Hur skyddar jag min 4 åring dotter mot en galen knarkare?
OBS: Jag har bott ca 6 år i Sverige och kan inte skriva språket som en Svensson... så snälla har ni lust att strunta i alla fel och försöka fokusera på innehållet och hjälpa mig? Tack alla som förstår mig.
Min fru och jag har en gemensam dotter som är 4 år . Min fru hade 3 barn i hennes tidigare förhållande som är 20, 13 och 11.
I somras 2013 hade 13 åringen står intresse för skateboard. Han åker skateboard ca 20 timmar om dag tack vare sommaren ljuset. Sen blev det att han skapade eller blev medlem till ett gäng som jag kallar skateboard gänget. Nästan 3 - 4 veckor efter 13 åringen började åka skateboard och blev medlem i gänget så hände det ingen har väntat på: han och 3 andra pojkar i gänget blev tagen av polisen när de satt i skogen och rökte hasch och polisen hittade andra sorter av knark och droger i deras väskor och fickor. Eftersom alla 4 är mindreåringar (två 13 åringar, en 14 och en 15) så lämnade polisen ärenden till socialen.
För mig nyheten kom som en bom för att jag har inte upptäckt ett dugg alltså inga varningssignaler att 13 åringen ska plötsligt gå lång.
Min fru och 13 åringens pappa hade ett antal möte med socialen, dem har snackat med pojken, jag var med ibland. Och det verkade så att pojken lyssnade på alla och slutat umgås med skateboard gänget. Men tyvärr att han blev hotat av andra medlemmar i gänget. Pojkens pappa polisanmält 2 medlemmar i gänget men polisen gjort ett skit för att den tyckte att ärendet var tomt.
Nu är det att 13 åringen inte bara non-stop knarka från juli 2013 till dec 2013 men också blir knark försäljare. Han har tagit hemma flera gånger olika droger klara för handeln.
Han är alltid sent i natt, kommer hem kl 3 eller 4 på morgonen…I vecka 48 gick han och gänget till en drogfes i stan och blev jagade av hans föräldrar som försökte stoppa honom att gå till denna fest.
Jag blev chockade onsdagen den 4 december 2013 när jag kom hem. Det var total kos överallt. Blev vi rånad? Frågade jag min fru. Nej utan att det var min 13 åringen sonen som blev galen hemma, svarade hon: han hotade kökskniv i handen hans mamma och andra 2 syskon. Alla 3 gömde sig i ett sovrum och låst dörren. Då 13 åringen kastade sonder allt i lägenheten: speglar, tv, tavlor, väggklocka, glas, talrik, te och kaffe kopp.
Det var polisen som kom innan han lugnat sig.
Jag hämtade vår 4 åringen i förskola och när vi kom hem så började barnet fråga om det som har hänt.
Hur kan jag säga eller förklara till små barn om sån saker? Vad är nästa våldsamma överraskning måste man förvänta sig av 13 åringen? Vapen eller vad? Knarkar man och säljer man knark så kan man har lätt tillgång till vapen? Hur skyddar jag vår 4 åring dotter mot hennes halvbror om sysslar med droger och är våldsamma? Bor kvar i lägenheten med tanke på att halvbror kommer att ändra på sig? Eller hitta en tillfälligt en lägenhet och flytta med dottern kan vara bättre alternativ att skydda barnet? I fall vi flyttar ska det bli förbjud att barnet besöka hennes mamma där bor kvar halvbror som galen…
Måste lägga att det var bara tårar som rinner när frågade min fru om vore inte bra jag flyttar hemifrån med vår dotter med tanke på att skydda barnet.
Oj OJ trådet blev lång… men men vad tycker ni? Vad har ni för råd?