• MissEofc

Äter min dotter för lite?

Min dotter på 11 månader äter tydligen väldigt lite enligt vissa av mina kompisar med barn. 
    En vanlig dag äter hon en portion gröt på morgonen, en flaska ersättning vid 12, en flaska ersättning till vid 3-4 och sen mat vid 18. 
    Anledning till att hon inte får mat vid lunch är för att hon äter typ en sked då, sen spottar hon ut resten, och då vägrar hon även mat på kvällen senare. 
    Sen när hon ska sova får hon en flaska till, för utan flaskan somnar hon inte.

Hon går upp bra i vikt, hon vägde prick 12 kilo på 10 månaders kontrollen så jag har ju en stor bebis! 
    Men mina vänner reagerar på att hon äter så lite mat. 

Nån mer med barn som äter "lite"? 

• Svar på tråden Äter min dotter för lite?
  • Philippa

Ja, hon äter för lite mat och för mycket ersättning.

• tinis77

Har du provat med plockmat istället för puré? Mina har aldrig gillat mosad mat, de vill ha bitar.
    Ersättning är ju dock inget farligt att ge, det det går att ge hela första året som huvudmål. Och så länge hon växer som hon ska så funkar det.

• tinis77

Fast ersättning är väl inte bukfylla ändå?? Du kan ju amma eller ge ersättning hela första året.

• Hannah76
    tinis77 skrev 2013-12-04 11:33:59 följande:
    Fast ersättning är väl inte bukfylla ändå?? Du kan ju amma eller ge ersättning hela första året.
    Ja det är möjligt att man kan det. Men jag tycker det låter som väldigt lite mat för ett barn som är ett år.
  • Queenie70

Ja det är för lite mat.

• Natulcien
    tinis77 skrev 2013-12-04 11:28:54 följande:
    Har du provat med plockmat istället för puré? Mina har aldrig gillat mosad mat, de vill ha bitar.
    Ersättning är ju dock inget farligt att ge, det det går att ge hela första året som huvudmål. Och så länge hon växer som hon ska så funkar det.
    Håller med. Jag skulle definitvt prova plockmat i det läget.
    Ge henne samma mat som ni äter både till frukost, lunch och middag och fyll på med ersättning vid behov.

Jag reagerar mest på att hon bara får fyra mål om dagen. Det låter som väldigt lite. Små barn behöver äta oftare.
  • MissEofc

Ja jag har ju givetvis provat att ge henne mer, dum är jag inte ;)
    Men hon är nöjd med det hon får, och plockmat har jag så klart provat med, hon intresserar sig inte för mat.
    Är nöjd när jag får i henne gröt och middag på samma dag.
    Men eftersom hon inte går ner i vikt eller nått så borde det väll ändå vara okej? Jag menar, hon väger ändå 12 kilo.

• Livlig

Vad tycker du? 
    I trådstarten tycker du att dina kompisar tycker att hon äter för lite mat? 

En av mina kompisar tycker att min 2,5 åring väger för lite, om man jämför med hennes son. Mitt barn väger 11 kg.  Och hennes son som är knappt fyllda 2 väger bra mycket mer.  
    I all välmening säger hon.... 

Tänk om jag skulle säga bara lite så här till henne: I all välmening, men jag tycker att du väger lite för mycket. 

Barn ÄR olika. Människor ÄR olika. Och man kan inte jämföra. 

Jag blir så trött på andra människor som ska tycka och tänka åt andra och lägga sig i. 

Ok jag kan hålla med de andra om att ge barnet mer mat, inte ersättning. 

• Loppsan

Är hon nöjd och glad och växer som hon ska är det besvisligen inte för lite mat?

• Loppsan

Kan tillägga att mitt barn på 1års kollen vägde 8,9kg och henne var och är det inga fel på. Vid 18 månader vägde hon 10,8.

• Minza83

Om du skippar gröt till frukost? Ge något lättare som inte mättar lika bra och länge?

Typ turkisk yoghurt med fruktpure.. Äter hon smörgås själv??

En 11mån bör ju helst äta två lagade måltider per dag..

Min snart 11mån äter helt på egen hand, vi har inte fått mata henne på över 3mån!

Hon äter:

Frukost runt 08: 220ml välling, ibland får vi mata henne med risgrynsgröt.. ;)

Lunch runt 11-12 : plockmat av det vi äter

Mellanmål: runt 14-15 : smörgås och frukt, oftast banan

Middag runt 17-18: av det vi äter

Kvällsmat innan nattning vid 19-19.30: välling

Hon rör sig konstant! Sover gott om nätterna osv :)

• tinis77

Erbjud henne mat till lunch, tillslut släpper det. Så länge hon växer som hon ska så hade i te jag oroat mig.

Svar på tråden Äter min dotter för lite?