Är en dommare kompetent nog att se utredning som partisk?
Hejsan
Jag och mitt ex har en dotter om 3 år. Hon har hela tiden bott med honom och jag har kommit som umgänges förälder, pappan har haft ensam vårdnad om henne. Jag stämde honom på gemensam vårdnad för två år sedan. Vi har varit på jätte många muntliga förhandlingar, 12 samarbetssamtal och även en vårdnadsutredning.
Hela tiden har utsikterna sagt att mina chanser att vinna är 99%.
När utredningen damp ner i mitt postfack stod det att det bästa för barnet är ensam vårdnad för pappan.
Kort info: jag fick rådet av min advokat att hålla mig coool-lugn under hela utredningen. Jag skulle inte prata skit om pappan. Jag skulle vara mig själv och mena på att det kommer funka bra med gemensam vårdnad och att vi kommer komma överens. Jag tog upp att jag och pappan umgåtts väldigt mycket vid sidan av umgänget, t.ex. så har våra far & morföräldrar varit barnvakt medan jag och pappan åkt till en annan stad och bott på hotell, ätit ute och hittat på saker som vänner (ja det har hänt att vi haft sex också). Vi har inte bråkat eller tjafsat något på minst 1 år. Vi har aldrig varit frågor som rör barnet (ja förutom vårdnadsform).
Ändå har pappan suttit med familjerättens socialsekreterare och spytt skit över mig rakt igenom utredningen. Han har ljugit vissa saker, överdrivit andra saker för att få det att verka som vi absolut inte kommer överens och att jag är totalt oförmögen att ta hand om barn. Detta trodde jag aldrig att han skulle göra eftersom det varit så bra senaste året.
Angående mig så har familjerätten inte ens skrivit med i utredningen att vi faktiskt umgåtts. Bara att vi inte kommer överens.
Min advokat tycker att utredningen är väldigt partisk, även jag. Jag har låtit ett par personer i min närhet läsa utredningen och även de anser att den är partisk och vinklad till pappans fördel.
Min advokat sa för länge sedan att domare till 95% går på familjerättens beslut. Detta tycker jag är tråkigt! Min advokat har hopp om att domaren som vi ska ha, är väldigt erfaren ska kunna se att den är vinklad och ev döma till gemensam vårdnad. Men han säger mer eller mindre att vi får se hur det går, men att vi inte ska ge upp.
Vad tycker ni? dömer domare efter familjerättens beslut eller är de faktiskt tillräckligt kritiska att de kan genomskåda sådana utredningar till att döma tvärtemot vad som står där?