• Piela

Kvalsterallergi på 4 åring Hjälp

Min pojke har nyss konstaterad kvalsterallergi. Jag känner mig otroligt frustrerad över hur svårt vi har att hjälpa honom att ha bra hälsa på vinterhalvåret. Han har långa förkylningar i kombination med allergihostan. Vi har katt men han har inte testat positivt på katt, varken på pricktest eller blodprov. Men osäkerheten finns om katten bör bort i alla fall. Han vill ju gärna ligga i sonens säng så fort vi glömmer dörren. Jag är ingen städpedant och har dåligt samvete över att inte städa och vädra sängarna så mycket som han verkar behöva. Frustration!

Min kille har även matallergier (mjölkprotein, sojaprotein och Ägg)

Finns det några här med erfarenhet av kvalsterallergi som kan ge lite peppning och råd?

• Svar på tråden Kvalsterallergi på 4 åring Hjälp
  • Pärlband

hej!
    Har en son på 5 år som fick konstaterad kvalsterallergi när han var 3 år...låg på en 4 på en 5-gradig skala....

det går inte att städa bort kvalster, dom lever inte i damm....dom finns i sängen där dom trivs i sängkläderna där det är varmt och fuktigt...

Det är inte djuret i sig som man är allergisk emot utan avföringen dom utsöndrar...så det hjälper inte att lägga kudden i frysen som man sa förr  

Fick ni inte någon information från allergimottagningen??

Man kan få eller köpa kvalsteröverdrag att bädda med i sängen, det har hjälpt våran son jättemycket. Man bäddar med dom och sedan har man vanliga sängkläder över och de byter man en gång i veckan. Kvalsteröverdragen tvättar man bara en gång om året.

Vi fick dessa gratis ,genom våran barnförsäkring,då han har svår kvalsterallergi, läkaren skriver intyg, annars kostar ett sett 4000:- tror jag.....men dom är jättebra ....hör med eran läkare så ni kan ta kontakt med det företaget som har dessa

• Piela

Vi fick inte testa med blodprov på allergimottagningen, bara pricktest och telefonuppföljning med läkare. Det var familjeläkaren här hemma som gav blodproven och jag har inte fått prata med honom igen eller veta hur mycket han är på skalan. Men jag misstänker att allergin är kraftig eftersom hans förtest var anmärkningsvärt högt. Han har även eksem som jag misstänker kommer av kvalstren. Jag har nu tvättat allt i 60 utom madrass. Den är ganska nyköpt och jag har tvättat plastskyddet. Första natten med nytvättat sov han bra utan hosta. Det var första natten på länge. Ikväll har han hostat och rosslar. Vi har inte fått mer info än broschyrer. Jag har googlat mig till  info. Medeca...någonting kvalsterskydd har vi fått info om men jag behöver läkarintyg innan jag kan beställa. Bra att få veta att de fungerar från någon med erfarenhet. Men deras hemsida var mycket bra..

Slutade din sons besvär helt med sängskydd eller tog det ett tag?  Jag vet att det med sonens födoämnesallergier tog lång tid innan alla symptom försvann efter uteslutning av allergen.

• Färgen

Min dotter på 4år fick diagnosen kraftig kvalsterallergi när hon var 2år via ett patchtest. Innan dess kliade hon sig blodig varje natt och hade eksem över hela kroppen.

Vi fick oxå rådet av läkaren att köpa skydd från medeca och de har hjälpt oss något ENORMT. Hon är nu nästan helt symptomfri när hon sover i sin säng(reser vi bort får vi ge henne Aerius dagligen för att lindra).

Från medeca kan ni även beställa en bok kostnadsfritt om kvalsterallergi som är jätte bra. Där får ni svar på mycket.

Tyvärr får man inte bort problemet med att tvätta lakan sängkläder etc, de små rackarna är nästan omöjliga att ha ihjäl så man lindrar då man får bort den värsta avföringen vid tvätt men det kommer snabbt tillbaka då man som sagt inte får bort kvalstret.

Kräv ett läkarintyg och ring och prata med ert försäkringsbolag. För er skull hoppas jag inte att ni har Länsförsäkringar för de ersätter inte kvalsterskydd (de ersätter enbart om barnet har astma), vi hade en rejäl diskussion med dem där de dumförklarade både oss och vår läkare (som är expert på barnallergi). Sen kom vi på att vi även hade en försäkran via Folksam och där fick vi allt betalt.

• Pärlband
    Piela skrev 2013-12-07 20:41:07 följande:

Vi fick inte testa med blodprov på allergimottagningen, bara pricktest och telefonuppföljning med läkare. Det var familjeläkaren här hemma som gav blodproven och jag har inte fått prata med honom igen eller veta hur mycket han är på skalan. Men jag misstänker att allergin är kraftig eftersom hans förtest var anmärkningsvärt högt. Han har även eksem som jag misstänker kommer av kvalstren. Jag har nu tvättat allt i 60 utom madrass. Den är ganska nyköpt och jag har tvättat plastskyddet. Första natten med nytvättat sov han bra utan hosta. Det var första natten på länge. Ikväll har han hostat och rosslar. Vi har inte fått mer info än broschyrer. Jag har googlat mig till  info. Medeca...någonting kvalsterskydd har vi fått info om men jag behöver läkarintyg innan jag kan beställa. Bra att få veta att de fungerar från någon med erfarenhet. Men deras hemsida var mycket bra..

Slutade din sons besvär helt med sängskydd eller tog det ett tag?  Jag vet att det med sonens födoämnesallergier tog lång tid innan alla symptom försvann efter uteslutning av allergen.

Ja ,vi märkte en fruktansvärt stor skillnad redan första natten med kvalsteröverdragen....och det märks direkt när det är dags att byta de vanliga sängkläderna ovanpå. Det brukar gå ca 6 dygn sen är det dags.

Boken om kvalster fick vi i samband som överdragen kom på posten, den innehåller jättebra fakta om just kvalsterallergi.

Håll på och byt sängkläder varje dag fram till ni får överdragen och tvätta gärna täcke och kudde varje dag också.....så har du gjort vad du kan...

Våran son får även allergimedicin och inhalerar upptill men överdragen är ändå det som hjälpt honom bäst.

När vi ska iväg eller han ska sova över hos någon tar vi bara med grejorna så funkar det jättebra...
  • Piela

Hej Färgen:
    Vi har just Länsförsäkringar som bolag... men som tur andra försäkringar på personförsäkring. Hoppas nu att de är bättre. Jag är glad att vi äntligen fått testa blod. Jag är lite skeptisk på pricktester. Han har haft diffusa problem en längre tid men inte så illa som denna vintern. Min upplevese är att dagisförkylningarna och allergin förvärrar varandra. Han verkar ha mindre eller inga problem sommartid. 
    Till veckan har vi återkontakt med läkaren sedan ska jag kontakta försäkringsbolag och beställa sängskydd åt honom.

Jobbigt för oss är att han verkar hosta mer här hemma (dagtid) än på dagis eller hemma hos andra.  Jag undrar vad mer här hemma han kan reagera på. Det gör mig mer än nojig. - Katten, -mögel eller vad är det och hur får jag det bekräftat? -Bör vi byta gamla tv-bäddsoffan mot skinnsoffa eftersom han ibland hostar när han sitter i soffan? Frågorna snurrar i skallen. Dessutom var vi in i en klädaffär häromdagen och då förvärrades hostan påtagligt innan vi gick ut igen. Vad berodde det på?

• Piela

Pärlband:
    Vad skönt att ni märkte skillnad direkt! Det känns tryggt. Jag vill beställa från  Medeca på en gång men ska tåla mig till vi får definitivt svar. Jag har hittills bara hört om testerna  via receptionen som gav mig lite snabbinfo om provsvaret. Men jag är ändå säker eftersom vi har pricktestet sedan tidigare.

Har din son haft sina symptom även dagtid eller mest nattetid och morgonen efter natten? Min kille har till och från lite hosta hela dagen. Men som sagt det är svårt att veta vad som är allergi + förkylning och vad som inte är det.

• Färgen

En förkyldning/infektion gör iallafall att min dotter är mycket känsligare i sin allergi, hon reagerar på allt möjligt som hon inte gör när hon är frisk.

Den bästa soffan för kvalsterallergiska är skinnsoffa men jag upplever inte att dottern reagerar jätte mycket på vår vanliga soffa då man inte sitter så långa stunder i soffan i taget och inte lika nära med ansiktet som i sängen.

Sen sitter det även kvalster i tjockare mattor så leker er son mycket på sånna mattor hemma kan det ju vara något han reagerar på tex hemma men inte på dagis. Det finns ju även i gosedjur så tänk på att om han har det i sängen ska de oxå tvättas regelbundet.
    Tvätta i minst 60grader och gärna med en extra sköljning.

Jag hoppas för er skull att Länsförsäkringar har ändrat sina riktlinjer sen vi var i kontakt med dem för två år sen:)

• Piela

Färgen: Nästa soffköp får vi överväga skinn. Men det är ändå dags så det är inte hela världen. Vi har inte länsförsäkringar på just barnförsäkringen så vi hoppas att vårt bolag är generöst.

• Färgen

Ja vi överväger oxå skinn till nästa soffa men nu får den gamla duga. Ibland lägger vi lakan över där dottern sitter gör att lindra lite men oftast glömmer vi.:/

• Piela

Nu har läkaren gett besked. Han hade kraftig kvalsterallergi med ett testvärde på 59 mot normalvärde som skulle vara mindre än 0.35. På ägg hade han 20 minns jag. Någon som vet mer om dessa värden.

• Färgen

Tyvärr inte när det gäller kvalster då min dotters allergi mot kvalster endast sitter i huden, men hon hade ett värde på 70-nått när det gäller jordnöt å måste ha adrenalinspruta med sig överallt.

• Öa1

Piela skrev 2013-12-08 15:52:43 följande:
    Färgen: Nästa soffköp får vi överväga skinn. Men det är ändå dags så det är inte hela världen. Vi har inte länsförsäkringar på just barnförsäkringen så vi hoppas att vårt bolag är generöst.

Hej! Två av våra tre barn har kvalsterallergi och astma, plus allergi mot pälsdjur, pollen och gräs . Båda två blev bättre redan första natten med kvalserskydd (vi köpte medecas). Tonåringen var utvilad och glad:).Vi har märkt att yngsta barnet reagerar när hon sitter i soffor som innehåller dun och fjäder.....därav skinnsoffor av bra kvalite (vissa skinn innehåller mycket krom). Ett tips.....läs lite om korsallergier då man kan reagera på andra saker när man  är allergisk. Lycka till!       
  • Piela

Nu har vi haft sängskydden i ett par veckor. Han blev inte bra över natten men hostar nu klart mindre och eksemen börjar gå tillbaka. Efter 4-5 nätter märktes en klar skillnad i minskad hosta. Dock är han fortfarande tröttare än vanligt dagtid. Jag är nojjig kring vår inomhusmiljö och misstänkt bristfällig ventilation (tilläggsisolerat och eluppvärmt istället för pannan som finns) Någon som har bra tips på hur man felsöker hus när det handlar om allergibesvär.

Svar på tråden Kvalsterallergi på 4 åring Hjälp