• Anonym (Kallt)

"Praxis" barnbidrag

Skilda sen ett år. Mamman får barnbidragen för våra två barn som vi har halva tiden var.
    Hoppar fram på tillfälliga jobb och är stundtals arbetslös.
    Barnen får inte ta med eller iallafall känner att dom inte får ta med sig kläder från mamman när dom ska till mig vilket inneburit att det är vanliga byxor och jympaskor som dom kommer i.
    Nu är det vinter vilket innebär att de behöver överdragsbyxor, vinterkängor och hela kittet. Givetvis låter jag dom inte springa och frysa utan får dra ner på annat och låna pengar så de kan pälsa på sig men finns där någon "praxis" för sånt här gällande barnbidraget?

• Svar på tråden "Praxis" barnbidrag
  • ZsaZsa
    Anonym (*) skrev 2013-12-10 22:25:38 följande:

Jo vi kan tycka det, men kommer man inte överens om så grundläggande saker som vinterkläder som barnen verkligen behöver så är försäkringar o dyl kanske ännu svårare att komma överens om.
    Det har du rätt i förstås. Fast om man skulle vända sig till en domstol för att få ett beslut om huruvida den andre föräldern ska betala för en barnförsäkring är jag ganska säker på att man skulle få igenom en sådan sak. Man kan ju få igenom en hel del mindre direkt nödvändiga saker, exempelvis kostnader för att utöva en idrott. Man värnar ju barns rätt till en viss levnadsstandard om föräldrarna tillsammans klarar att bekosta det.

• Anonym (mm)

Bara ett tips till ts och alla andra som tycker att det är betungande att köpa dubbla uppsättningar kläder. Det går att köpa begagnade kläder! Både på nätet och på lokala bytesmarknader. Har senast köpt helt felfria långärmade t-shirts till 4-åringen för 10 kr styck. En overall som var jättefin för 70 kr, vinterkängor för 50 kr etc...

• Anonym (Kallt)

Jo jag handlar snällt det som behövs. Mina barn ska inte gå och frysa på vintern. Har vänner som skänkt massa kläder och har inga andra större kostnader så behövs något så köper jag det.
    Men lite knyter jag allt handen i fickan och blir lite irriterad när jag vet att mamman har resurser som jag inte har till bättre boende och semesterresor och andra utsvävningar. Eller köper vinterkläder som de sen inte får ta med sig hit.

Försöker inte bry mig och fokusera på annat men det är helt klart ett irritationsmoment som inte gör det bättre i relationen mellan oss föräldrar som direkt eller indirekt drabbar barnen.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Kallt) skrev 2013-12-11 18:52:29 följande:

Jo jag handlar snällt det som behövs. Mina barn ska inte gå och frysa på vintern. Har vänner som skänkt massa kläder och har inga andra större kostnader så behövs något så köper jag det.
    Men lite knyter jag allt handen i fickan och blir lite irriterad när jag vet att mamman har resurser som jag inte har till bättre boende och semesterresor och andra utsvävningar. Eller köper vinterkläder som de sen inte får ta med sig hit.

Försöker inte bry mig och fokusera på annat men det är helt klart ett irritationsmoment som inte gör det bättre i relationen mellan oss föräldrar som direkt eller indirekt drabbar barnen.

Ansök om delat barnbidrag i mars 2014 så är det löst iaf.

• ZsaZsa
    Anonym (mm) skrev 2013-12-11 17:00:18 följande:
    Bara ett tips till ts och alla andra som tycker att det är betungande att köpa dubbla uppsättningar kläder. Det går att köpa begagnade kläder! Både på nätet och på lokala bytesmarknader. Har senast köpt helt felfria långärmade t-shirts till 4-åringen för 10 kr styck. En overall som var jättefin för 70 kr, vinterkängor för 50 kr etc...
    Betungande är inte bara pengarna, tycker jag, utan det faktum att man tvingar sina barn att leva så mycket dubbelliv.
  • SupersurasunkSara
    ZsaZsa skrev 2013-12-11 19:47:28 följande:
    Betungande är inte bara pengarna, tycker jag, utan det faktum att man tvingar sina barn att leva så mycket dubbelliv.

Ja, helt i onödan. Bättre att dela på kostnaderna för ytterkläder och ha andra kläder i dubbel uppsättning för att barnet ska slippa släpa annat än speciella favvokläder eller så.
  • Anonym (Kallt)

Givet att där kommer en ansökan i mars.

Tycker synd om dottern (8 år) som ibland smugglar med kläder för hon vill ha dom även hos mig. Ljuger när jag hämtar att det bara är skolgrejer i väskan men sen när vi kommer hem så visar det sig vara skor eller en favorittröja. Trist.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Kallt) skrev 2013-12-11 23:31:39 följande:
    Givet att där kommer en ansökan i mars.

Tycker synd om dottern (8 år) som ibland smugglar med kläder för hon vill ha dom även hos mig. Ljuger när jag hämtar att det bara är skolgrejer i väskan men sen när vi kommer hem så visar det sig vara skor eller en favorittröja. Trist.

Mycket trist. Jag ser det som att kläderna är BARNENS, när de är stora nog att bry sig om att ha sian favvogrejor med sig ska man låta dem få det tycker jag. MEN med undantag för de föräldrar som inte skickar tillbaka dem sen, eller tvättat sönder kläder flera gånger.
  • ZsaZsa
    SupersurasunkSara skrev 2013-12-12 10:14:05 följande:

Mycket trist. Jag ser det som att kläderna är BARNENS, när de är stora nog att bry sig om att ha sian favvogrejor med sig ska man låta dem få det tycker jag. MEN med undantag för de föräldrar som inte skickar tillbaka dem sen, eller tvättat sönder kläder flera gånger.
    Instämmer. Att göra så mot ett barn är rent elakt. Vissa föräldrar ska inte bli förvånade om de senare i livet blir ensamma...
  • Enter Sandman

Om du har barnen 50 % ska du naturligtvis ha 50% av barnbidraget också.
    Hur hennes övriga ekonomi är hennes business och inget du ska behöva sponsra, det får hon faktiskt sköta själv.

Jag tror att barnbidraget går till mamman är en rest från den tid kvinnor var hemma och tog hand om barn och hem i mycket större utsträckning.
    Men jag tror att det är på gång att ändras så att barnbidraget delas lika om man har barnen lika mycket.
    Men det hjälper ju inte dig nu, jag hoppas att det löser sig för dig ts.

• Anonym (*)
    SupersurasunkSara skrev 2013-12-12 10:14:05 följande:

Jag tycker det är väldigt skoj när barnen kommer till oss o säger att det är mammas kläder de har på sig...

Eller när mamman hade frågat sonen om det var pappans byxor som hängde på dagis...som de hade fått med sig härifrån. :)

Jag vet att det kanske inte är så rätt, men jag känner mig tvungen att varje gång påpeka att det är barnens kläder och att de faktiskt inte passar oss eller deras mamma. Barnen blir förvånade varje gång, men de måste väl få lära sig på nåt sätt att det är deras saker.
  • Anonym (praxis..?)

Jag är skild med två barn som vi har halva tiden var... Den praxis som jag införde efter skilsmässan var (efter många påpekande att HON klarade sig själv, inte behövde mig, inte var beroende, fast jag försörjde henne till hon fick examen...) att ha ett barn skrivet på varje adress, då delar vi också på barnbidraget, hon får för ett barn och jag för det andra. Och nej... det skulle aldrig falla mig i i att strunta i sånt bara och låta henne få all barnbidrag för är mån om att mina barn ska ha det bra och det de behöver i olika situationer, kläder o.d. På det här sättet har jag säkertställt att de åtminstone har tillgång till hälften när de behöver nåt. Jag vet att deras mamma t.ex. inte är lika pigg på att köpa kläder utan de går nu t.ex. med vissa kläder som är aningen för små när de är hos henne... korkat att män inte tar mer ansvar ekonomsikt för sina barn och istället låter kvinnan disponera allt på gott och ont och männen släpper det ansvaret helt ifrån sig... skulle jag aldrig göra..

• Brumma
    Anonym (*) skrev 2013-12-12 22:25:40 följande:

Jag tycker det är väldigt skoj när barnen kommer till oss o säger att det är mammas kläder de har på sig...

Eller när mamman hade frågat sonen om det var pappans byxor som hängde på dagis...som de hade fått med sig härifrån. :)

Jag vet att det kanske inte är så rätt, men jag känner mig tvungen att varje gång påpeka att det är barnens kläder och att de faktiskt inte passar oss eller deras mamma. Barnen blir förvånade varje gång, men de måste väl få lära sig på nåt sätt att det är deras saker.
    Fast ibland är man tyvärr så illa tvungen att införa "pappa" o "mamma" kläder...

Efter att vi aldrig såg ett endaste plagg (eller sak) som bonus tog med sig hem till mamman igen så fick vi tyvärr sätta stopp för att skicka grejer med henne hem. I början tyckte vi nämligen att det var självklart att hon tog med sig grejerna till mamman men det är orimligt att fortsätta så när plagg efter plagg bara försvinner.

Nu är hon tonåring o sköter det medta själv men ändå... Det försvinner fortfarande det ena o det andra..

Trist när det självklart ÄR barnens grejer - men det inte funkar att ha dem i båda hemmen..
  • Anonym (*)
    Brumma skrev 2013-12-12 22:45:37 följande:
    Fast ibland är man tyvärr så illa tvungen att införa "pappa" o "mamma" kläder...
    Efter att vi aldrig såg ett endaste plagg (eller sak) som bonus tog med sig hem till mamman igen så fick vi tyvärr sätta stopp för att skicka grejer med henne hem. I början tyckte vi nämligen att det var självklart att hon tog med sig grejerna till mamman men det är orimligt att fortsätta så när plagg efter plagg bara försvinner.
    Nu är hon tonåring o sköter det medta själv men ändå... Det försvinner fortfarande det ena o det andra..
    Trist när det självklart ÄR barnens grejer - men det inte funkar att ha dem i båda hemmen..

Nej jag vet att det är så för många. Sambons barn får inte heller ta med sig saker till sin mamma, och enbart de kläder de klär på sig på morgonen har de med sig till mamman. Vi får tillbaks de kläderna, oftast en vecka senare....eller när hon hittar dom. Men ytterkläder har de samma på både ställena, men även där blir det problem om vi skickar med en mössa extra eller så.... Då kan mamman lägga dom i bort-tappat-lådan bara för att det inte är "hennes"
  • Brumma

TS - tycker ju set finns två rimliga alternativ.. Antingen delar man på barnbidraget o betalar hälften av gemensamt överenskomna fritidsaktiviteter, sitt behov av barnomsorg, hälften av vinterkläderna o liknande, står för baskläderna i sitt hem osv.

Eller så har den ena föräldern hela barnbidraget och betalar barnomsorg, ytterkläder o liknande, aktiviteter osv upp till summan som barnbidraget täcker. Överstiger summan barnbidraget delar man på resterande summa. Blir det ngt över efter att allt är betalt delar man på det (alternativt sparar det till nästa månad eller tex vintern då det är dyrare inköp.

Men för att kunna dela på sker måste man även vara överens om vad sakerna får kosta. Om den ena vill köpa begagnat eller lolla på rea - då funkar det inte att den ena av föräldrarna gör ett inköp som kostar mkt mer.

• SupersurasunkSara
    Anonym (*) skrev 2013-12-12 22:25:40 följande:

Äääh sluta larva dig, klart pappa kan klämma sig ner i de där brallorna Ja, det är sant att man måste påpeka att det rä deras grejor. Sen kan det ju vara så att men egentligen menar: Har du fått de där byxorna av pappa? men att man uttrycker sig lite illa.
Svar på tråden "Praxis" barnbidrag