• MelaB82

Ni som börjat med smakportioner:Vad äter er bebis, hur mycket och när?

Hej!

Vår bebis är nu snart 5 månader och vi har börjat lite smått med att ge henne lite mat.

Hon får några skedar av nånting varje dag; lite gröt på morgonen eller eftermiddagen och någon liten sked av någon grönsak som jag kokt eller någon frukt jag mosat någon gång under dagen (ingen bestämd tid)

Nu är jag lite nyfiken på vad ni andra ger era barn i samma ålder, hur mycket de får att äta och om ni har några bestämda rutiner än kring matandet?

• Svar på tråden Ni som börjat med smakportioner:Vad äter er bebis, hur mycket och när?
  • Sophie13

Här äts det lite lunch mitt på dagen (nga tsk:ar) samt gröt på kvällen. Amning annars. Hon är snart 6 månader.

• MelaB82
    Sophie13 skrev 2013-12-03 20:55:18 följande:
    Här äts det lite lunch mitt på dagen (nga tsk:ar) samt gröt på kvällen. Amning annars. Hon är snart 6 månader.
    ok, äter hon en hel portion gröt då?
    Svårt att veta hur mycket man ska ge tycker jag. Min bebis älskar gröten och skulle nog kunna äta en hel smakportion men hon verkar få lite ont i magen av det. Får väl trappa upp det mer o mer.
  • MalinEddie

Får jag vara nyfiken utan att du tar illa upp? Varför börja så tidigt med mat?

Avskyr CIO-metoder.
  • linda194

Min dotter är oxå 5 månader, BVC rekommenderade mig att börja med smakportioner nu så hon har precis börjat testa lite gröt och fruktpuré, men blir bara några teskedar när vi äter middag. Ska nog testa lite mat snart med, dom sa att man kunde byta ut ett mål helt mot mat sen efter 6 månader, för att sedan trappa upp det

• MelaB82
    MalinEddie skrev 2013-12-03 21:21:24 följande:
    Får jag vara nyfiken utan att du tar illa upp? Varför börja så tidigt med mat?
    Absolut Jag kanske uttryckte mig lite otydligt. Vår bebis får inte en massa mat utan hon får smaka någon sked av nånting varje dag, vi ger henne så mycket som vi blivit rådda av BVC att göra. Det handlar alltså om något kryddmått eller en tesked. Sen har hon fått lite mer av gröten eftersom hon tycker så mycket om den. O gröten får hon eftersom de behöver vänja sig vid gluten vid tidig ålder (säger min BVC-sköterska)

• pigglet

Vid 5 månader- inget.
    Vid 6 månader smakportioner, så är rekommendationerna. Finns att läsa på slv.se. Samma rekommendationer som bvc ska ge.
    De har då ätit någon sked puré eller gröt. Efter ett par månader har jag bytt ut ett helt mål. Och sedan fler mål.

• Sophie13
    MelaB82 skrev 2013-12-03 21:17:20 följande:
    ok, äter hon en hel portion gröt då? Svårt att veta hur mycket man ska ge tycker jag. Min bebis älskar gröten och skulle nog kunna äta en hel smakportion men hon verkar få lite ont i magen av det. Får väl trappa upp det mer o mer.

Hon äter en hel smalportion så att säga.. Men jag gör ofta gröten själv.
  • MelaB82
    pigglet skrev 2013-12-03 21:31:10 följande:
    Vid 5 månader- inget.
    Vid 6 månader smakportioner, så är rekommendationerna. Finns att läsa på slv.se. Samma rekommendationer som bvc ska ge.
    De har då ätit någon sked puré eller gröt. Efter ett par månader har jag bytt ut ett helt mål. Och sedan fler mål.
    Återigen; jag uttryckte mig otydligt. Vår bebis får inga smakportioner ännu utan hon får smaka lite på nånting varje dag, alltså inga "portioner" Det vår bvc-sköterska sa var att det var ok att låta bebisen smaka på lite saker och att mängden då skulle vara max ett kryddmått eller att man gav bebisen lite mat på fingret. Hon sa också man ska ta det i sin egna takt och om bebisen är intresserad så kan man trappa upp det lite, vilket vi har gjort.

• S Michaela
    pigglet skrev 2013-12-03 21:31:10 följande:
    Vid 5 månader- inget.

Men jag läste slv.se nyligen och så som jag fattade infon så ska man SENAST börja med smakportioner vid 6 mån.

Å man kan börja med s.k. "pyttesmå smakportioner" vid fyra månader.

Sen säger ju Bvc-sköterskor olika från vårdcentral till vårdcentral, och dom kan också ta hänsyn till ifall bebisen är lite liten och behöver lite extra näring.

Min bvc-sköterska sa att jag gärna får börja med smakportioner nu, min son fyllde 4 månader igår, och man ska självklart börja ned väldigt lite (men vi kallar det ändå smakportion), och om han tycker om det och inte får ont i magen kan vi öka lite varje vecka.

Vid 6 mån kan vi byta ut vissa måltider(ersättning) mot mat.

Jag tror man kan tolka slv.se's rekommendationer olika va?
  • pigglet
    S Michaela skrev 2013-12-03 21:56:58 följande:

Men jag läste slv.se nyligen och så som jag fattade infon så ska man SENAST börja med smakportioner vid 6 mån.

Sen säger ju Bvc-sköterskor olika från vårdcentral till vårdcentral, och dom kan också ta hänsyn till ifall bebisen är lite liten och behöver lite extra näring.

Min bvc-sköterska sa att jag gärna får börja med smakportioner nu, min son fyllde 4 månader igår, och man ska självklart börja ned väldigt lite (men vi kallar det ändå smakportion), och om han tycker om det och inte får ont i magen kan vi öka lite varje vecka.

Ja, man kan börja ge dem en slick från sitt finger eller annat som motsvarar 1 kryddmått - tidigast fårn 4 månader och har man inte börjat innan 6 månader så är det dags att börja då.

Gluten: en liten bit bröd eller en liten sked gröt/välling några gånger i veckan. Tidigast från 4 månader, går bra att vänta till 6 månader. Efter 6 månader kan man långsamt öka mängden.

Från 6 månader börja med smakportioner. Någon/ett par teskedar. Fortsätt ge ersättning/amma som vanligt. (Det handlar alltså inte om att byta ut mål redan vid 6 månader.)

Från ca 8 månader: När barnet vill ha större smakportioner ökar man successivt mängderna till små måltider. Bröstmjölk eller modersmjölksersättning innehåller fortfarande mycket av den näring barnet behöver. Därför är det ingen brådska att gå över till vanlig mat vid alla måltider. Låt barnets intresse för maten få styra takten. Så småningom, när barnet är tio till tolv månader, behöver det två huvudmål om dagen och några mellanmål däremellan.

Så här läser i alla fall jag på slv.se.

• S Michaela
    pigglet skrev 2013-12-03 22:31:47 följande:
    Ja, man kan börja ge dem en slick från sitt finger eller annat som motsvarar 1 kryddmått - tidigast fårn 4 månader och har man inte börjat innan 6 månader så är det dags att börja då.

Gluten: en liten bit bröd eller en liten sked gröt/välling några gånger i veckan. Tidigast från 4 månader, går bra att vänta till 6 månader. Efter 6 månader kan man långsamt öka mängden.

Från 6 månader börja med smakportioner. Någon/ett par teskedar. Fortsätt ge ersättning/amma som vanligt. (Det handlar alltså inte om att byta ut mål redan vid 6 månader.)

Från ca 8 månader: När barnet vill ha större smakportioner ökar man successivt mängderna till små måltider. Bröstmjölk eller modersmjölksersättning innehåller fortfarande mycket av den näring barnet behöver. Därför är det ingen brådska att gå över till vanlig mat vid alla måltider. Låt barnets intresse för maten få styra takten. Så småningom, när barnet är tio till tolv månader, behöver det två huvudmål om dagen och några mellanmål däremellan.

Så här läser i alla fall jag på slv.se.

Ja, och så kan man alltså ge dom "smakportion" från fyra månader. Jag tror dom flesta skriver smakportioner men menar inte att dom matar i dom en hel deciliter/smakportion gröt men barnet FÅR smaka.

Å jag tolkar fortfarande texten att man ska börja med riktiga smakportioner senast från 6 månader, å det verkar vår sköterska på BVC också göra.

Jag tror att det blir bra hur man än gör, så länge det är bebisen som får bestämma om den vill eller inte!
  • pigglet

Ordet som används är smakprov. Ett kryddmått stort.
    Från 6 månader smakportion. En/ett par teskedar. Öka sedan.

Det är ganska lustigt när det kommer till mat till bebisar. Här ska alla känna sin bebis bäst själv, göra som det passar dem bäst, lita på sin intuition. Så skule vi väl aldrig resonera om det gällde att sitta bakåtvända i bilstol till 4-5 år tex? Det är ju också en ganska ny rekommendation? När vi var små satt vi inte ens fastspända - och se så bra det gick, jag lever ju (visserligen för att vi aldrig krockade...) Men fick bebisen bestämma så skulle den naturligtvis inte sitta fastspänd.
    Den skulle också gärna stoppa både kritor och grus och annat roligt i munnen. Men eftersom vi vuxna har tillgång till ner fakta och kunskap så blir det liksom upp till oss att använda den.

Eller låta bli.

• La Lola
    S Michaela skrev 2013-12-04 10:23:28 följande:

Jag tror att det blir bra hur man än gör, så länge det är bebisen som får bestämma om den vill eller inte!
    Jag tror det är få bebisar som uttrycker att de vill testa mat för första gången.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Natulcien
    pigglet skrev 2013-12-04 10:30:38 följande:
    Ordet som används är smakprov. Ett kryddmått stort.
    Från 6 månader smakportion. En/ett par teskedar. Öka sedan.

Det är ganska lustigt när det kommer till mat till bebisar. Här ska alla känna sin bebis bäst själv, göra som det passar dem bäst, lita på sin intuition. Så skule vi väl aldrig resonera om det gällde att sitta bakåtvända i bilstol till 4-5 år tex? Det är ju också en ganska ny rekommendation? När vi var små satt vi inte ens fastspända - och se så bra det gick, jag lever ju (visserligen för att vi aldrig krockade...) Men fick bebisen bestämma så skulle den naturligtvis inte sitta fastspänd.
    Den skulle också gärna stoppa både kritor och grus och annat roligt i munnen. Men eftersom vi vuxna har tillgång till ner fakta och kunskap så blir det liksom upp till oss att använda den.

Eller låta bli.
    Ja, det är lustigt det där att det plötsligt är så viktigt att låta "bebisen bestämma" just när det gäller maten... Men om bebisen "bestämmer" sig för att vara vaken på natten och sova på dagen är inte medbestämmandet lika populärt... Skrattande
  • Natulcien
    S Michaela skrev 2013-12-03 21:56:58 följande:

Man kan säkert tolka dem olika. Men alla tolkningar är ju naturligtvis inte korrekta.
    Men läser man vad det verkligen står där, så är det att det är kryddmått från 4 månader t.o.m. 6 månader. Och mängden ska inte ökas. Från 6 månader är det teskedar som sakta ökas. Först från ca 8 månader är det aktuellt att fundera på att byta ut något mål...
    Och om bebisen inte vill äta fast föda så går det utmärkt att vänta med smakportionerna även ett par månader efter 6 månader.
  • Ida82

Mina har börjat med mosad potatis med mkt smör och kokade mosade morötter vid fyra månaders ålder och ibland lite ersättning i om de är svår flörtade men de har fått så mkt de vill ha och i början brukar de inte vara mkt men ganska snart har de ätit en måltid. När min son började gilla äppelgröten började han vägra ersättning ( har ej ammat) han var ca sex månader då och vägrade även välling. Envisades så klart lite med ersättning men gav upp

• Busfröö

Våran lilla är 6 månader å äter nån tsk gröt med mej på morgonen, nått istärningsfack med potatis, sötpotatis, morot, broccoli, provade precis lax m potatis/morötter å högrev m nått av ovanstående vid lunch.
    Sen lite gröt på kvällen, typ ett istärningsfack... Några brödsmulor när vi äter macka typ..
    Rätt eller fel, ingen aning men de funkar för oss
    Hon får nån klick smör i också!

Svar på tråden Ni som börjat med smakportioner:Vad äter er bebis, hur mycket och när?