högre flersidig du gått på högvarv, och nu är nere på lågvarv. Kortison orsakar även bukfetma och benskörhet vid långvarigt bruk, så det är bra att slippa ta extra.

• Anonym (bruk)

Jo tack, jag är medveten om riskerna av kortison och hur det fungerar. Jag säger inte att jag vill gå på kortison igen, men jag saknar energin. Är just nu som du säger, säkert i en extra låg period av kortisol just nu. Det är skitjobbigt, orkar ingenting och det är extra jobbigt då jag bara några veckor sedan orkade allting. Jag vill ha något annat så att jag kan känna mig normal och inte sova 10 timmar per dag.

• frappa

Verkar som vi reagerar olika på kortison(prednisolon).
    Åt 25mg dagligen i 8 veckor, kände ingen skillnad alls.

Sen par veckor uttrappning.

Svar på tråden Jag saknar energin från kortisonet!