• mliten

"Hetsad" av läkaren att sluta med ersättning.

Ja-vet inte av så mycket råd just nu. Min lilla kille på 7 1/2 månad har nästan sen han föddes ätit specialersättningen Neocate som måste skrivas ut av läkare.
    Misstänkt mjölkprotein-allergi och otroligt känslig mage. Massor av stök innan vi fick neocate som han har klarat galant.
    Fick ett samtal för en dryg vecka sen där hon frågade hur det går med annan mat och jag sa som det var: att han äter lite burkmat till lunch och lite fruktpure som mellis men mest ersättning då hans mage reagerar starkt annars.
    Gröt totalvägar han och välling är han inte heller förtjust i men all annan mat är jättegott.

Då säger hon att vi använder för mycket neocate(?) tre gånger så mycket som "är brukligt" vid den åldern. Jag fattar ingenting, vi slösar inte med maten, han äter dessutom på natten 1-2 gånger. Han följer sin kurva jättefint.
    Jag sa att jag inte vill stressa honom men hon sa att jag måste börja ersätta fler ersättnings-mål med gröt eller välling.
    Nu har hon minskat antal burkar som vi får ut. :(
    Jag känner mig jättestressad och har prövat massor, jag vill helst göra egen gröt utan allt trams som industrigröt har men inget gillas, köpegröt ratas också. Så även köpe-välling.

Snälla, tips på gröter, vällingar-vadsomhelst som jag kan pröva. :( allt måste vara mjölkprotein-fritt.

Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • Svar på tråden "Hetsad" av läkaren att sluta med ersättning.
  • Ellie

Låter märkligt. Nu vet jag inte mycket om ersättning och varken hur mycket ni ger eller vad som är rekommenderat, men mitt tips är att gå till en annan läkare för en second opinion.

• Lena

Jag hade bytt läkare. Vid sju månader har man ju nyss börjat med smakportioner enligt rekommendationerna

• Maria 164

Och som mitt BVC brukar säga till mig, "välling är inget måste"... jag har också ett barn (nu 18 månader och tål mjölk i måttliga mängder, men reagerade första halvåret på komjölksprotein överförd i bröstmjölken) som fullständigt tvärvägrat all sorts gröt och välling, och vi har verkligen testat allt!

Hon hade en kort period där vanlig Solhavre var gott, annars har hon aldrig druckit annat än vatten ur flaska. Välling försöker hon klösa bort från tungan med naglarna, så otäckt upplever hon det.

Jag tror dock ersättning är bättre mat och håller med ovanstående om att du ska byta läkare och eller prata med fler på ditt BVC, har ni en bra sköterska eller dietist som kan hjälpa till?

Får ni inte loss mer ersättning så tror jag mer på "riktig" mat än på gröt/välling. Det är lite arbetssamt att servera pytteportioner av lagad mat till dagens alla måltider, men det funkar och är ju en ganska kort tid av livet ändå.

• Bling1975

Vilken knäpp läkare, men jag vet att vissa landsting är snåla med mjölkfritt. Men man ska inte ge gröt/välling mer än 3 gånger per dygn och fram till ett år är det inte konstigt att ha amning/ersättning som bas.

Vi har tur för vår dotter är 20 månader och vill fortfarande ha sin ersättning morgon och kväll. Vår läkare sa att hon kunde dricka den istället för havremjölk som hon inte tycker om. Och det var ok att använda den som bas för välling på kvällen.

• Tow2Mater

Jag misstänker du kan kopa det receptfritt också, bara att det kostar lite mera då?

• mliten

Tack för svar alla. Funderar faktiskt på att byta läkare, känns inte ok att stressa honom såhär. Ska prata med BVC när jag ska dit om några dagar.
    Nyfiken på hur mycket ersättning andra ger egentligen när vi nu tydligen använder sååå mycket.
    Tow2mater: jodå men skillnaden är enorm. Jag skulle behöva betala 6-7000kr i månaden bara för hans mat. Nu betalar vi 240kr. Hur mycket jag än vill så har jag inte råd med det.

• pigglet

Det är helt sjukt!
    MEN jag har läst en annan mamma här på fl som skrivit samma sak. Att läkaren och dietisten hävdat att hon behövde sluta med ersättning. Nu kommer jag inte ihåg hur hon gick till väga, men någonstans stred hon och fick rätt.

• Tow2Mater
    mliten skrev 2013-12-02 21:32:20 följande:
    Tow2mater: jodå men skillnaden är enorm. Jag skulle behöva betala 6-7000kr i månaden bara för hans mat. Nu betalar vi 240kr. Hur mycket jag än vill så har jag inte råd med det.

Oj, vilken skillnad. Med det priset utan recept kan du säkert skicka efter mycket billigare inkl porto etc ifrån USA eller England eller var man nu kan beställa ifrån direkt från butik eller tillverkare. (Men byta doktor forst är ju alternativ 1.)

• Bling1975

Tyvärr hjälper det inte så mycket att beställa från utlandet även om det är lite billigare. Den är mycket dyr att framställa så en burk kostar 400 kr i t ex England (mot ca 500 kr i Sverige). Med tanke på att de bara räcker en 3-4 dagar så blir det dyrt.

Vi hade inte bytt ut några hela mål vid 7,5 månad så jag gissar att hon då åt ca 5 flaskor per dag. Jag har för mig att jag blandade på 210 vatten.

Vid 8 månader så åt hon dock lunch och middag men det blev i alla fall 4 flaskor per dag. Det var först vid 1 år som vi var nere på två flaskor per dag (morgon/kväll) och då har jag ett barn som älskar mat.

• Mandelskorpan

Byt läkare som flera skrivit. Kolla lite på barnmatsbutiken.se du kan även kolla på allergimat.com Bland annat Holles produkter finns mjölkfria.

Jag skulle vara väldigt försiktig med sädesslag om jag var du. Sonen har börjat tåla det nu, ris, majs och sädesslag utom vete men han är snart 2 år.

Ett tips är quinoa, det tålde vår son när i stort sett inget funkade. Om man kokar extra länge och blandar med fett så blir det som en gröt.

• mliten

Bling1975: Tack för att du skrev hur mycket som gick åt i ersättning, det är ungefär samma mängd som går åt här. Förstår inte varför läkaren reagerar så mycket.
    Har blivit ytterligare stärkt att ringa till henne och ifrågasätta hennes beslut.
    Lillkillens mage har redan kört ihop sig och han grät när han skulle bajsa. Fyfan.
    Ändå bara prövat lite välling och gröt då han somsagt vägrar äta mer än bara jättelite.

Tack för tipset om quinoa Mandelskorpan. Ska kolla lite på det.

Svar på tråden "Hetsad" av läkaren att sluta med ersättning.