• beaahhh

Jag orkar inget!!

Haft det enormt tufft sista tiden, många som dött på kort tid och mycket som hänt. Är helt slut. och mitt i all sorg ha jag liksom inte tid att landa o sörja, tankarna snurrar över allt jag måste o borde o egentligen vill göra men som jag ej orkar, känner inte igen mig själv, jag som alltid varit så positiv o stark  orkar nu inte jobba, mina hobbys känns mest jobbiga, roliga nyheter blir jag inte glad över, ja vet man är inte svag för att man sörjer (eller?) utan man ska tilltåta sig känna, men jag känner så mycket och mitt i allt även stressas jag över allt jag måste göra hemma, städa, tvätta, julfixa allt känns jobbigt, t.om laga mat känns jobbigt, bara att lyckas somna, vakna, dusha och tvvinga i sig mat o gå ut med hunden är som att bestiga ett berg och jagoroar mig för att folk blir besvikna över att jag inte orkar finnas för dem, orkar inte fika med vännerna, prata i telefon osv, oroar mig över att när jag väl är ute ur sorgen att folk inte finns där, jag har alltid funnits för folk men nu orkar jag inte, orkar ju knappt finnas för mig, en annan sak som oroar mig, jag har senaste veckorna i sorgen inte orkar laga mat, hur länge kan man leva på skräp och färdig fryst mat utan att det är "skadligt" det enda jag orkar är att fixa sånt just nu, jag som annars jobbar i restaurangbranchen o älskar att lagat mat, inget känns kul, allt känns jobbigt och tufft, jag gråter av minsta motgång som jag innan hade skrattat åt (att tv kanaler är borta eller något gått sönder osv) känner så mycket och vet inte riktigt vad jag ska göra alltså

• Svar på tråden Jag orkar inget!!
  • Anonym (My)

Jag skickar styrkekramar till dig för jag tror du behöver det❤ ibland rullar livet på i ett rasande tempo och du har inte hunnit landa i din sorg och bearbeta allt som hänt. Då tar kroppen stryk. Du är helt klart utbränd och utmattad. Det är inte lätt att bara stanna upp och slappna av. Men du måste nog försöka göra det! Försök tänka i annat sätt än du gör idag. Hur mkt gör du som du egentligen skulle kunna strunta i? Inget, säger du säker. Men om du skulle bli allvarligt sjuk och inte orka göra alla måsten. Går jorden under? Nej! Släpp kraven på dig själv innan det brakar. Tänk på dig själv i första rummet! Försök, snälla! Kram

• Anonym (ts igen)

loggades ut men är här igen (ts) tror du jag är utbränd alltså? är det inte bara sorgchocken som gör mig apatisk och att allt känns meningslöst? vad är skillnaden på tung sorg och utbrändhet? är det inte vanligt att i sorgen inte ha lust till något första tiden? är det verkligen alltid utrbrändhet? jag känner mig mest ledsen, tror inte utbrändhet känns såhär, för det känns som att jag "bara" måste tillåta mig sörja utan att känna krav på allt jag borde, att om jag inte gör det KAN det leda till utbrändhet sen? tack för kramen och svaret = )

• kudden12

Samma för mej, 2 kompisar och min pappa gick bort i somras, allihop i cancer ...
    Jag har mått bedrövligt, såg ingen mening med nånting
    Jag har nu ätit "lyckopiller" i ett par månader,
    Och mår bättre. Innan orkade jag inte med nånting, grinade hemma och på jobbet..

• Waldo

Det tar tid att sörja färdigt, det är helt naturligt och det måste få ta tid.

Det är först när vi börjar forcera, när vi försöker stoppa undan det, skynda på det som det kan bli besvärligt
    Beroende på vilka relationer man haft med de avlidna kan det ta upp till ett eller två år att komma ur sin sorgeprocess och det är fullständigt normalt att känna allt det du känner just nu.
    Du är inte utbränd - du sörjer och ska tillåta dig att göra det

Våra vårdcentraler har utmärkta kuratorer som kan hjälpa i samtalskontakter vid sådana här tillfällen.
    Det kan vara jättebra att få prata med någon utomstående några gånger
    Kontakta din läkare eller vårdcentral om det

Oroa dig inte om maten, såvida du inte slutar äta helt så kommer du att överleva. Låt matlusten återkomma med tiden och sorgeprocessen.
    Vad bra att du har en hund!
    Du kanske inte kan vara allt du var tidigare för din hund just nu, men regelbundna promenader ger dig små endorfinströmmar i kroppen vilket är bra just nu. Endorfiner är kroppens eget morfin och lindrar smärta och stress vilket du behöver.

Släpp stressen med att du inte ringer folk.
    Det är ju faktiskt andra som ska ringa och stötta dig just nu, eller hur?
    Om dom inte klarar av att göra det så får du omvärdera dina vänskapsförhållanden efter denna processen.
    Vilka gjorde det av själviskhet och vilka gjorde det av andra orsaker, det kan vara en nyttig erfarenhet och tillfälle att städa sitt liv från negativ energi
    Men detta är inget som ligger på dig utan på andra i din omgivning

Julen kommer och går.
    Det blir jul även om det inte finns hemrullade köttbullar och är storstädat under badkaret
    Faktum är att det är mest jul när friden är störst, släpp kraven, flyt med.
    Gör bara det du vill. Vill du bara köpa julklappar och hyacinter i jul då gör du det
     En första jul utan närstående kan dessutom bli svår känslomässig - så sänk kraven

• Anonym (Joahnna)
    Waldo skrev 2013-12-07 10:57:35 följande:
    Det tar tid att sörja färdigt, det är helt naturligt och det måste få ta tid.

Det är först när vi börjar forcera, när vi försöker stoppa undan det, skynda på det som det kan bli besvärligt
    Beroende på vilka relationer man haft med de avlidna kan det ta upp till ett eller två år att komma ur sin sorgeprocess och det är fullständigt normalt att känna allt det du känner just nu.
    Du är inte utbränd - du sörjer och ska tillåta dig att göra det

Våra vårdcentraler har utmärkta kuratorer som kan hjälpa i samtalskontakter vid sådana här tillfällen.
    Det kan vara jättebra att få prata med någon utomstående några gånger
    Kontakta din läkare eller vårdcentral om det

Oroa dig inte om maten, såvida du inte slutar äta helt så kommer du att överleva. Låt matlusten återkomma med tiden och sorgeprocessen.
    Vad bra att du har en hund!
    Du kanske inte kan vara allt du var tidigare för din hund just nu, men regelbundna promenader ger dig små endorfinströmmar i kroppen vilket är bra just nu. Endorfiner är kroppens eget morfin och lindrar smärta och stress vilket du behöver.

Släpp stressen med att du inte ringer folk.
    Det är ju faktiskt andra som ska ringa och stötta dig just nu, eller hur?
    Om dom inte klarar av att göra det så får du omvärdera dina vänskapsförhållanden efter denna processen.
    Vilka gjorde det av själviskhet och vilka gjorde det av andra orsaker, det kan vara en nyttig erfarenhet och tillfälle att städa sitt liv från negativ energi
    Men detta är inget som ligger på dig utan på andra i din omgivning

Julen kommer och går.
    Det blir jul även om det inte finns hemrullade köttbullar och är storstädat under badkaret
    Faktum är att det är mest jul när friden är störst, släpp kraven, flyt med.
    Gör bara det du vill. Vill du bara köpa julklappar och hyacinter i jul då gör du det
     En första jul utan närstående kan dessutom bli svår känslomässig - så sänk kraven
    Åh vilket bra inlägg!!
    Håller verkligen med om att det är viktigt att du sänker kraven på dig själv.
    Ang din fråga om sorg eller utbrändhet. Sorg kan ha många likheter med depression och kan övergå i en depression som behöver behandlas. Var gränsen går? Man brukar säga om sorgen inte förbättras över tid utan man mår sämre och sämre och det går ut över viktiga områden i livet som relationer och arbete så kan det vara värt att fundera över om man behöver söka för att ta reda på om man har en depression som kan behandlas.

Hur länge sedan var det allt det jobbiga hände för dig?

Sorg och krisreaktioner tar tid. Ofta kan en efterreaktion komma när man "tror att allt är över och man borde må bra igen". Då blir man förvånad, och besviken. Det tar längre tid än man tror och man kan inte forcera det hela. Däremot kan man unna sig att söka hjälp när det blir för jobbigt.
    Kram
  • Anonym (trådstartaren)

hej igen och tack för fina svar, allt har hänt senaste veckorna och månaderna mycket på kort tid. tror nog bara jag måste låta mig vila o sörja o sänka kraven och skita i vad andra tror tycker o tänker om jag är lat eller taskig eller självisk, jag måste nog tillåta mig vara lite självisk, svårt för mig som annars alltid är "den som finns" "glädjespridaren och allas solstråle. dom och jag får helt enkelt acceptera att det inte är så, just nu, hoppas jag kommer tillbaka till den jag var innan denna mörkaste av höstar. kram och tack alla fina snälla vackra rara
    god jul till er

• Anonym (trådstartaren)

ps, tror ni att gå på massagé, ta bad, promenera med hunden, lyssna på avslappningsband, yoga och sånt kan hjälpa mig tillbaka till den jag var och kan vara bra för att "dämpa allt jag känner" jag vill inte ta alkohol droger tabletter eller sånt, tror mer på att våga känna o hantera här o nu o inte skjuta upp det med hjälp av tabletter, tänker jag fel? igår när jagskrev hade jag en svacka och jag gör mer än dushar äter o sover, massor faktiskt, men jag hade en dålig dag och såg liksom ner på mig själv. ni har rätt ni som skrev att jag gör tillräckligt o mer än jag tror osv. tack snälla

• Anonym (Joahnna)
    Anonym (trådstartaren) skrev 2013-12-07 17:49:37 följande:
    hej igen och tack för fina svar, allt har hänt senaste veckorna och månaderna mycket på kort tid. tror nog bara jag måste låta mig vila o sörja o sänka kraven och skita i vad andra tror tycker o tänker om jag är lat eller taskig eller självisk, jag måste nog tillåta mig vara lite självisk, svårt för mig som annars alltid är "den som finns" "glädjespridaren och allas solstråle. dom och jag får helt enkelt acceptera att det inte är så, just nu, hoppas jag kommer tillbaka till den jag var innan denna mörkaste av höstar. kram och tack alla fina snälla vackra rara
    god jul till er
    Så rätt du tänker nu! Gissar att du är sådan som alltid ställer upp för andra, är duktig och har höga krav på dig själv. Lätt drabbas av dåligt samvete om du inte gör allt som du brukar. Nu är det dags att du tänker på dig själv. Gör mer av det som ger goda känslor i kroppen, det som du mår bra av. Släpp taget om det andra!
  • Anonym (Joahnna)
    Anonym (trådstartaren) skrev 2013-12-07 17:55:02 följande:
    ps, tror ni att gå på massagé, ta bad, promenera med hunden, lyssna på avslappningsband, yoga och sånt kan hjälpa mig tillbaka till den jag var och kan vara bra för att "dämpa allt jag känner" jag vill inte ta alkohol droger tabletter eller sånt, tror mer på att våga känna o hantera här o nu o inte skjuta upp det med hjälp av tabletter, tänker jag fel? igår när jagskrev hade jag en svacka och jag gör mer än dushar äter o sover, massor faktiskt, men jag hade en dålig dag och såg liksom ner på mig själv. ni har rätt ni som skrev att jag gör tillräckligt o mer än jag tror osv. tack snälla
    Massage, varma bad, hundpromenader, avslappning, yoga = UTMÄRKT!!! Alltihop är sådant som främjar "Lugn-och-ro-systemet" i kroppen.Prioritera allt sådant som tar hand om dig själv, sömn, näringsriktig mat, vila, avslappning värme. Gosa med hunden och kom ut i friska luften varje dag. Tillåt dig själv att prioritera bort det som inte är högsta prioritet. Och högsta prioritet just nu är att ta hand om DIG.
Svar på tråden Jag orkar inget!!