• AJMac

en avhandlingsstudie, gällande sambandet mellan grupptillhörighet och psykisk hälsa

Hej,

Jag är en psykologistuderande på Dundee universitetet i Skottland. För närvarande genomför jag en avhandlingsstudie, gällande sambandet mellan grupptillhörighet och psykisk hälsa. studien handleds av professor Fabio Sani som också varit med och grundat University of Dundee. Jag vill ta reda på hur viktigt det sociala stödnätverket är för vår psykiska hälsa när vi blir föräldrar. Du måste ha fött barn någon gång de senaste sex månaderna (minst fyra veckor sedan).

Länken till min undersökning finns här under. Jag hoppas att många av er vill delta i min studie och fyller i enkäten som består av cirka 50 frågor. Den tar ungefär 10-15 minuter att genomföra. Du kan fylla i den på ditt modersmål.

Till dig som deltog i min första studie under graviditeten. Jag skulle uppskatta enormt om du kunde delta i den här också, eftersom uppgifterna skulle vara otroligt viktiga och skulle kanske till och med innebära att min studie publiceras. 

Ett stort tack på förhand, jag hoppas att många av er vill vara med och hjälpa till! Tveka inte att höra av er till mig via e-post om ni har några frågor – Jag besvarar dem gärna.

https://www.esurveycreator.com/s/56152f2

Vänliga hälsningar,

Anne MacGregor

Dundee universitetet, Skottland

a.y.macgregor@dundee.ac.uk

• Svar på tråden en avhandlingsstudie, gällande sambandet mellan grupptillhörighet och psykisk hälsa
  • Betty Ballbreaker

Sugig enkät enligt mig:
    Nr 1 Definiera familj: menar ni ursprungsfamilj eller nuvarande nybildad familj eller både och
    Nr 2 Inkludera svarsalternativet "vet ej/kan ej svara", användbart även för item-analys
    Nr 3 Vad är det för skillnad mellan "Instänmer" och "Instämmer helt"? I min värld betyder de två samma sak.. Finns bättre sätt att formulera svarsalternativ:/?? :)

Med ovan sagt: jag tror att er studie säger nada... Alldeles för vaga frågor sant svarsalternativ... Lycka till att dra slutsatser utifrån detta!

• AnnaGreta 378
    Betty Ballbreaker skrev 2013-12-07 01:03:37 följande:
    Sugig enkät enligt mig:
    Nr 1 Definiera familj: menar ni ursprungsfamilj eller nuvarande nybildad familj eller både och
    Nr 2 Inkludera svarsalternativet "vet ej/kan ej svara", användbart även för item-analys
    Nr 3 Vad är det för skillnad mellan "Instänmer" och "Instämmer helt"? I min värld betyder de två samma sak.. Finns bättre sätt att formulera svarsalternativ:/?? :)

Med ovan sagt: jag tror att er studie säger nada... Alldeles för vaga frågor sant svarsalternativ... Lycka till att dra slutsatser utifrån detta!

Tyvärr håller jag helt med. Skulle vara ursvårt att få fram ett vettigt resultat med dessa alternativ. Validitet?
    Men jag har deltagit ändå.
  • Betty Ballbreaker

Jag har också deltagit! Och svarar lika seriöst som frågorna och svarsalternativen är utformade:) Har svårt att tro att en forskare har godkänt dessa frågor:)

• Betty Ballbreaker

På de senare frågorna är svarsalternativen än mer bedrövliga, haha!! T ex "lika ofta som vanligt" och "inte alls"! Om jag är "inte alls" i vanliga fall, sä kan jag ju lika gärna svara "lika ofta som vanligt".. Hahaha!!!

• Lady Paraplyh

Jag svarade på enkäten, men det var väldigt vaga frågor. Dessutom en massa frågor om barnafödande och jag har inga barn, men det fanns inte som alternativ.

• AJMac
    Frågorna är översatt av en professionell eller formella undersökningar, beroende på frågan. Jag är ledsen om vissa av dem är svåra att förstå.

Tack och god jul. :)
Svar på tråden en avhandlingsstudie, gällande sambandet mellan grupptillhörighet och psykisk hälsa