• soffan02

Flaskmata med bröstmjölk på natten

Jag söker tips på hur man ska kunna effektivisera flaskmatningen med bröstmjölk under natten. Om jag som mamma vill kunna sova en hel natt då och då utan amning och pappan ska kunna ta en helnatt. När jag ammar på natten (3 veckors-bebis) så tar jag bara upp honom ur vaggan som står bredvid sängen och ammar honom liggandes på sidan. Hur ska vi göra för att det ska bli typ lika "enkelt" för pappan med flaskmatningen?

Vi vill inte ge ersättning utan bara bröstmjölk.

Har bröstmjölk infryst i iskubsstora bitar redo att tinas upp. Men hur ska vi bäst bete oss för att få mjölken till 37 grader i sovrummet utan att pappan ska behöva kliva ur sängen?

Måste väl finnas någon som pysslar på detta sett och har tips och råd?!!

• Svar på tråden Flaskmata med bröstmjölk på natten
  • Whitetrash86

Det går ju att använda en termos.

Skulle dock vara väldigt försiktig med flaska, det är väldigt lätt att bebisar slutar ta bröstet efter att man börjat med flaska.

• veh

Tror inte din sömn kommer bli så långvarig ändå, förrän dina bröst spänner så du inte kan sova pga det... Tror inte det är läsbart så att pappan inte behöver gå ur sängen direkt. Mjölken behöver stå kallt och värmas precis innan, möjligen om man har mjölken i kylväska, i flaskan och värmer den i vattenbad (då behöver man ha vattenkokare eller termos med hett vatten) eller i flaskvärmare... Men ärligt talat, hur jäkla bökigt är det att gå upp och fixa? Vi gav bröstmjölk på flaska ett tag, då var maken uppe med barnet när jag gick och la mig, vid 20 eller strax efter. Maken gav flaskan vid 22-23-tiden och någon gång mellan midnatt och 01 så fick jag barnet, för att amma. Sedan sövde jag (pappan försökte hålla barnet vaket från flaskmatningen) och fick ytterligare några timmars sömn, som ganska fort ökade i tid. 2-3 h blev 4 h, sedan 5 h o.s.v. Nu är barnet 6 mån och sover upp till 9-10 h i sträck...

Svar på tråden Flaskmata med bröstmjölk på natten