• Anonym (Orolig fru)

Min man kan inte hantera alkohol

Usch, jag älskar verkligen min man över allt och han är världens bästa på alla sätt och vis, men: han klarar inte att hantera alkohol. Och det skrämmer mig fruktansvärt.

Som ikväll. Vi hade spenderat hela dagen på ikea och gravid som jag är var jag fullständigt utmattad när vi kom hem. La mig för att vila en halvtimme, men råkade somna och vaknade först flera timmar senare - runt halv ett. Vaknar då av ljud från min man som antyder att han är allt annat än nykter. Nästa ljud jag hör är att han ställer sig och KISSAR. I SOFFAN. Rusar upp och undrar vad i helvete han håller på med. 

Han är extremt berusad och förstår inte alls vad som är fel med att kissa i soffan. Jag springer för att hämta handdukar och spraymedel för att minska skadorna i vår dyra soffa medan han försvinner ut i köket. 3 minuter senare kommer han in igen, skriker åt mig att han har då inte alls kissat i soffan, hytter med fingret mot sovrummet och skriker "GÅ" och kastar iväg handduken jag håller på med. Kämpar mot gråten och för att få honom med mig in till sängen. Sen går han igen.

Hittar honom i hallen där han sitter och stirrar ut i luften och är fullständigt borta. Lyckas till slut få med honom in till sängen, där han somnar på en sekund.

Detta är alltså inget som händer var dag, men allt för ofta vilket leder till att jag är jätteorolig var gång han ska ut och dricka. (nu hade han alltså bara suttit ensam i köket och sett på tv-serier...). Han har kissat i sängen vid två tillfällen det senaste halvåret efter att han druckit, spytt ner sovrumsmattan en gång, somnat på golvet ett antal gånger.

Han dricker tills han däckar nästan var gång, och har minnesförluster minst 80% av gångerna. När jag pratar med honom om det så verkar det inte alls gå in att det är oroväckande att ha minnesförluster så ofta efter man druckit, och att det inte är normalt.

Vad ska jag göra? Hur ska jag få honom till att lära sig att dricka normalt? Han säger ofta att han vill göra det, och skriver H2O på handen för att han ska komma ihåg att dricka vatten. Sen går det ändå åt helvete.. 

Jag har en son på tre år sedan tidigare som bor här på heltid och som mannen är världens bästa "pappa" till i vanliga fall, men min största skräck är att han ska vakna en sådan natt och se sin "pappa" sådär. Eller hitta honom sovandes på golvet en morgon. Nu har vi som sagt ytterligare en till påväg också.

Vill inte lämna honom. Vill bara att han ska ha ett sunt förhållande till alkohol. :(

• Svar på tråden Min man kan inte hantera alkohol
  • Anonym (Urk)
    xSpinell skrev 2013-12-08 13:50:18 följande:
    Nej det har du nog rätt i ,

Men hon skriver ju att om han inte kan hålla sig till ett glas så blir det nolltolerans .
    Det är ett erbjudande som kommer från henne själv (en alldeles för snäll kvinna måste jag säga)

Fixar han inte detta så lägger hon kanske ner det förhållandet (hoppas jag för hennes skull)
    Men det tar hon tag i när den tiden kommer , Den tiden den sorgen.
    Jag tror inte på sådana erbjudanden, man ska inte behöva förhandla med en vuxen man om hur mycket han "får" dricka.
    Min erfarenhet talar starkt mot det och jag har varit med om mycket med män och alkohol.

TS skriver såhär: "Detta är alltså inget som händer var dag, men allt för ofta vilket leder till att jag är jätteorolig var gång han ska ut och dricka. (nu hade han alltså bara suttit ensam i köket och sett på tv-serier...). Han har kissat i sängen vid två tillfällen det senaste halvåret efter att han druckit, spytt ner sovrumsmattan en gång, somnat på golvet ett antal gånger.

Han dricker tills han däckar nästan var gång, och har minnesförluster minst 80% av gångerna. När jag pratar med honom om det så verkar det inte alls gå in att det är oroväckande att ha minnesförluster så ofta efter man druckit, och att det inte är normalt."

Det händer ofta, han är ute och dricker, han har använt sängen som toalett två gånger på ett halvår, spytt på golvet... etc etc.

TS har en treåring sedan innan, då kan de inte varit ett par så länge och han visar redan detta beteende?
    Det enda är nolltolerans, det kommer inte att gå annars.
    Det vågar jag lova.

• Fanny b
    Anonym (Orolig fru) skrev 2013-12-08 11:06:44 följande:
    Hej igen, och förlåt för att jag inte fick gått in och berättat hur det gick igår. Vi pratade väldigt mycket om det, hela dagen. Han förstår verkligen att han har ett problem, och han sa själv att han hade tänkt mycket på det senaste veckan. Han förstod inte riktigt vad som hade hänt den kvällen. Hur som helst så är han beredd att göra vad som helst för familjen och det vi kom fram till var en nolltolerans mot sprit, och en gräns på en enhet när det kommer till öl, vin osv. 

Han kan alltså ta ett glas vin eller en öl till maten, men inte mer. Det var alltså mitt förslag och inget han har "förhandlat sig till". Nu får vi se om det verkligen har gått in denna gången, och om den nya "regeln" fungerar. Gör den inte det så är det fullständig nykterhet som gäller.

Jag förstår att många skriver "lämna" på en gång, och tycker jag är naiv som skriver att han är underbar på alla andra vis. Självklart är jag först och främst mamma, men i det ingår att inte bryta upp en familj och ta min son från den man funnits där sedan han var under året, som han älskar och ser som sin pappa. När jag gifte mig ingav jag även ett löfte, om att stötta min man genom goda och dåliga tider. Jag lämnar honom inte för att han har ett problem, som han önskar att ta tag i. (lyckas han inte så har vi såklart inget annat val, men det får vi ta då)
    Nu hoppas jag ju att han klarar detta men om han inte kommer att klara av denna alkoholgräns så tror jag inte han kommer klara av att vara nykterist. Jag tycker du gör rätt att ge honom en chans till men vad du bör fokusera på är att om han kommer ha svårt för detta och dricka mer än vad ni kommer överens är tyvärr hans prognos för att klara dålig. Så du bör vara noga med att veta vad dina gränser går. För lever man ihop med en missbrukare är det lätt hänt att man fastar i en cirkel där ens sambo missbrukar, för att sedan ångra sig och lova att hen kommer sluta upp med det, för att sedan börja missbruka igen.
  • xSpinell
    Anonym (Urk) skrev 2013-12-08 14:41:56 följande:
    Jag tror inte på sådana ..................................................................................................................

TS har en treåring sedan innan, då kan de inte varit ett par så länge och han visar redan detta beteende?
    Det enda är nolltolerans, det kommer inte att gå annars.
    Det vågar jag lova.

Jag säger inte emot dig , det ligger ju en poäng i det du säger Flört(jag vet)

Jag har också levt ihop med en missbrukare/periodare en gång i tiden (20år sedan nu)

Men det handlar ju inte bara om att en missbrukare måste se sitt eget problem.
    Det handlar även om att jag som partner kanske någon gång måste inse att det inte går att fortsätta
    på detta vis och kanske inse att den ända vägen till en värdig tillvaro är att lämna .

Det måste ju TS inse själv , men det är inte lätt när en person i nyktert tillstånd har många goda sidor

Men jag är ju man i detta och kan ju inte säga att kvinnor som dricker är lika våldsamma som
    män och förstör o grisar ner lika mycket , men dom kan vara   djävligt   djävligt   bitchiga (fy fan)
  • Anonym (Orolig fru)
    Anonym (Nin) skrev 2013-12-08 14:29:36 följande:
    Det låter ju jättebra Glad Vad sa han om soffan, trodde han på att han kissat där? Jag håller helt med dig att man faktiskt förtjänar en chans när allting annat fungerar Glad

Människor har så jäkla bråttom att skrika lämna varje gång något är fel. Enligt ett inlägg, visserligen ett ganska gulligt inlägg så ska jag också lämna min man Skrattande 
    Ja, jag hoppas verkligen att det kommer fungera:) Han verkar väldigt seriös och pratar hela tiden om att "barn och alkohol" går inte ihop, och att han vill vara en bra förebild för barnen. Ja, han kom faktiskt till och med ihåg det när jag berättade för honom. Skämdes rejält men menade att han måste ha gjort det halvt i sömnen, och trott att han var utomhus. Hur som helst höll han med om att det var totalt oacceptabelt och han förstod att jag hade blivit rädd.

Ja, folk har generellt väldigt lätt för att skrika "lämna". Jag kan förstå det med tanke på att de bara får med sig den lilla informationen som står här, om problemet. Jag kunde ju ha skrivit ett åtta gånger så långt inlägg om hur bra, trygg, stabil och kärleksfull vår relation är i övrigt. 

Jag tänker ge honom en chans, både för min, hans och barnens skull. Men då måste han visa att han menar allvar och det betyder INGA fler sådana här episoder.
  • Anonym (det går...)

Har själv varit samma sits som TS man. 
    Men det går att förändra sitt beteende om bara vill. Har själv haft problem med att känna av vart gränsen för mitt drickande har gått ända sen man kom i kontakt med alkohol för 25 år sen.

För min egen del så var droppen när jag vaknade på min egen födelsedag en lördagmorgon för några år sen och har pissat ner mig i sängen för att jag var så jävla full så jag inte visste vad jag hette när jag gick och la mig, samtidigt som jag hör frun och mina 3 barn förbereda firandet i köket.

Jag skämdes nåt fruktansvärt över mig själv, så där och då  bestämde jag mig för att aldrig mer utsätta min familj för detta.

Senare samma dag slängde jag all sprit som fanns i huset.

Själv dricker jag ingen starksprit öht längre och max 1 öl eller 1 glas vin till maten, that's it !
    Jag håller stenhårt på det.

Så om TS man verkligen har bestämt sig för detta så kommer det att funka.

• Anonym (Orolig fru)
    Anonym (det går...) skrev 2013-12-09 11:35:58 följande:
    Har själv varit samma sits som TS man. 
    Men det går att förändra sitt beteende om bara vill. Har själv haft problem med att känna av vart gränsen för mitt drickande har gått ända sen man kom i kontakt med alkohol för 25 år sen.

För min egen del så var droppen när jag vaknade på min egen födelsedag en lördagmorgon för några år sen och har pissat ner mig i sängen för att jag var så jävla full så jag inte visste vad jag hette när jag gick och la mig, samtidigt som jag hör frun och mina 3 barn förbereda firandet i köket.

Jag skämdes nåt fruktansvärt över mig själv, så där och då  bestämde jag mig för att aldrig mer utsätta min familj för detta.

Senare samma dag slängde jag all sprit som fanns i huset.

Själv dricker jag ingen starksprit öht längre och max 1 öl eller 1 glas vin till maten, that's it !
    Jag håller stenhårt på det.

Så om TS man verkligen har bestämt sig för detta så kommer det att funka.
    Ville bara säga TACK för att du delade med dig av din historia!!!
  • Anonym (smygalkis)

hej har läst din tråd. Är man i 40 års åldern som har liknande problem, det har eskalerade de sista åren från en gång i månaden till två ggr i veckan. Men nu är det slut på dricka för mig. Vi har testat alla varianter, ett glas varje gång, filmning, diskussion, jag kör på fester etc. Vi hade låsbara skåp med alla sprit, men jag hade vin i vedboden...ja en alkis kan vara väldigt kreativ, maipulativ och ljuger för att få ha sin fix. Jag somnade överallt, en kväll hittade hon mig i våran walking closet bland hennes skor, eller under vardagsrumsmattan eller i hundbädden. som tur är har vi inga barn.

ja varje vecka blev en fight till slut. Det enda man kunde vara säker på var att man skulle åka dit, ja, bli för full. Jo jag har ett bra jobb, högavlönad och är en bra person nykter, men suget är där varje dag. Min fru dricker mycket måttligt, men varje vecka, 1-3 glas en fredag, medan jag gick holmgång i barskåp mm. Som idag har hon druckit 2 glas vin, och jag sitter här med mitt kaffe.

Livet suger, det är som det är vardag hela veckan, men frun är överlycklig, och det är väl det som räknas. Största orosmomentet kommer vara när hon ska åka bort i juni på tjejhelg, jag vet att kommer supa som ett svin om jag är hemma, en hel helg, det kommer bli katastrof. Men man får ta en dag i taget.

• Tom Araya
    Anonym (Urk) skrev 2013-12-08 12:51:01 följande:
    Den överenskommelsen tror jag inte på, har man fallenhet för alkohol så vill man ha mer.
    Då är det bättre att inte ta något alls.
    Nej, det stämmer inte. I så fall skulle sådana personer få problem med alkohol från första gången de drack.
  • CamillaTV

Hej!

Jag heter Camilla och jobbar med castingen för ett nytt Tv - program för kanal 5. 

Vi söker par som kan ha konkreta problem i sin relation eller helt enkelt bara vilja liva upp sin kärleksrelation.

Vår folkkära programledarduo kommer att flytta hem till paret under en veckas tid och ha i uppgift att försöka liva upp relationen.   

Jag letar med ljus och lykta efter tips på par som skulle kunna passa. 

Skicka ansökningar samt bild till camilla.holmgren@mexikomedia.com

Vänliga hälsningar, Camilla

• Anonym (Z)
    Tom Araya skrev 2014-04-13 00:36:55 följande:
    Nej, det stämmer inte. I så fall skulle sådana personer få problem med alkohol från första gången de drack.
    Nja, det är väl snarare så att om man utvecklat ett beroende är det väldigt svårt att gå tillbaka till normal konsumtion.
  • xSpinell
    Anonym (Z) skrev 2014-06-03 21:00:00 följande:
    Nja, det är väl snarare så att om man utvecklat ett beroende är det väldigt svårt att gå tillbaka till normal konsumtion.
    Nja ,Obestämd(det var nog rätt svar)

Jag har nog väldigt svårt att tänka mig att en person som har utvecklat ett alkoholberoende skulle
    kunna sitta o ta ett glas ihop med sin partner en kväll eller eftermidda utan att flaskan måste tömmas.

Sen kan man ju diskutera en annan fråga , vem är det som har alkoholproblem då ?
    Om nu inte dom som dricker anser sig ha problem , vilket dom sällan anser sig ha .
    Då är det kanske vi andra som sitter bredvid o tittar på som har problem
    med spriten , men om så vore fallet.
    Så måste ju halva Sveriges befolkning ha spritproblem .

Rätta mig om jag har missat något i den frågan .
Svar på tråden Min man kan inte hantera alkohol