• Anonym (Mamma)

Är en dommare kompetent nog att se utredning som partisk?

Hejsan

Jag och mitt ex har en dotter om 3 år. Hon har hela tiden bott med honom och jag har kommit som umgänges förälder, pappan har haft ensam vårdnad om henne. Jag stämde honom på gemensam vårdnad för två år sedan. Vi har varit på jätte många muntliga förhandlingar, 12 samarbetssamtal och även en vårdnadsutredning.

Hela tiden har utsikterna sagt att mina chanser att vinna är 99%.

När utredningen damp ner i mitt postfack stod det att det bästa för barnet är ensam vårdnad för pappan.

Kort info: jag fick rådet av min advokat att hålla mig coool-lugn under hela utredningen. Jag skulle inte prata skit om pappan. Jag skulle vara mig själv och mena på att det kommer funka bra med gemensam vårdnad och att vi kommer komma överens. Jag tog upp att jag och pappan umgåtts väldigt mycket vid sidan av umgänget, t.ex. så har våra far & morföräldrar varit barnvakt medan jag och pappan åkt till en annan stad och bott på hotell, ätit ute och hittat på saker som vänner (ja det har hänt att vi haft sex också). Vi har inte bråkat eller tjafsat något på minst 1 år. Vi har aldrig varit frågor som rör barnet (ja förutom vårdnadsform).

Ändå har pappan suttit med familjerättens socialsekreterare och spytt skit över mig rakt igenom utredningen. Han har ljugit vissa saker, överdrivit andra saker för att få det att verka som vi absolut inte kommer överens och att jag är totalt oförmögen att ta hand om barn. Detta trodde jag aldrig att han skulle göra eftersom det varit så bra senaste året.

Angående mig så har familjerätten inte ens skrivit med i utredningen att vi faktiskt umgåtts. Bara att vi inte kommer överens.

Min advokat tycker att utredningen är väldigt partisk, även jag. Jag har låtit ett par personer i min närhet läsa utredningen och även de anser att den är partisk och vinklad till pappans fördel.

Min advokat sa för länge sedan att domare till 95% går på familjerättens beslut. Detta tycker jag är tråkigt! Min advokat har hopp om att domaren som vi ska ha, är väldigt erfaren ska kunna se att den är vinklad och ev döma till gemensam vårdnad. Men han säger mer eller mindre att vi får se hur det går, men att vi inte ska ge upp.

Vad tycker ni? dömer domare efter familjerättens beslut eller är de faktiskt tillräckligt kritiska att de kan genomskåda sådana utredningar till att döma tvärtemot vad som står där?

• Svar på tråden Är en dommare kompetent nog att se utredning som partisk?
  • Anonym (Z)

Det är en utgångspunkt sen är en del av hur ni är när ni är i tr. Varför kommunicera du aldrig utredningen och tog upp det du sakna och det som var rena lögner enl dig, sånt påverkar också utredningen och följer med till tr. Hur längesedan var det du fick utredningen för kommuniceringen skall in till utredarna inom 3 v för att komma med in till tr annars är det betydelselöst. Varför är det så viktigt för dig att det står med att ni umgås på hotell utan barn och har sex?

• Anonym (***)

Tycker du har en dålig advokat, som inte kan tillvarata dina intressen.  Annars ligger nog något anant bakom, som gör att pappan får vårdnaden.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Z) skrev 2013-12-01 15:03:27 följande:
    Det är en utgångspunkt sen är en del av hur ni är när ni är i tr. Varför kommunicera du aldrig utredningen och tog upp det du sakna och det som var rena lögner enl dig, sånt påverkar också utredningen och följer med till tr. Hur längesedan var det du fick utredningen för kommuniceringen skall in till utredarna inom 3 v för att komma med in till tr annars är det betydelselöst. Varför är det så viktigt för dig att det står med att ni umgås på hotell utan barn och har sex?
    Därför att utredningen säger att vi inte alls kommer överens och stundvis inte ens kan vistas i samma rum. Detta tyder på att vi inte kan samarbeta.

Därför tycker jag de är viktigt att det kommer fram att vi faktiskt umgås som vänner, vilket faktiskt tyder på att vi kan umgås, prata och sammarbeta.
  • Anonym (***)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-12-01 15:08:41 följande:
    Därför att utredningen säger att vi inte alls kommer överens och stundvis inte ens kan vistas i samma rum. Detta tyder på att vi inte kan samarbeta.

Därför tycker jag de är viktigt att det kommer fram att vi faktiskt umgås som vänner, vilket faktiskt tyder på att vi kan umgås, prata och sammarbeta.
    Men har de bara pratat med din man och inte med dig eller din advokat?
  • Anonym (Z)
    Anonym (***) skrev 2013-12-01 15:12:42 följande:

Ts fokusera på barnen och vad som är bäst för dem inte att det kommer fram att ni åker och ligger med varandra på hotell
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (***) skrev 2013-12-01 15:12:42 följande:
    Jag och dotterns pappa har varit på en boende och vårdnadsutredning hos familjerätten. Enskilt samtal först med mig och sedan med Mamman. Vi fick ungefär två dagar vardera utspritt på flera dagar.

Under utredningen kändes det jätte bra. Jag berättade hur det låg till, svarade på deras frågor och sa absolut inget negativt om dotterns pappa. Familjerätten sa i slutet av det sista samtalet med mig att det är jätte positivt att varken jag eller pappan har pratat skit om varandra, vilket faktiskt är vanligt i sådana utredningar sa familjerätten. Direkt då kände jag att detta skulle sluta bra och att deras rekomendationer skulle bli gemensam vårdnad som jag vill (pappan vill ha ensam vårdnad).

Sedan ringde min advokat några månader senare och berättade att utredningen nu är klar och att familjerätten rekomenderar fortsatt ensam vårdnad för barnets pappa. Kom som en chock för mig, började gråta direkt. Min advokat skickade utredningen så jag fick läsa igenom den. Den bestod av 27 sidor skitsnack om mig. Vilken dålig mamma jag är och hur olämplig jag är som vårdnadshavare. Det var massvis med påhitt om mig, lögner osv. En del lögner var helt tagen från ingenstans, andra var sanningar som var kraftigt modifierad till att bli nackdelar för min egen del.

Pappan är ett maktmonster som till varje pris vill behålla vårdnaden och styra över vårt barn ensamt. Han vill absolut inte att jag ska ha något att säga till om och han verkar ta till alla medel för att lyckas. Trodde verkligen inte att han skulle göra så här mot mig. Ena stunden har vi haft så himlans trevligt tillsammans, pappan, jag och barnet har legat i deras säng och busat, sen har pappan och jag pussats lite och visat kärlek för varandra, nästa stund sitter han hos familjerätten och svartmålar mig.

Familjerätten har alltså inte använt något som helst kritiskt tänkande inför pappans påståenden om mig och min föräldraroll. De har tagit samtliga ord från honom på skarpaste allvar utan att egentligen ha något bevis på om det kan vara sant. De har inte beaktat om det möjligen kan vara så att han har någon personlig anledning till att han säger det han säger, t.ex. maktmissbruk, inte vill släppa till barnet till sin mor, vill ha barnet för sig själv osv.

Därför skriver jag denna tråd med frågan: familjerätten ger en rekomendation, kan en domare se mer kritiskt på utredningen än vad fam.rätten gjorde på pappans påstående?

Det finns trots allt inga bevis på att det han säger är sant, inte heller det jag säger. Däremot anser jag, min advokat och ett flertalet vänner i min bekantskap - utifrån att ha läst utredningen, snabbutredning och protokoll från tingsrättens muntliga förhandlingar - att pappan uppenbart inte vill att jag ska finnas i barnets liv. Han verkar anse att jag är den person i barnets liv som är allra minst viktig för henne. Pappan, hans familj, hans vänner, hans grannar, hans arbetskamrater, hans ytliga bekanta osv verkar vara viktigare för barnet än hennes mamma.

• Anonym (Frida)

Tyvärr måste ett gäng mammor offras för jä,ställdhetens skull, folk jobbar till tusen på att ifrågasätta varför fler kvinnor än män alltid för enskild vårdnad, det vill man rätta till nu. Tyvärr blev du ett offer i det hela.

• Anonym (helvete)

Bestrid det som sägs i rapporten och kom m denna invändning, överklaga tills det inte går längre och ta därefter till skvallerpressen får att få rättvisa om de verkligen visar sig vara så jävla pundade att de inte gör en kritisk analys av det som sägs. Det är tänkt att domare ska vara kritiska men för att vara på den säkra sidan bör ni skriva till domaren på studs m era invändningar och poängtera hur självklart och uppenbart suspekt det är att en part i en vårdnadstvist snackar en massa skit om den andre.

• Anonym (helvete)

Ifrågasätt den pantade socialsekreterarens bedömning om det nu verkligen är så att hon (han?) helt och hållet gått på pappans linje och om det är så att dennes bedömning grundats på felaktig/missvisande information.

Är det här första gången ni delges något info? Isf kan ni ev. redan nu bestrida rekommendationen.

• Anonym (....)
    Anonym (Frida) skrev 2013-12-02 01:27:32 följande:
    Tyvärr måste ett gäng mammor offras för jä,ställdhetens skull, folk jobbar till tusen på att ifrågasätta varför fler kvinnor än män alltid för enskild vårdnad, det vill man rätta till nu. Tyvärr blev du ett offer i det hela.

Ja, det där med jämställdhet är förjävligt. Fast bara när missgynnar dig och andra kvinnor va?
  • Anonym (?)

Ts. Bara det att ni har en tvist i tingsrätten talar om för mig att ni INTE KAN samarbeta. Sen spelar det ingen roll om du envist vill hävda motsatsen. Jag tror inte att någon domare heller kommer att tycka annorlunda än jag.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (?) skrev 2013-12-02 08:49:41 följande:
    Ts. Bara det att ni har en tvist i tingsrätten talar om för mig att ni INTE KAN samarbeta. Sen spelar det ingen roll om du envist vill hävda motsatsen. Jag tror inte att någon domare heller kommer att tycka annorlunda än jag.
    Ja vi kan inte enas om vårdnadsform. Sedan använder pappan skitsnack som verktyg för att vinna. Jag däremot är väldigt neutral, säger aldrig något ont om honom. Och anser att barnens behov bör sättas först där dotterns rätt till båda sina föräldrar är viktigt. Här kan vi inte enas eftersom vi tycker olika (om det är detta du menar), då pappan anser att jag är mindre viktig för vår dotter, både vad gäller umgänge, övernattningar och att vår relation utvecklas. Han tycker även att det är mindre viktigt att jag får vara delaktig i saker som rör val av dagis, skola, fritidsaktiviteter och saker som rör det juridiska i att vara vårdnadshavare. Dock är detta inget han säger öppet - men det är ändå något man märker på hans agerande och argument.

Ångrar djupt nu på senare tid att jag en gång släppte vårdnaden på honom. När vi bodde ihop som ett par så skrev vi ensam vårdnad på honom så att han skulle få alla 480 föräldradagarna, medan jag skulle vara den som arbetade. Trodde aldrig att han skulle kasta ut mig 30 dagar senare och vara en skitstövel mot barnet som totalt stöter bort mig från dotterns liv...
  • Anonym (?)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-12-02 09:19:26 följande:
    Ja vi kan inte enas om vårdnadsform. Sedan använder pappan skitsnack som verktyg för att vinna. Jag däremot är väldigt neutral, säger aldrig något ont om honom. Och anser att barnens behov bör sättas först där dotterns rätt till båda sina föräldrar är viktigt. Här kan vi inte enas eftersom vi tycker olika (om det är detta du menar), då pappan anser att jag är mindre viktig för vår dotter, både vad gäller umgänge, övernattningar och att vår relation utvecklas. Han tycker även att det är mindre viktigt att jag får vara delaktig i saker som rör val av dagis, skola, fritidsaktiviteter och saker som rör det juridiska i att vara vårdnadshavare. Dock är detta inget han säger öppet - men det är ändå något man märker på hans agerande och argument.

Ångrar djupt nu på senare tid att jag en gång släppte vårdnaden på honom. När vi bodde ihop som ett par så skrev vi ensam vårdnad på honom så att han skulle få alla 480 föräldradagarna, medan jag skulle vara den som arbetade. Trodde aldrig att han skulle kasta ut mig 30 dagar senare och vara en skitstövel mot barnet som totalt stöter bort mig från dotterns liv...
    Alltså har ni samarbetsproblem. Skitsnack? Han kanske anser att det är sanningar?

Barnen kan ha båda föräldrarna i sina liv utan att båda har vårdnad. Ibland är gemensam vårdnad inte att föredra.

• Anonym (Eve)

Du skriver att pappan inte öppet går ut med att han inte vill att du ska vara delaktig i juridiska beslut om ert barn men det är han väl visst eftersom han nekar gemensam vårdnad. Tydligare kan det inte vara. Viktigare än vårdnadsfrågan är kanske umgängesfrågan. Hur ser det ut där? Vad har du yrkat på, vad medger pappan och vad föreslår utredningen?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (?) skrev 2013-12-02 09:23:57 följande:
    Alltså har ni samarbetsproblem. Skitsnack? Han kanske anser att det är sanningar?

Barnen kan ha båda föräldrarna i sina liv utan att båda har vårdnad. Ibland är gemensam vårdnad inte att föredra.

Anonym (Eve) skrev 2013-12-02 09:34:53 följande:
    Du skriver att pappan inte öppet går ut med att han inte vill att du ska vara delaktig i juridiska beslut om ert barn men det är han väl visst eftersom han nekar gemensam vårdnad. Tydligare kan det inte vara. Viktigare än vårdnadsfrågan är kanske umgängesfrågan. Hur ser det ut där? Vad har du yrkat på, vad medger pappan och vad föreslår utredningen?
    Umgänget fungerar så där. Väldigt svårt att få till umgänge på en nivå som jag anser vara bra för barnet. Pappan spottar ur sig ursäkter, t.ex att han arbetar och därför kan jag inte komma. Att de ska hitta på saker och därför kan jag inte komma, får inte heller följa med. Pappan använder ofta sin roll som vårdnadshavare som maktmedel för att visa vem det är som bestämmer vad barnet får göra och inte göra. Oftast brukar han lämna barnet hos sin granne som bor ett par hundra meter bort då han är sen från jobbet, måste rycka in på jobbet eller av någon annan anledning inte kan ha barnet. Har frågat honom om jag får komma dit varpå han säger nej, hänvisar till att han är vårdnadshavare och bestämmer vem barnet ska träffa, hos vem och var. Har pratat med grannen och kollat om det går bra och han säger helt klart att det går jätte bra att hälsa på barnet där, men att det är pappan som får bestämma det. Men pappan säger nej.

• Anonym (?)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-12-02 10:23:19 följande:
    Umgänget fungerar så där. Väldigt svårt att få till umgänge på en nivå som jag anser vara bra för barnet. Pappan spottar ur sig ursäkter, t.ex att han arbetar och därför kan jag inte komma. Att de ska hitta på saker och därför kan jag inte komma, får inte heller följa med. Pappan använder ofta sin roll som vårdnadshavare som maktmedel för att visa vem det är som bestämmer vad barnet får göra och inte göra. Oftast brukar han lämna barnet hos sin granne som bor ett par hundra meter bort då han är sen från jobbet, måste rycka in på jobbet eller av någon annan anledning inte kan ha barnet. Har frågat honom om jag får komma dit varpå han säger nej, hänvisar till att han är vårdnadshavare och bestämmer vem barnet ska träffa, hos vem och var. Har pratat med grannen och kollat om det går bra och han säger helt klart att det går jätte bra att hälsa på barnet där, men att det är pappan som får bestämma det. Men pappan säger nej.

Ja? Du tycker saker som han inte tycker. Varför ska du ha umgänge hemma hos honom? Varför spontant? Försök komma överens om ett schema och följ det istället.

• nymedlem

Om ni i nuläget inte kan komma överens om vårdnadsfrågan, kan ju alltid ändras längre fram i värsta fall.

Hur ser han på att ni delar upp umgänget till varannan vecka? På så sätt har din dotter båda sina föräldrar lika mycket i sitt liv åtminstone.

• Kjell2

TS:
    Först bör ni skriva till FR och påpeka de fel du tycker finns i utredningen.

Vid förhandlingarna kommer inte domstolen kunna se själva om utredningen är felaktig. Det måste du och din advokat visa för domstolen.

• Anonym (Mamma)
    nymedlem skrev 2013-12-02 10:37:23 följande:
    Om ni i nuläget inte kan komma överens om vårdnadsfrågan, kan ju alltid ändras längre fram i värsta fall.

Hur ser han på att ni delar upp umgänget till varannan vecka? På så sätt har din dotter båda sina föräldrar lika mycket i sitt liv åtminstone.
    Pappan anser att jag inte kan ta hand om vår dotter. Därför vill han inte släppa henne till mig ens om det är så lite som en heldag. Jag får inte heller umgås ensam med henne utan pappans övervakning.
Svar på tråden Är en dommare kompetent nog att se utredning som partisk?