• Tonci

Kan man få PCO när som helst i livet?

Hej på er!

Som rubriken lyder: kan man få pco/pcos när som helst i livet?

Kan man alltså "fungera normal" först, bli med barn osv.. för att senare i livet få pco och få lite problem med att bli gravid?

Är så himla rädd för att jag ska ha något utav det.. men jag vet inte. Måste verkligen boka tid för att kolla upp det. Ringer man gyn på en gång då eller ska man gå via en "vanlig" läkare först?

Har försökt bli med barn i två års tid nu. 
    Jag blev gravid för 6 år sen, men vi kom överens om då att det inte passade riktigt.. vi ville ha fasta tjänster och vi var rätt unga osv.
    Och nu har vi alltså försökt i två års tid utan resultat. Jag har även fått ganska oregelbunden mens, eller så kanske den inte är så oregelbunden, men det är 44 dagar mellan..
    Jag hade regelbunden mens innan jag satte i en p-stav.

Om det nu kommer fram att jag har svårt för att bli med barn nu kommer jag aldrig kunna förlåta mig själv eller sambon för att vi inte behöll det lilla knytet som höll sig kvar.. :(

• Svar på tråden Kan man få PCO när som helst i livet?
  • Pepsi

Kan inte svara på om PCO/PCOS kan komma och gå under livets gång. 
    Men kan lova dig att om det skulle visa sig att du har det, så finns mycket hjälp att få.

Ibland kan jag tycka att det var skönt att jag hade PCOS, istället för att bara vara ofrivilligt barnlös där läkarna inte kan säga vad det beror på och ofta inte kan göra så mycket. 
    Istället fick vi hjälp med tabletter som startade min ägglossning. Det tog lite tid med tabletterna, men nu sitter jag här och är snart i vecka 34. 

Jag ringde direkt till gyn och berättade mina problem och därifrån fick vi hjälp inom 3 månader. Så fungerade det här. :)

Tycker du ska ringa gyn så du får ordning på vad det nu är som spökar för er :)

Lycka till :)

• Tonci

Tack så jättemycket för ditt svar! :) 
    Känns genast lite bättre :)

Och grattis till bebben!! =)

• Pepsi
    Tonci skrev 2013-12-04 13:59:26 följande:
    Tack så jättemycket för ditt svar! :) 
    Känns genast lite bättre :)

Och grattis till bebben!! =)
    Det var så lite så. Har var inne i "skaffa barn karusellen" med tabletter i lite mer än ett år..Så tycker det är viktigt att  peppa andra tjejer som kanske sitter i samma situation. 
    För att jag märkte hur jobbigt det var när man inte prata om det eller kanske inte hade någon som riktigt kunde föreställa sig hur det är att inte bli "på smällen" vid första eller andra försöket. :)

Så familjeliv hjälpte mig massor, så nu får jag ge tillbaka lite =D

Tack :)
  • valkyrie

PCO är ingen sjukdom man får utan det är ett medfött "fel" som gör att äggstockarna är större än normalt. Hos kvinnor bildas testosteron i äggstockarna och eftersom att de är större än normalt oftast 50-100% större så tillverkar kroppen extra mycket testosteron. Det leder i sin tur till att produktionen av östradiol och progesteron minskar och då uteblir ägglossningen.

Du insjuknar alltså inte i PCO, däremot kan miljön leda till att symptomen märks mindre. Vid bra kost och bra träning kan många av symptomen blir mycket bättre. Men med högt intag av socker och raffinerat spannmål som leder till höga insulinnivåer så triggas testosteronproduktionen än mer och symptomen förvärras.

• 120512

Tror du ska kolla med din gynekolog. 
    Jag har själv PCO pga jag inte haft ägglossning på länge. 
    Då min period har spökat som värsta bergodahlbanan. 
    Men med bra mat och träning så funkar det bra enligt min gynekolog.

Svar på tråden Kan man få PCO när som helst i livet?