• Anonym (Ledsen mamma)

Kan man få ensam vårdnad ?

Hej! Jag har ett barn på knappt 3 månader, jag mår dåligt i äktenskapet, min man har misshandlat mig psykiskt och gör det fortfarande , det har även hänt att han har slagit mig.
    Jag tänker på skilsmässa , men han vägrar och jag vågar inte ta den diskussionen med honom igen för jag vill inte bli slagen och må skit.
    Jag vet inte vart jag ska ta vägen, hur jag ska göra!
    Han har aldrig brytt sig om barnet , han har aldrig hjälpt mig med något , han jobbar långa dagar och umgås inte med sitt barn.
    Om jag skiljer mig så vill jag ha ensam vårdnad , hur ska jag göra? Kan man få ensam vårdnad för dessa skäl?

• Svar på tråden Kan man få ensam vårdnad ?
  • Cecilialia
    Anonym (?) skrev 2013-12-01 10:36:47 följande:
    Är han inte lämplig som förälder? Arbetar du som nämndeman i Tingsrätten alltså?
    Nej jag är snart mammaledig så jobbar gör jag inte. Däremot en person som misshandlar psykiskt och misshandlar fysiskt anser jag inte vara lämplig förälder. Tycker du det?
  • Anonym (?)
    Cecilialia skrev 2013-12-01 22:36:22 följande:
    Nej jag är snart mammaledig så jobbar gör jag inte. Däremot en person som misshandlar psykiskt och misshandlar fysiskt anser jag inte vara lämplig förälder. Tycker du det?
    Så länge han inte är dömd ska han betraktas som oskyldig. Och har han utsatt barnet för misshandel?
  • Cecilialia
    Anonym (?) skrev 2013-12-02 08:58:01 följande:
    Så länge han inte är dömd ska han betraktas som oskyldig. Och har han utsatt barnet för misshandel?
    "Har han utsatt barnet för misshandel" - jag hoppas att du skämtar. Har han slagit mamman kan han slå andra också, han bör inte träffa dottern utan tillsyn ifall det TS skriver stämmer då en person som misshandlar inte är helt och hållet frisk.
    Men du verkar tycka detta är en toppenpappa trots att han slagit och psykist misshandlat mamman, jag delar tack och lov inte den åsikten med dig.
  • ZsaZsa
    Cecilialia skrev 2013-12-02 09:02:38 följande:
    "Har han utsatt barnet för misshandel" - jag hoppas att du skämtar. Har han slagit mamman kan han slå andra också, han bör inte träffa dottern utan tillsyn ifall det TS skriver stämmer då en person som misshandlar inte är helt och hållet frisk.
    Men du verkar tycka detta är en toppenpappa trots att han slagit och psykist misshandlat mamman, jag delar tack och lov inte den åsikten med dig.
    Vad enkelt det vore om man bara kunde påstå saker som att någon har misshandlat en och så fick man som man ville, men så hemskt det vore om det var så enkelt! Det kan ju lika gärna vara en falsk anklagelse och det förekommer. Det kan också vara på många andra sätt. Jag tror inte du vet mer än vad som står här i tråden, eller? Man ska vara försiktig med slutsatser...
  • Anonym (?)
    Cecilialia skrev 2013-12-02 09:02:38 följande:
    Nej, jag är allvarligt. Är han inte dömd så ska man hålla tyst om det. Man anses vara den som skapar problem, och riskerar vårdnad och boende, om man kommer med anklagelser som inte kan styrkas.

Sen misshandlar människor inte alls alla bara för att de har misshandlat en person.
  • Cecilialia
    ZsaZsa skrev 2013-12-02 09:16:41 följande:
    Vad enkelt det vore om man bara kunde påstå saker som att någon har misshandlat en och så fick man som man ville, men så hemskt det vore om det var så enkelt! Det kan ju lika gärna vara en falsk anklagelse och det förekommer. Det kan också vara på många andra sätt. Jag tror inte du vet mer än vad som står här i tråden, eller? Man ska vara försiktig med slutsatser...

Och man ska även vara försiktig när någon säger att hon blir slagen av sin man, eller?

Eftersom att vi inte känner TS eller någon här som skriver får man alltid ta allt med en nypa salt, man vet inte om det stämmer eller inte. Men förutse att det hon skriver är sanning. Är då ditt förslag att köra på och vara med honom, eller anmäla att han har misshandlat henne fysiskt och psykiskt, och även kontakta familjerätten för att få rådgivning om hurvida lämpligt det är att de ses ensamma?

• ZsaZsa
    Cecilialia skrev 2013-12-03 15:16:30 följande:

Och man ska även vara försiktig när någon säger att hon blir slagen av sin man, eller?

Eftersom att vi inte känner TS eller någon här som skriver får man alltid ta allt med en nypa salt, man vet inte om det stämmer eller inte. Men förutse att det hon skriver är sanning. Är då ditt förslag att köra på och vara med honom, eller anmäla att han har misshandlat henne fysiskt och psykiskt, och även kontakta familjerätten för att få rådgivning om hurvida lämpligt det är att de ses ensamma?

Man ska vara försiktig med att vara så tvärsäker på att misshandel har förekommit och att sådan alltid leder till att pappan därmed är olämplig som förälder. Du uttryckte dig väldigt tvärsäkert kring det och så enkelt är det inte.

Vad du menar med "förutse att det hon skriver är sanning" förstår jag inte. Vad menar du med "förutse"?

Vi kan utgå från att hon talar sanning, men då är det viktigt att veta att det krävs bevis i ett rättsligt sammanhang och det tycker jag är ganska viktigt att tänka på. Jag har för länge sedan tappat räkningen på kvinnor som lever år ut och år in med män som misshandlar dem och när de sedan försöker ta sig loss och skydda barnen finns inga bevis. Inte ens deras närmaste vet något, för de säger aldrig något. Att bara bli trodd är ganska svårt och det ska det förstås vara också så att ingen kan sätta dit någon oskyldig.

Varken jag eller någon annan har gett uttryck för att vi tycker att hon ska fortsätta ett liv tillsammans med den här mannen. Självklart ska misshandel anmälas, men det ska också utredas precis som vad som är lämpligt för barnet framöver. Familjerätten kan, för din information, möjligen ha en åsikt, men de fattar inga beslut.
  • Cecilialia
    ZsaZsa skrev 2013-12-03 20:27:50 följande:
    Man ska vara försiktig med att vara så tvärsäker på att misshandel har förekommit och att sådan alltid leder till att pappan därmed är olämplig som förälder. Du uttryckte dig väldigt tvärsäkert kring det och så enkelt är det inte.

Vad du menar med "förutse att det hon skriver är sanning" förstår jag inte. Vad menar du med "förutse"?

Vi kan utgå från att hon talar sanning, men då är det viktigt att veta att det krävs bevis i ett rättsligt sammanhang och det tycker jag är ganska viktigt att tänka på. Jag har för länge sedan tappat räkningen på kvinnor som lever år ut och år in med män som misshandlar dem och när de sedan försöker ta sig loss och skydda barnen finns inga bevis. Inte ens deras närmaste vet något, för de säger aldrig något. Att bara bli trodd är ganska svårt och det ska det förstås vara också så att ingen kan sätta dit någon oskyldig.

Varken jag eller någon annan har gett uttryck för att vi tycker att hon ska fortsätta ett liv tillsammans med den här mannen. Självklart ska misshandel anmälas, men det ska också utredas precis som vad som är lämpligt för barnet framöver. Familjerätten kan, för din information, möjligen ha en åsikt, men de fattar inga beslut.

Ops, menade såklart anta att hon talar sanning. 

Är det hon sant som hon skriver står jag fast vid det jag skrev först, för jag anser att en man/kvinna som slår sin partner inte är jättelämplig som förälder alla gånger. Därför bör man kolla med familjerätten.

Och som sagt så kan vi aldrig veta om ts här på familjeliv talar sanning eller ljuger. Internet är som det är.

• ZsaZsa
    Cecilialia skrev 2013-12-03 21:35:28 följande:

Ops, menade såklart anta att hon talar sanning. 

Är det hon sant som hon skriver står jag fast vid det jag skrev först, för jag anser att en man/kvinna som slår sin partner inte är jättelämplig som förälder alla gånger. Därför bör man kolla med familjerätten.

Och som sagt så kan vi aldrig veta om ts här på familjeliv talar sanning eller ljuger. Internet är som det är.

Visst kan vi anta att skribenten talar sanning. Du och jag och alla andra som läser. En domstol måste förstås kräva mer än så och även familjerätten om de ska göra en utredning. Det är vi nog överens om, för allt annat vore hemskt då det vore enkelt att anklaga någon oskyldig och nå framgång med det. Sannolikt är de också mycket försiktiga med några råd från familjerätten, för de vet att det finns föräldrar som på löpande band anklagar den andre föräldern för allt möjligt utan att det är riktigt sant. Ett svårt jobb många gånger...

Domstolar tycker inte att det är okej med misshandel och man tar förstås det i beaktande när man avgör vårdnad, boende och umgänge. Jag menar bara att det inte är riktigt så enkelt som det kom att framstå och att en person som ts kan behöva veta det. Har hon blivit utsatt för misshandel och är pappan inte lämplig så är det bästa ju att ha ordentligt med stöd för att påstå det innan man drar igång något.
  • Anonym (Ledsen mamma)

Oj vilket liv det blev här! Självklart talar jag sanningen, varför skulle jag skriva något som inte stämmer? Jag har bild bevis och skrivna sms av honom som bevisar allt ! Ni behöver inte tro något, han är redan dömd för misshandel redan tidigare och har även suttit inne i häktet!

• ZsaZsa
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2013-12-05 18:33:05 följande:
    Oj vilket liv det blev här! Självklart talar jag sanningen, varför skulle jag skriva något som inte stämmer? Jag har bild bevis och skrivna sms av honom som bevisar allt ! Ni behöver inte tro något, han är redan dömd för misshandel redan tidigare och har även suttit inne i häktet!
    Folk både skriver och säger saker som inte stämmer precis hela tiden och vi känner ju inte dig. Egentligen var jag inte ute alls efter att ifrågasätta dig utan mer att det är inte så enkelt alla gånger att få ändring i vårdnad och umgänge för att en pappa misshandlat en mamma. Det blir ju en bedömning, för enkelt uttryckt är en smäll inte så mycket som år av allvarlig misshandel för att bara visa på att det finns gradskillnader.

Sedan ska ju situationen bedömas för barnet, inte för någon av de vuxna. Är han en fara för barnet och i vilken utsträckning är frågan. Det kan låta konstigt, men även män som misshandlar sina kvinnor i någon omfattning kan vara välfungerande pappor.

Du verkar ju ha bevis och han är redan dömd tidigare. Det är bra att du har bevis!

Det bästa är nog om du kontaktar en jurist och får hjälp att bedöma saken.
Svar på tråden Kan man få ensam vårdnad ?