• kantele

äter min 7mànaders för lite?

hej! är lite orolig att min tjej pà 7 mànader äter för lite. sàhär äter hon vanligtvis:

9.00 lite gröt (nàgra skedar) och amning
    12.00 en halv burk puré+lite fruktpuré+amning/90ml ers.
    15.00 amning
    18.00 amning/120ml ers
    21.00 välling 120ml och sen ammar jag henne tills hon somnar.

sen nattamning litegrann.

min sambo säger jag ger henne alldeles för lite, och dà blir jag genast orolig! ska ringa bvc och kolla ocksà men tänkte kolla med er först!

• Svar på tråden äter min 7mànaders för lite?
  • 022

Ta det i eran takt och gå på magkänslan kanske öka på lite med banan runt 15 tiden. Du kommet märka om hon vill ha mer.
    Har haft lite problem med min 7 månaders med maten men jag ökade gradvis lite varje dag och nu äter han kanske 3 flaskor om dagen och resten mat. Men dubbelkolla med bvc :)

• blomman07

Alla barn är olika, min 7,5 månaders äter också lite. Men hon är ju liten också, storlek 68 är fortfarande lite för stort. Tänk inte så mycket på mängden mat, kolla på om hon går upp i vikt, om hon är glad, pigg, nyfiken osv.

Min dotter planade ut väldigt nu när hon började stå och gå längs möbler, så BVC sa att jag kunde lägga olja i allt, även ersättning och välling. Och efter det har hon börjat gå upp lite mer :)

• Natulcien

Varför tror din sambo att hon äter för lite? Går hon ner i vikt? Är hon trött och håglös?
    För annars låter det inte som för lite.

Vid 7 månader så åt vår son några skedar lagad mat till lunch och några skedar gröt på kvällen. Utöver det ammades han 6-8 gånger under dagen.

• kantele
    Natulcien skrev 2013-11-29 11:01:07 följande:
    Varför tror din sambo att hon äter för lite? Går hon ner i vikt? Är hon trött och håglös?
    För annars låter det inte som för lite.

Vid 7 månader så åt vår son några skedar lagad mat till lunch och några skedar gröt på kvällen. Utöver det ammades han 6-8 gånger under dagen.
    jag vet inte varför han tycker att hon äter för lite. kanske han har uppfattningen att bebisar ska äta mycket mer helt enkelt! och sà läste jag igàr om en lika gammal bebis som àt som en häst! jag vet jag vet, man ska inte jämnföra. men det är ju sà lätt hänt.

hon är nog glad och pigg sà jag borde nog inte oroa mig! men det är första barnet sà man vet ju inte riktigt dà. fast ens egna barn säkert kan vara helt olika ocksà!
  • norrlandsflicka

Har också en sjumånaders bebis och han äter lunch 11 middag 16 och gröt 20 och amning däremellan. Jag frågade BVC när vi skulle börja ge 2 mål mat per dag och hon sa vi skulle göra det när han verkade behöva det. Han har ätit 2 riktiga mål nån vecka nu. Innan det var det ett grötmål och ett mål med mat. Så länge bebis är nöjd så får väl inte bebis för lite mat. En kompis bebis vägrade då nåt annat än amning tills hon var nästa ett år, och hon klarade sig då bra på det.

• Mli 014

Min nyblivna 8 månaders, äter mycket, men han är intresserad av det. (och det har han gjort ett bra tag nu)

7:00 gröt en skål full (ca 1.5 dl) 
    9:00 150ml ersättning
    12:00 en macka med leverpastej och vatten.
    14:00 150ml ersättning
    16:00 en banan som mellis (evt gröt om han är jättehungrig vilket ger mindre i kvällsmat)
    18:00 kvällsmat (det familjen äter)
    19:30 nattflaska välling 150 ml

vaknar kanske en gång om natten ocg vill ha en flaska med ca 180 ml

Han rör sig mycket och behöver väl energin kan jag tänka. =)

• pigglet

Vid den åldern har de ammat kanske 5-6 gånger/dygn.
    Dessutom ätit lite gröt någon gång/dag och puré någon gång/dag.

Mitt bvc sa att vid 8 månader skulle man försöka se till att de åt 2 mål/dag. Det kunde vara puré, gröt eller välling.

• Natulcien
    kantele skrev 2013-11-29 11:52:12 följande:
    jag vet inte varför han tycker att hon äter för lite. kanske han har uppfattningen att bebisar ska äta mycket mer helt enkelt! och sà läste jag igàr om en lika gammal bebis som àt som en häst! jag vet jag vet, man ska inte jämnföra. men det är ju sà lätt hänt.

hon är nog glad och pigg sà jag borde nog inte oroa mig! men det är första barnet sà man vet ju inte riktigt dà. fast ens egna barn säkert kan vara helt olika ocksà!
    Hmm...kanske bättre att han läser på lite istället för att bara tycka en massa...

Är hon pigg och glad och går upp i vikt så får hon i sig tillräckligt. Bättre att ta det i bebisen takt än att truga i en massa mat för att man tror att det är ett måste.
  • keron

Två av våra barn åt lite smakportioner vid den åldern och ammades fritt, de började få ett helt mål mat om dagen vid 8 mån. De två andra fick inte ens smakportioner än utan helammades fritt och började få smakportioner strax före 8 mån. En hel portion åt de inte förrän runt 10 mån. De har alla varit runda, pigga och friska

• keron
    Natulcien skrev 2013-11-29 12:59:45 följande:
    Hmm...kanske bättre att han läser på lite istället för att bara tycka en massa...

Är hon pigg och glad och går upp i vikt så får hon i sig tillräckligt. Bättre att ta det i bebisen takt än att truga i en massa mat för att man tror att det är ett måste.
  • MissEofc

Min dotter äter nästan exakt lika mycket, och hon är 11 månader om en vecka. Vissa äter mindre :) och min tös är inte alls liten, tvärtom! 12 kilo stod vågen på sist. Så om ert barn verkar nöjd så ska man ju inte tvinga i mat.

• kantele

tack för svar allihopa! man är ju som sagt sà osäker med första barnet, man vill ju göra rätt! och vad som är rätt varierar ju.
    men hon màr bra, sà vi kör pà som vi gjort. hon äter nu lite puré till lunch och en flaska välling innan läggdags (som för övrigt inte alls gör att hon sover bättre, vi vaknar ändà 2-10ggr/natt) men annars bestàr menyn av bröstmjölk :) 

Svar på tråden äter min 7mànaders för lite?