• 1990amanda

Vägrar välling, Tips tack!

Har en snart 9 månanders bebis, som inte vill ha välling eller ersättning, HOn vill bara ha mitt bröst! Har inte mkt mjölk kvar och hon äter endast "bröstet" på natten! Under dagen får hon mat, gröt, mellanmål m.m!

Men på kvällen vägrar hon välling och håller sig vaken läääänge och väntar tills jag går och lägger mig för att få bröstet, Hon använder det som napp och vägrar i stort sätt släppa de under natten! Tar ja försikigt ut de vaknar hon , börjar gråta och blir sur!

Har försökt med alla sorters nappar men hon tar ingen. Vill gärna sluta amma under natten och ist då ge välling/ersättning.'

Någon som känner igen sig, ngn som har tips.. Har sen också bara kvar mjölkproduktionen i ena bröstet då hon helst ligger vid de under natten ..

• Svar på tråden Vägrar välling, Tips tack!
  • emmisss

Min första var likadan! En riktig tuttsugare!

När hon var 7-8 månader orkade jag inte mer på natten så vi körde en lite drastisk metod, min man fick helt enkelt ta henne och vänja henne av vid bröstet...

Det tog ca 3-4 nätter...
    Hon var åt bra under dagen och hade endast bröstet som vana...

• emmisss

Jag fick min tjej att dricka välling genom att blanda ut gröten till välling, hon hade nämligen smaksatt gröt, så det gick lättare att fortsätta på samma smak! Och så testade jag på dagen! Visste att om jag skulle ge på natten så blir det en vana istället! Fy för att gå upp och göra välling mitt i natten istället för att sova!:)

• bullerbyn

Sov borta en natt? Lår din partner ta kvällen. Eller iaf stanna borta under kvällen till hon har somnat så finns du där sen om hon vaknar på natten. Funkade för oss!

Min son var likadan och vägrade sova middag utan att amma, så gick jag på promenad varje gång, sen glömdes tutten bort på dagen :) jag nattammade fortfarande då.

• skogsvitter

Men hon är ju mitt i separationsfasen!! Det har ju ingenting med välling eller mat att göra, utan hon har helt enkelt enorm separationsångest och behöver amningen och bröstet för att känna sig trygg på nätterna! Vänta ut separationsfasen innan du gör något alls öht, och ge henne så mycket närhet och amning som det bara går, så ska du se att det där går över helt av sig själv kanske bara om någon vecka eller två!

Att överge en ammande bebis mitt i separationsfasen är fruktansvärt brutalt och hänsynslöst, spelar ingen roll att bebisen är med pappan när det är mamman som är den primära (ibland enda) anknytningspersonen och framförallt när amningen är en mycket viktig källa till känsla av tillit och trygghet!

Enda tipset till föräldrar med barn i separationsfasen är att håll ut det ger med sig alldeles strax. Jag lovar!

• bullerbyn

Så att vara borta ett par timmar från sin bebis på kvällen är brutalt och hänsynslöst? Då måste ju jag var helt förskräcklig som tog en kvällskurs i matematik 2ggr per vecka vara förskräcklig :)

• skogsvitter
    bullerbyn skrev 2013-12-06 18:50:22 följande:
    Så att vara borta ett par timmar från sin bebis på kvällen är brutalt och hänsynslöst? Då måste ju jag var helt förskräcklig som tog en kvällskurs i matematik 2ggr per vecka vara förskräcklig :)
    Om bebisen skrek och ville ha bröstet under tiden så, ja?
  • skogsvitter
    bullerbyn skrev 2013-12-06 19:15:47 följande:
    Nej jag ammade iofs inte då!
    Nä då är det ju en gigantisk skillnad om man jämför med TS
  • bullerbyn

Jag håller faktiskt med dig om separationsfasen men jag tycker du använder starka ord och är överdrivet dömande. Svårt att ta dig seriöst då.

Jag håller med om att sepationsfasen är känslig och kan vara onödigt att börja böka då, man kan vänta till den har lagt sig. Men att lämna en bebis med sin far ett par timmar är inte brutalt. (Så länge barnet är van att vara själv med sin pappa, och har sin trygghet även där.)

• bullerbyn

Nu gällde detta iofs att sluta amma under separationsfasen vilket kanske inte låter som en bra idé! :)

• isolande

Välling är inget som behövs, vare sig dag eller natt. Ge ordentligmed mat/amma/ersättnign dagtid och kvällsmat typ gröt ist. Vet många som inte vill ha välling, och det är en vana som kan bli jobbig sen när de ska bli torra på natten.

Däremot håller jag med övriga här, i att separationsfasen infaller. Vill du verkligen sluta amma (man kan ju vara desperat, har själv varit där....) så tänk på att ge närhet,närhet,närhet när hon blir ledsen. Vänta annars någon månad, tills hon är stabilare Glad. Lycka till!

• Jkpg Deluxe

Ville åxå sluta amma runt den tiden, men det ville varken sonen eller dottern, de slutade mer självmant vid 10 resp. 11 mån...alltså "efter" den där lite jobbigare fasen av separationsångest! :)

• Jkpg Deluxe

Det var vid ca 10 mån (då vi märkte att de var påväg ur den här fasen) som vi fasade ut amningen med att erbjuda vatten i flaska (tvingade ej, kanske jag ska påpeka så ingen skäller! ;)
    ...i början drack de lite grann men tappade rätt snart intresset...

• dunderfredrik

Har en 10 månaders hon vägrade välling förrut och alla slags blandningar.
    Men vi börja prova massa olika flaskor.

Tillslut hitta vi en flaska och nu dricker hon välling för glatta livet.
    Dock fortfarande vägrar hon dricka ur nappflaska

• 1990amanda
    emmisss skrev 2013-12-06 15:15:45 följande:
    Jag fick min tjej att dricka välling genom att blanda ut gröten till välling, hon hade nämligen smaksatt gröt, så det gick lättare att fortsätta på samma smak! Och så testade jag på dagen! Visste att om jag skulle ge på natten så blir det en vana istället! Fy för att gå upp och göra välling mitt i natten istället för att sova!:)
    Suveränt tips! testade blanda gröt en lös så de blir som välling idag och de verkar gå ner smidigare!!! Tack för tipset!
Svar på tråden Vägrar välling, Tips tack!