Vid vilken ålder börja använda joggingvagn
Hej!
Min lilla tjej är 3,5 månad och jag längtar verkligen efter att få ta med henne ut på mina springturer i vår nyinförskaffade joggingvagn Chariot CX men jag blir inte riktigt klok på när man törs börja låta henne sitta i den. I grundutförandet är det en sittvagn men som tillbehör finns det 2 olika typer av spädbarnsinsatser. Den ena kallas för hängmatta och det står att den är från 0-10 månader och på bilden försäljarens hemsida ser den ut ungefär som en blandning mellan en babysitter och bärsele, Den kostar 900 kr vilket känns lite dyrt för så kort tids användning. Sedan finns det en till insats som kallas sittstöd och används från 6 - 18 månader och det ser ut ungefär som att det skulle vara som ett babyskydd. Den kostar drygt 600 kr vilket var ett lite humanare pris. Detta innebär ju att de båda insatserna överlappar varandra i åldersanvändning och jag undrar om det kan vara skadligt för henne att börja använda en insats som är tänkt att vara från 6 månader när hon bara är 3,5 månad. På produktbilden av sittstödet ser det ut som att hon kommer sitta stabilt med stöd runt nacken och stöd för ryggen och en extra sittdyna. Dock ganska upprätt men jag kommer inte vara ute längre stunder än en timme.
Undrar om det är någon som har erfarenhet av detta, hur ni tänkt? när ni börjat använda er Chariot? Erfarenheter runt detta? Tycker att det är så dålig information på Chariots och försäljarnas hemsidor om vad som gäller. Rimligare borde ju vara att det är vikt och längd som styr och inte exakta månader för det är ju så individuellt hur de utvecklas. Vill ju inte göra något som är skadligt för hennes rygg eller nacke.