• Lunah

Hjälp mig välja amningspump

Behöver en bra amningspump. Har tidigare testat avent isis för rätt många år sen och var nöjd. Nu verkar inte modellen längre hets isis dock men priset är detsamma. Frågan är vad jag ska välja. Valen står mellan manuell avent och medela med calma-flaska. Båda finns på kampanj på nätet för 429:- resp 450:-. Det tredje alternativet är avents enklaste elektriska pump som går att köpa i Ullared för 800:-. Hjälp mig att välja. Behöver pumpa flera gånger per dygn 5-7 ggr ( och syftet ska även vara att hålla igång produktionen) . Tr tacksamt emot rekommendationer .

• Svar på tråden Hjälp mig välja amningspump
  • yodi

behöver du pumpa flera gånger per dygn så hade jag nog satsat på en elektrisk

• malzac

Ja, du får ju välja vad som funkar bäst för dig, men jag pumpade 3-4 gånger per dag i ett halvår när jag var tvungen att gå tillbaka till jobbet efter 6 månader och hade aldrig pallat med en manuell (jag hade en Avent som faktiskt gjorde ont på mig, och handen blev trött, men det är säkert individuellt). Även en enkelsidig pump (Medela Swing) tog för lång tid, så jag skulle rekommendera en elektrisk dubbelpump. Själv använde jag Ameda Lactaline och var väldigt nöjd med den, men jag är inte säker på om den går att köpa i Sverige.

Sen skulle jag också vilja påpeka att om du vill använda en Medela Calma för att göra att din bebis får jobba för mjölken så att hen inte vänjer sig av med amning så ska du veta att den funkar bra i början men sen blir den slapp så att mjölken kommer för lätt. Jag själv fick problem med amningen efter att det hände men lyckades ta mig tillbaka. Så vitt jag vet så finns det inga flasknappar som liknar bröstet tillräckligt mycket, oavsett vad tillverkarna säger. Om du ska gå över helt till flaska är det ju dock inga problem och Calman droppar inte av sig själv vilket är bra, men då kanske det också finns billigare alternativ att välja.

• Bling1975

Du kanske har lätt för amning och pumpning, men för mig så var bästa alternativet att hyra en pump på BB. Då kunde man dubbelpumpa och den var elektrisk. Så länge jag försökte amma så hade vi calma, men bebisen fick gaser så när amningen havererade så gick vi över till mam med ventil i botten.

• Gladskit

Jag fick inte ut en droppe med Avent (handpump) utan vi hyrde en Medela från sjukhuset. Man kände sig lite som ett kreatur som satt där i soffhörnet med den där pysande maskinen. Men effektiv var den.

• lennartsdotter

Jag har pumpat sporadiskt och då funkar Avents pump bra, men ska du pumpa flera gånger om dagen är det antagligen värt att satsa på elektrisk pump. Det blir ju rätt jobbigt att pumpa manuellt.

• klarabella87

philips avent elektrisk har jag den är toppen

men jag tycker handpumpar är värdelösa, så mycket jobb.. 

elektiskt kan du bara sätta på trycka på on och se på tv under tiden

• Mrs VW

Medela är helt klart bäst. Jag har hyrt på bb. Sist köpte jag egen för 1700. Det var de värt

• klarabella87

medela elektisk hade jag innan.. tycker den och philips elektrisk är snarlika ! Båda är bra!

Svar på tråden Hjälp mig välja amningspump