• LNakerblom

hjälp! ammning,ersättning och bajs

Hej glömmer alltid fråga bvc när jag är där så tänkte att jag kunde pröva här..

För 3 dagar sen var vi vid bvc och då hade sonen gått ner 100g senaste månaden. Vi kom fram till att mjölken nog börjar ta slut så jag skulle börja med ersättning (köpte semper 1) dag 1 fick han ingen, dag 2 fick han 60ml lunch/20ml kväll + ammning när han vill. Idag (dag 3) verkar de som att mjölken bara försvunnit. Får hjälpa honom igång när han ammar så han har fått betydligt mycket mer idag.

Tänkte starta med ersättningen lite sakta men nu verkar det inte som det går. Kan detta vara farligt. Har läst att man ska börja försiktigt med tanke på mage och annat. Ps. Han är 3 månader.

• Svar på tråden hjälp! ammning,ersättning och bajs
  • LNakerblom

Oj glömde bajsfrågan får ta den i en annan fråga...

• FrkJenny

Farligt är det inte, det finns ju många som får ersättning redan från början men magen kan reagera på ersättningen med förstoppning bl.a., så det är bra att hålla koll på.

Och ursäkta en dum fråga men jag måste kontrollera att jag förstått rätt: Han väger alltså 100 gram mindre nu än han gjorde när han var två månader gammal? Han har inte gått upp någonting på en hel månad utan gått ner 100 gram istället?

• LNakerblom

Okej. Då är det bara att hålla koll på magen. Ja, han hade gått ner ist för upp.

Svar på tråden hjälp! ammning,ersättning och bajs